Koncert z okazji 67. rocznicy Powstania Węgierskiego, 23 października 1956 r.
II Międzynarodowy Festiwal CANTEREUM 2023, Muzyczne Skarby Europy
Suwałki – Sejny – Gdańsk – Soleczniki – Kowno – Warszawa – Białystok, 20 maja – 22 grudnia 2023
Wykonawcy:
Marlena Borowska – sopran
Robert Marat – fortepian
Dariusz S. Wójcik – recytacje
Program:
Ferenc Liszt (1811-1886) – Sonetto del Petrarca nr 104
Zoltán Kodály:
Sadly rustle the leaves (Smutno szeleszczą liście) op. 6 nr 5
Elfojtódás (Zduszenie) op. 6 nr 6
Nausikáa (Nauzykaa) op. 4 nr 2
Lied auf der Wiese (Pieśń o łące) op. 4 nr 3
Johannes Brahms (1833-1897) – Taniec węgierski i Rapsodia Es-dur Op. 119 nr 4
Zoltán Kodály:
Wybrane pieśni z Magyar Népzene:
Mónár Anna (Anna Młynarzowa) nr 1
A rossz feleség (Zła żona) nr 8
Meghalok, meghalok (Ach, umrzeć mi umrzeć) nr 13
Zöld erdőben (Wśród dąbrowy) nr 21
Körtéfa (Grusza polna z Gyöngyes) nr 41
Alcím, Bordalok (Pieśni przy winie)
Puciné (Szynkarka Puci) nr 49
Ne búsuljon senki menyecskéje (Z młodą nigdy nie żeń się kobitą!) nr 57
Koordynator:
dr hab. Anna Mikolon
Organizator:
Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu
Patronat:
Konsulat Generalny Węgier w Gdańsku
Koncert promocyjny z Pieśniami Wybranymi Zoltána Kodály jest realizowany w ramach rocznego Stypendium Artystycznego przyznanego Marlenie Borowskiej przez Marszałka Województwa Podlaskiego.
Marlena Borowska – sopran
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Studiowała u Mistrzów Bel Canto – I rok w klasie śpiewu solowego Prof. Kazimierza Pustelaka, dalsze lata i Dyplom u Prof. Haliny Słonickiej. Dwukrotnie uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Wokalnych w Belgii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem Georgette Colleman i Gerdy Loembarts, tam też została wytypowana do Koncertu Finałowego dla Radia BRT w Brukseli. Okres studiów zaowocował udziałem w licznych spektaklach operowych, m.in. pod dyrekcją Tadeusza Wicherka oraz Mieczysława Nowakowskiego. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Krajowym Biurem Koncertowym. Występowała w Belgii, Francji, Rosji, Białorusi, na Litwie, w licznych miastach Polski, a także w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Koncertowała z orkiestrami Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kapelli Grodzieńskiej, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej, z wybitnymi warszawskimi Zespołami Muzyki Dawnej m. in. z renesansową Sabionettą i barokową La Tempestą. Jest uznaną solistką wielu renomowanych festiwali o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym w kraju i za granicą. Założycielka Wydziału Wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Suwałkach (obecnie Specjalność: Wokalistyka), którym kieruje od 1992. W latach 2011-18 pełniła funkcję Kierownika Sekcji Śpiewu Solowego i Akordeonu. Jej liczni wychowankowie, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych, są studentami większości Akademii Muzycznych w Polsce oraz solistami Teatrów Operowych w kraju i na świecie. Sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (od 2005 Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków), a także współtwórczynią autorskich programów dla Wydziałów Wokalnych oraz Przewodniczącą Komisji do spraw Programów Nauczania w Sekcjach Wokalnych PSM II st. powołanej przez Prof. Eugeniusza Sąsiadka przy Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów Śpiewu z siedzibą we Wrocławiu, którego sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym od 2001. W 2009 została wybrana do ścisłego składu Zarządu Głównego PSPŚ z siedzibą we Wrocławiu (3 kadencje: 2009-2013, 2013-2017, 2017-2021). Obecnie sprawuje funkcję Członka Komisji Rewizyjnej PSPŚ we Wrocławiu (w latach 2021-2024). W 1997 wznowiła działalność koncertową, jednocześnie uczestnicząc w Kursach Wokalnych prowadzonych przez Prof. Gerharda Kahry (Wiedeń), Prof. Christiana Elssnera (Drezno), dwukrotnie w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez Prof. Alison Pearce (Londyn). Od 2003 do 2019 współpracowała z CEN w Suwałkach prowadząc autorskie Seminaria Impostacji Głosu dla Nauczycieli. W latach 2002-2013 sprawowała, z przerwami, funkcję Wiceprezes Stowarzyszenia Edukacji Muzycznej w Suwałkach. W 2014 została Wiceprezesem, od 2018 sprawuje funkcję Prezesa Suwalskiego Towarzystwa Muzycznego im. Emila Młynarskiego w Suwałkach. Pomysłodawczyni i założycielka Interdyscyplinarnej Formacji Artystycznej CANTAREUM (2018). Jest cenioną animatorką życia muzycznego, pomysłodawczynią wielu artystycznych przedsięwzięć