Najbliższy koncert z cyklu Nowa Muzyka w Starym Ratuszu nosi tytuł OBRAZY I DŹWIĘKI. Ciekawej warstwie muzycznej towarzyszyć będzie także intrygująca oprawa wizualna. Z autorskim programem wystąpi uznana kompozytorka muzyki filmowej i współczesnej – Marzena Majcher, Twórczyni ma na swoim koncie kilka albumów, jest też autorką muzyki do ponad 40 filmów. Uhonorowana została
m.in. Nagrodą na Festiwalu 10. Grand Prix Komeda za ścieżkę muzyczną do filmu Amatorzy Iwony Siekierzyńskiej. Tworzy także współczesną muzykę poważną. Jej nowatorskie kompozycje, często odnajdujące inspiracje w świecie nauki, były nagradzane na Festiwalach w Genewie, Paryżu i Bostonie. Tworzy muzykę elektroakustyczną oraz na zespoły kameralne i orkiestrę. Korzysta
z najnowszych technologii w muzyce, w tym urządzeń interaktywnych. Prezentowała swoją muzykę m. in. na Music Festival Ecos Urbanos (Mexico City), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz), Festiwal Muzyki Współczesnej 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne (Warszawa), Museum of Modern Art (New York).

TransLocation to cykl 7 kompozycji Marzeny Majcher, inspirowanych kwantową teorią Wieloświata. Twórczyni wyjaśnia, że może istnieć nieskończona liczba wszechświatów równoległych, w których żyje nieskończona liczba kopii nas samych, ale historia ich życia jest inna niż nasza i dzieje się w innych wymiarach. Wszystko co może się zdarzyć, zdarza się w którejś z odnóg rzeczywistości, która przypomina wielkie, rozgałęziające się drzewo życia. Międzynarodowa premiera TransLocation odbyła się w roku 2021 podczas Music Festival Ecos Urbanos w Mexico City. Kompozycja Marzeny Majcher zostanie wykonana z użyciem najnowszej technologii stosowanej w muzyce – interaktywnego exformera w połączeniu z wielogłosowymi wokalizami kompozytorki. Muzyce będą towarzyszyć wizualizacje operatora filmowego Andrzeja Wojciechowskiego (autora zdjęć do filmów m. in. Moje córki krowy, Noc Walpurgii).

W grudniowej edycji gościć będzie również trio młodych artystów związane z muzycznym środowiskiem w Bydgoszczy – Mikołaj Sarad, Rafał Gorzycki i Bartłomiej Chmara. Dominować będą kompozycje najnowsze, ale nie zabraknie także klasyki polskiej muzyki współczesnej, w postaci dzieła Bogusława Schaeffera. Związani z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, utworzyli trio pod nazwą Bydgoski Kolektyw Kompozytorski. Jak sami o sobie mówią, w kręgu ich zainteresowań znajduje się współczesna muzyka improwizowana z wykorzystaniem środków elektronicznych na żywo, instrumentów perkusyjnych oraz saksofonów. Wykonują kompozycje własne, ale także innych autorów. Niedawno przygotowali także materiał na swoją debiutancką płytę, Jazz For Mr Ives, Jazz for Mr Serocki.

Program:

Bogusław Schaeffer PR – I8 (Alpenversion, 1969)
dla trzech dowolnych wykonawców

wyk. Mikołaj Sarad – saksofon sopranowy
Rafał Gorzycki – perkusja
Bartłomiej Chmara – elektronika

 

Bartłomiej Chmara, Rafał Gorzycki Time for the Liminal Requiem (2020)
na perkusję i elektronikę

wyk. Rafał Gorzycki – perkusja
Bartłomiej Chmara – elektronika

 

Marzena Majcher TransLocation (2021)
na elektronikę, głos i projekcje wideo

wyk. Marzena Majcher – live electronic, exformer interaktywny, głos
Andrzej Wojciechowski – wizualizacje

 

Anna Maria Huszcza Intercosmic (2015)
na saksofon sopranowy i warstwę elektroniczną

wyk. Mikołaj Sarad – saksofon sopranowy
Dariusz Mazurowski – realizacja elektroakustyczna, dyfuzja dźwięku

 

Bydgoski Kolektyw Kompozytorski Jazz for Mr Serocki, Jazz for Mr Ives (2020)
improwizacja dla trzech wykonawców

wyk. Mikołaj Sarad – saksofon sopranowy
Rafał Gorzycki – perkusja
Bartłomiej Chmara – elektronika

 

Koordynacja artystyczna, produkcja:

Monika Łajming, Krzysztof Olczak, Dariusz Mazurowski

Organizator:

Nadbałtyckie Centrum Kultury



Współorganizatorzy:

Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej

 

Bilety: 10 zł ulgowe, 20 zł normalne do kupienia online oraz w księgarni PWN (ul. Korzenna 33/35) na godzinę przed koncertem;

Udogodnienia: pętla indukcyjna

 

Więcej o Nowej Muzyce w Starym Ratuszu: https://www.nck.org.pl/.../nowa-muzyka-w-starym-ratuszu...