ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA POSTĘPOWANIA HABILITACYJNEGO W AKADEMII MUZYCZNEJ IM. STANISŁAWA MONIUSZKI W GDAŃSKU
Stopień doktora habilitowanego sztuki w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku jest nadawany w drodze postępowania habilitacyjnego w dyscyplinie artystycznej sztuki muzyczne.
Przed złożeniem wniosku do Rady Doskonałości Naukowej o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wnioskodawca winien zapoznać się ze szczegółowym trybem postępowania w sprawie nadania tego stopnia, określonym przez Senat Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
PROCEDURA DLA KANDYDATÓW, KTÓRZY UBIEGAJĄ SIĘ O NADANIE STOPNIA DOKTORA SZTUKI W aMuz
OD DNIA 14 LUTEGO 2023 R. ORAZ DLA POSTĘPOWAŃ HABILITACYJNYCH WSZCZĘTYCH OD DNIA 1 PAŹDZIERNIKA 2023 R.
OPŁATY PŁATY ZA POSTĘPOWANIE W SPRAWIE NADANIA STOPNIA DOKTORA HABILITOWANEGO
Od kandydata, który jest pracownikiem aMuz, nie pobiera się opłat za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Od kandydata, niebędącego pracownikiem aMuz, pobiera się opłatę na podstawie zawartej umowy, z zastrzeżeniem, że w przypadku nauczyciela akademickiego albo pracownika naukowego, koszty postępowania ponosi zatrudniająca go uczelnia lub instytut PAN lub instytut badawczy lub instytut międzynarodowy.
Po otrzymaniu informacji z Rady Doskonałości Naukowej o wyznaczeniu komisji habilitacyjnej kandydat/instytucja finansująca zobowiązany/-a jest niezwłocznie skontaktować się z sekretarzem biura RDA (awanse@amuz.gda.pl) w celu podpisania umowy na finansowanie kosztów postępowania habilitacyjnego i w ciągu 7 dni od podpisania umowy wnieść opłatę zaliczkową w wysokości 80% kalkulacji wstępnej, będącej załącznikiem do umowy.
W przypadku niewniesienia opłaty w terminie dokumentacja nie zostanie przekierowana do recenzentów.
WSZĘCIE POSTĘPOWANIA HABILITACYJNEGO
Postępowanie habilitacyjne wszczyna się na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego sztuki składany do Rady Doskonałości Naukowej (dalej: RDN).
Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 zamieszczony na stronie internetowej RDN (www.rdn.gov.pl).
Do wniosku przewodniego załącza się następujące dokumenty.
- Dane wnioskodawcy.
- Kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie stopnia doktora.
- Autoreferat przedstawiający opis kariery zawodowej oraz istotnej aktywności naukowej albo artystycznej realizowanej w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej, wraz z kopiami dokumentów potwierdzającymi określone osiągnięcia, w szczególności dotyczących staży naukowych, grantów, publikacji powstałych w wyniku prowadzenia badań w więcej niż jednej jednostce naukowej.
- Wykaz osiągnięć naukowych albo artystycznych, stanowiących znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny.
OCENA FORMALNA WNIOSKU W RDN I PRZEKAZANIE SPRAWY DO PODMIOTU HABILITUJĄCEGO (aMuz)
- RDN dokonuje oceny formalnej wniosku oraz przekazuje go do aMuz, jako podmiotu habilitującego, w terminie 4 tygodni od dnia jego otrzymania.
- Akademia w terminie 4 tygodni od dnia wpływu wniosku do aMuz, podejmuje decyzję w sprawie wyrażenia bądź niewyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego i zwraca wniosek do RDN. Wnioski opiniuje Rada Dyscypliny Artystycznej (dalej RDA) i przekazuje Senatowi, który w podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
W przypadku odmowy przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego przez aMuz, RDN wyznacza inny podmiot habilitujący.
WYZNACZENIE CZŁONKÓW KOMISJI HABILITACYJNEJ
- W terminie 12 tygodni od dnia otrzymania wniosku RDN wyznacza 4 członków komisji (przewodniczącego, trzech recenzentów).
- Senat, w drodze uchwały, w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania decyzji RDN o wyznaczeniu części składu komisji habilitacyjnej (4 członków), powołuje zaopiniowaną przez RDA pełen skład komisji habilitacyjnej (7 osób).
- Recenzenci, w terminie 8 tygodni od dnia doręczenia im wniosku i dokumentacji, oceniają, czy osiągnięcia naukowe/artystyczne kandydata odpowiadają wymaganiom do nadania stopnia doktora habilitowanego i przygotowują recenzję, która zawiera jednoznaczną konkluzję określającą charakter tej recenzji: pozytywny albo negatywny.
NADANIE/ODMOWA NADANIA STOPNIA DOKTORA HABILITOWANEGO SZTUKI
- Komisja habilitacyjna w głosowaniu jawnym podejmuje uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, z zastrzeżeniem że opinia ta nie może być pozytywna, jeśli co najmniej dwie recenzje są negatywne. Uchwała ta zawiera uzasadnienie. Na wniosek kandydata, podjęcie uchwały może nastąpić w głosowaniu tajnym, a Komisja ta jest związana takim wnioskiem.
- Przewodniczący komisji habilitacyjnej w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania recenzji przekazuje RDA uchwałę̨, wraz z uzasadnieniem i dokumentacją postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, którą następnie przekazuje Senatowi.
- Nadanie lub odmowa nadania stopnia zapada w formie uchwały na posiedzeniu Senatu, w terminie miesiąca od dnia jej otrzymania, w drodze decyzji administracyjnej.
- W przypadku podjęcia uchwały odmawiającej nadania stopnia doktora habilitowanego należy zawrzeć jej uzasadnienie. Od szerszego uzasadnienia można odstąpić w przypadku, gdy uchwała jest zgodna z żądaniem habilitanta/habilitantki.