muzycznych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Pełni funkcję kierownika naukowego, artystycznego i organizacyjnego – autorskich, specjalistycznych, muzycznych kursów i seminariów m. in: międzynarodowych: rosyjskiej liryki wokalnej, muzyki nowej, kursu orkiestrowego; i ogólnopolskich: chopinowskiego, akordeonowego, mozartowskiego, wokalnych, barokowych, aktorskich, choreograficznych, oraz kursów orkiestrowych i wokalnych – warsztatów operowych, wokalno-aktorskich (ponad 100 zrealizowanych form edukacyjnych). Jest także organizatorką ponad 40. koncertów dobroczynnych, Pomysłodawczyni, Dyrektor Artystyczny, Programowy i Organizacyjny: V Ogólnopolskich Festiwali Sztuki Wokalnej im. Prof. Haliny Słonickiej (w tym V Ogólnopolskich Konkursów Wokalnych im. Prof. Haliny Słonickiej) w latach 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 oraz IX edycji Międzynarodowych Festiwali ARS MUSICA w latach 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2018, 2019, 2020, 2021 w Suwałkach, Białymstoku i Warszawie. Jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. Bierze udział w konferencjach naukowych, publikuje. W 24-26.08.2018 powołała i zorganizowała I Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Prof. H. Słonickiej dla Uczniów, Studentów i Absolwentów w Suwałkach, w którym sprawowała obowiązki Dyrektora Konkursu. II edycja konkursu odbyła się w Suwałkach w dniach 19-22.08.2021. Pomysłodawczyni i realizatorka 3. scenicznych adaptacji oper W. A. Mozarta t.j.: Wesele Figara 2013, Cosi fan tutte 2014, Don Giovanni 2015 we współpracy z Suwalskim Ośrodkiem Kultury i Suwalską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją K. Dąbrowskiego oraz #DonMoniuszkoProject! S. Moniuszki / A. Fredry – Nowy Don Kichot czyli sto szaleństw 2019 we współpracy z SOK i Kameralną Orkiestrą Festiwalową pod dyrekcją K. Dąbrowskiego. W latach 2017, 2018, 2019. zrealizowała międzynarodowe, autorskie projekty tj. I, II i III Cykl Koncertów Kameralnych-Nowe Interpretacje. Bierze udział w ambitnych muzycznych projektach artystycznych z Artystami tj: Jadwiga Rappé, Kira Boreczko-Dal, Jacek Szymański, Darek S. Wójcik, Leszek Świdziński, Bogdan Makal, Tomasz Krzysica, Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, Rafał Majzner, ks. Zbigniew Stępniak, Rafał Sulima, Katarzyna Olszewska, Mateusz Rzewuski, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Zbigniew Graca, S. A. Wróblewski, Kazimierz Dąbrowski, W. N. Bormotow, Mirosław Feldgebel, Agnieszka Obst-Chwała, Jakub Burzyński, Tytus Wojnowicz, śp. Kazimierz Kowalski, Maja Komorowska, Łucja Rećko-Żarnecka, Jan Englert, Iwo Orłowski, Anna Mikolon, Robert Marat, Lilianna Stawarz, Justyna Rekść-Raubo, Martyna i Adam Pastuszka, Agnieszka Franków-Żelazny, Marina Biełaszuk, Dmitri Grinich, Edyta Fil, Audronė Eitmanavičiūtė, Dalia Jatautaitė, Ńviesė Čepliauskaitė, Olena Skrok, Ella Susmanek, Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, i innymi. Dysponując sopranem lirico spinto z coloraturą jest artystką wszechstronną, doskonale odnajduje się zarówno w muzyce oratoryjno-kantatowej, pieśniarskiej, operowej, od renesansu przez epokę baroku, po prawykonania utworów kompozytorów współczesnych. Często występuje jako ceniona solistka i kameralistka, stale poszerza repertuar, czynnie koncertuje w kraju i za granicą, zbierając za swoje występy znakomite recenzje. Wielokrotnie nagradzana za twórczość artystyczną, pedagogiczną i organizatorską. W 2013 została uhonorowana m.in. odznaczeniem nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony dla Kultury Polskiej, w 2014 otrzymała od Prezydenta Miasta Suwałk doroczną, prestiżową Nagrodę Włócznię Jaćwingów za wybitne zasługi na rzecz miasta Suwałk, natomiast w 2016 indywidualną Nagrodę Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, w tym szczególnie za sukcesy w upowszechnianiu muzyki operowej. W 2016 prowadziła Master Class na Akademii Muzycznej Vytautas Magnus University w Kownie na Litwie. W 2017 Marlena Borowska została odznaczona Medalem Srebrnym Za Długoletnią Służbę, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jest także Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury za sezon artystyczny 2016/2017, wręczonej podczas uroczystej Gali 25.10.2017 r. w Operze i Filharmonii Podlaskiej Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku, którą sopranistka uświetniła wspólnym występem wraz z pianistą Prof. Robertem Maratem. Również z Prof. R. Maratem wzięła udział w Koncercie Kameralnym, wieńczącym obchody Roku Prof. Andrzeja Strumiłły w województwie podlaskim. W 2018 