fot. Aleksander Szpakowicz

Anna Prabucka-Firlej jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej. Tytuł profesora sztuk muzycznych otrzymała w 1994 roku, a od 2002 jest profesorem zwyczajnym. Od 2003 do 2020 roku w macierzystej Uczelni pełniła funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki. W latach 1984–2006 była zapraszana na międzynarodowe kursy muzyczne w Weimarze, Bad Sobernheim (Niemcy), Kozani (Grecja), gdzie współpracowała z wybitnymi pedagogami jak: m.in. Tobias Kühne, Siegfried Palm, William Pleeth, Andras Adorian, Robert Cohen, oraz prowadziła kursy kameralne a także fortepianowe. Jako pianistka towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego jak m.in: Siegfried Palm, Eduard Melkus, Thomas Zehetmair, Peter Damm, William Bennett, Pavel Viernikov, Ralf Manno, Andriej Biełow, Wanda Wiłkomirska, Galina Pisarenko, Florian Skulski. Na długą listę prestiżowych koncertów kameralnych wpisuje się występ w Filharmonii Moskiewskiej, wraz z wiolonczelistką, profesor tamtejszego Konserwatorium – Marią Czajkowską, na którym artystki wykonały trzy sonaty wiolonczelowe Johannesa Brahmsa. Jej bogata działalność artystyczna obejmuje występy solowe (w recitalach i koncertach symfonicznych) oraz kameralne, w ośrodkach muzycznych w kraju, niemal wszystkich państwach Europy, a także w Chile, Peru, Iranie i Tajlandii. Jest członkiem Tria Gdańskiego, z którym brała udział w znaczących festiwalach muzycznych, m.in.: Nordelbische Sommerkonzerte, Ciclo International de Musica – Valdivia/Chile, Mousikis Imeres Saloniki/Grecja, Gdańska Wiosna Muzyczna, International Festival of Chamber Music Plovdiv, Salon Sztuki Sofia, Warneńskie Lato /Bułgaria, Dni Kultury Żydowskiej – Sopot, Music for Visitors Helsinki, The XX Fadrj International Festival – Teheran /Iran. Dokonała wielu nagrań archiwalnych a także szeregu prawykonań utworów współczesnych oraz zapomnianych dzieł z ubiegłych stuleci. Prowadziła kursy mistrzowskie, seminaria i wykłady w Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Grecji, Holandii, Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi, Rosji, Mołdawii, Ukrainie, Chile, Peru, Tajlandii oraz w Polsce. Ma na swoim koncie prace redakcyjne dla polskich wydawnictw (PWM, Eufonium, Contra), łącznie 38 pozycji. Zapraszana jako juror licznych konkursów i przesłuchań krajowych i zagranicznych. Jest promotorem (10) i recenzentem (32) przewodów artystycznych, doktoratów i habilitacji oraz postępowań do tytułu profesora sztuk muzycznych. Jej studenci i uczniowie zdobywają nagrody i wyróżnienia (przeszło 200, w tym 51 pierwszych i 7 grand prix) w konkursach kameralnych m.in. w Paryżu, Rzymie, Oslo, Sztokholmie, Illzach, Wilnie, Druskiennikach, Valberg, Pörtschach, Smorgoniach, Kałudze, Kijowie, Jeseniku, Nowym Jorku, Płowdiw, Monaco a także w Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Białymstoku oraz wielu innych. Jest inicjatorem i organizatorem dwóch konkursów – Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (od 1997 odbyło się 8 edycji), Makroregionalnych Spotkań Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku (14 edycji) oraz Międzynarodowych Festiwali Duetów Fortepianowych (Gdańsk, 2014, 2016, 2019) i Ogólnopolskich Sesji artystyczno-naukowych „Z zapomnianych kart polskiej kameralistyki”. Odznaczono ją Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, medalami: Za Długoletnią Służbę (złoty), Komisji Edukacji Narodowej, Gloria Artis oraz Krzyżem Kawalerskim „Polonia Restituta”.

 

aktualizacja: 19.04.2021