Prowadzenie:

Giedrius Kuprevičius (Litwa)

Harmonogram:

Kurs improwizacji i konsultacje kompozytorskie odbędą się online w dwóch etapach:

22.04 / sobota

  • godz. 9:00-11:30 / sala 413 w budynku żółtym aMuz
    zajęcia grupowe z improwizacji, również na temat obrazów muzycznych Wojciecha Siudmaka (wystawa w Muzeum Gdańska)
  • godz. 12:05-12:45 / wieża Ratusza Głównego Miasta (ul. Długa 46)
    koncert uczestników z improwizacjami nt. obrazów Wojciecha Siudmaka

29.04 / sobota

  • 10:00-12:00 / sala 416 w budynku czerwonym aMuz
    konsultacje grupowe na temat kompozycji, przesłanych wcześniej przez uczestników

Zgłoszenia:

Kurs jest adresowany do wszystkich zainteresowanych osób grających już na carillonie.
Obowiązują zapisy na m.kazmierczak@amuz.gda.pl do 7 kwietnia 2023 r. Prace kompozytorskie należy przesłać do 22 kwietnia 2023 r. na ten sam adres.

Koordynator:

dr Monika Kaźmierczak

Organizatorzy:

Katedra Muzyki Kościelnej

Katedra Kompozycji

Partner:

Muzeum Gdańska, Miasto Gdańsk


Giedrius Kuprevičius (Litwa)

Urodził się 8 kwietnia 1944 roku w Kownie (Litwa) w rodzinie artystów. W latach 1958-62 uczył się kompozycji u Algimantasa Daunorasa w Średniej Szkole Muzycznej im. Juozasa Gruodisa (obecnie Konserwatorium). W latach 1962-1968 studiował kompozycję i teorię muzyki w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Wilnie (obecnie Państwowa Akademia Muzyki i Teatru). Od 1966 roku niemal bez przerw poświęca się edukacji – uczył w Szkole Muzycznej im. Juozasa Gruodisa, wykładał uczelniach wyższych w Kownie i Wilnie. Wygłaszał publiczne wykłady w Bibliotece Publicznej w Kownie (seria 200 wykładów „Muzyczne środy”). W latach 1980-1987 zarządzał zespołem muzyki elektronicznej Argo w Teatrze Muzycznym w Kownie.

Przez 11 lat był prezesem Związku Kompozytorów Litewskich, oddział w Kownie, został też nominowany redaktorem naczelnym oddziału muzycznego litewskiej telewizji. Piastował też kilka stanowisk państwowych – w Ministerstwie Kultury pracował jako pierwszy wiceminister i prezes Ministerstwa Spraw Kulturalnych, później jako wiceprezydent Kowna.

W latach 1990-1999 wykładowca Wydziału Sztuki na Uniwersytecie imienia Witolda Wielkiego. Od stycznia 2000 dziekan Wydziału Humanistycznego na Uniwersytecie Technicznym w Kownie. Obecnie jest profesorem instytutu Sztuk Audiowizualnych na tym samym wydziale.

Od roku 1957 wraz z ojcem Viktorasem (1901-1992) regularnie gra na kowieńskim carillonie. Jako carillonista koncertował w Nowej Zelandii, Belgii, Niemczech, Polsce, Danii i Holandii. Obecnie jest głównym carillonistą w Kownie. Jest też członkiem Litewskiego Związku Kompozytorów oraz Litewskiego Związku Muzyków.

Pisze na temat muzyki i kultury dla wielu czasopism, prowadzi programy o muzyce w mediach, czynnie uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Laureat kilku nagród państwowych za swoją działalność muzyczną i popularyzującą kulturę.

 

Ważniejsze kompozycje:

  • Hunt of Mammoths (Polowanie na mamuty)- muzyka teatralna (1968)
  • Pagan Cantos na chór
  • Osiem pieśni litewskich na kwartet smyczkowy (1969)
  • Herkus Mantas – muzyka filmowa
  • Devynbedžiai – musical (1972)
  • Fire Hunt with Beaters – musical (grany także na Łotwie, w Estonii, Rosji, Ukrainie, Mołdawii)
  • There, Inside – opera jednoaktowa oparta na sztuce Maurice
  • Maeterlincka (1976)
  • I Send You Best Regards – musical (1986)
  • Missa Catacumbae na chór, trąbkę, puzon, wibrafon,skrzypce i wiolonczelę (1994)
  • Prusacy – opera (1995)
  • The Child of the open Sea – balet (1996)
  • World Creation for the End of XX Century – oratorium audiowizualne na chór, saksofon, syntezator i animacje komputerowe
  • Pieśni Wiecznego Wędrowca – symfonia pieśni (1998)
  • La Bona Regina - opera (1999-2001)
  • Sinfonia Barocco na orkiestrę kameralną (1999)
  • Te Deum – koncert na puzon i orkiestrę (2000)
  • Siedem Pytań i Lament Dawida – dramat liturgiczny na skrzypce solo i chór (2001)
  • Hiob – opera (2002)
  • Kipras i Fiodoras – operetka (2003)
  • DaliGala – opera-zarzuela (2004)
  • Adagio Apokalypsis na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (2004)
  • Dialogues: Birds and Bells na carillon i dźwięki akustyczne (2004)
  • Melancholic Songs na sopran i orkiestrę symfoniczną (2004)
  • Muzyka do „Muzycznego mostu między Gdańskiem a Kownem” (2007)
  • Pro Memoria Oratorium „Tears and Power” (2010)
  • Eternal Light – Oratorium (2011)
  • Pieśń Muzy z dźwiękami trąb i dzwonów na sopran, dwa carillony i cztery trąbki (2011)