została uhonorowana Nagrodą Jubileuszową Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie artystycznej i pedagogicznej, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Indywidualną Nagrodą (I stopnia) Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. W 2021 ponownie została laureatką indywidualnej Nagrody Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Również w 2021 otrzymała 4. Indywidualną Nagrodę Dyrektora CEA w Warszawie oraz została zaproszona do udziału w muzycznych wydarzeniach artystycznych Teatru Otwartego w Gdańsku, z którym stale współpracuje. W 2022 na zaproszenie założycieli, weszła w skład Zarządu Głównego, w którym pełni obowiązki Wiceprezes Fundacji Muzycznej imienia Profesora Kazimierza Pustelaka z siedzibą w Warszawie. W 2022 Marlena Borowska zrealizowała kolejny, międzynarodowy, cieszący się wielkim powodzeniem, autorski projekt edukacyjno-artystyczny tj. I Międzynarodowy Festiwal CANTAREUM 2022 Muzyczne Skarby Europy, Białystok – Suwałki – Sejny – Kowno – Wilno – Warszawa, w dniach 21 kwietnia – 11 grudnia 2022. Obecnie jest w trakcie realizacji kolejnej edycji II Międzynarodowego Festiwalu CANTAREUM 2023, Muzyczne Skarby Europy, Suwałki – Sejny – Kowno – Soleczniki – Warszawa – Białystok, który odbywa się w dniach 20 maja – 22 grudnia 2023. W obydwu edycjach festiwalu CANTAREUM wziął udział wybitny tenor Maestro Wiesław Ochman, prowadząc Mistrzowskie Seminaria Sztuki Wokalnej. Artystka w roku 2023 ponownie została Laureatką Nagrody Jubileuszowej Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – Suwałki 31.01.2023, została także Stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury przyznane na nagranie płyty i koncerty z Pieśniami Wybranymi Zoltána Kodály’a, wręczone 20.02.2023 w OiFP w Białymstoku, natomiast na wniosek Polskiego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków z siedzibą w Warszawie 14.02.2023 r. otrzymała Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, wręczony 05.06.2023 r. w MKiDN w Warszawie.
W uznaniu zasług dla rozwoju kultury Marlena Borowska została zaproszona przez redakcję BPH do opublikowania biogramu, który ukazał się w VIII Tomie Encyklopedii OSOBISTOŚCI Rzeczypospolitej Polskiej, wyd. BRITISH PUBLISHING HOUSE Britishpedia, London, United Kingdom (publikacja w 2022)
Robert Marat – fortepian
Pianista i pedagog, od października 2017 roku profesor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wychowanek szkół muzycznych w Białymstoku, które ukończył pod kierunkiem Heleny Frankiewicz – uczennicy Aleksandra Michałowskiego. Dyplom pianistyczny uzyskał w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego w 1988 roku. Studiował również kameralistykę u prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej, a także grę na organach i klawesynie. Jest laureatem konkursów pianistycznych, m.in. Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi w 1987 roku oraz wielu nagród w zakresie muzyki kameralnej. Przez 29 lat pracował w Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2012 roku uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadził klasę fortepianu na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2002-2007). W latach 1997-2009 współpracował
z Mozarteum w Salzburgu. Od lat pracuje jako nauczyciel, początkowo w Liceum Muzycznym w Katowicach, a obecnie w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. Prowadzi liczne kursy, konsultacje, wykłady, zasiada w jury konkursów dla dzieci i młodzieży. Od czasu Konkursu im. Karola Szymanowskiego w 1987 r. często pojawia się na estradach koncertowych Łodzi. W Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów uzyskał kwalifikacje I stopnia w 1997 roku. Recenzentami w przewodach pianistycznych byli m.in. prof. Tadeusz Chmielewski i prof. Anna Wesołowska-Firlej. Jako kameralista współpracował z wybitnymi śpiewakami związanymi z łódzkim środowiskiem artystycznym: Delfiną Ambroziak, Urszulą Kryger, Jadwigą Pietraszkiewicz, Tadeuszem Kopackim. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, występuje z orkiestrami symfonicznymi jako solista, z recitalami pianistycznymi, jako kameralista często towarzyszy śpiewakom. Pojawiał się na prestiżowych festiwalach: Warszawska Jesień, Salzburger Festspiele. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i na płyty CD. Po raz pierwszy zarejestrował „zapomniane” utwory kompozytorów polskich Aleksandra Michałowskiego, Raula Koczalskiego i Henryka Macury. Inspiracje do pracy artystycznej czerpie z bliskiego kontaktu z przyrodą, czynnie uprawia wspinaczkę wysokogórską i żeglarstwo.