Kierownik

dr hab. Izabela Paszkiewicz-Ginter

E / i.paszkiewicz@amuz.gda.pl

 

Zastępca Kierownika

dr Zuzanna Lisiecka-Madeja

Zastępca Kierownika

mgr Alicja Wieczorek

 

Członkowie

Wydział Instrumentalny:

dr hab. Izabela Paszkiewicz-Ginter

dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor

dr Marta Kur

dr Katarzyna Markiewicz

mgr Julia Borejko

mgr Magdalena Darska-Szpakiewicz

mgr Emilia Grażyńska-Stefanowicz

mgr Andrzej Siarkiewicz

mgr Małgorzata Sienkiewicz-Kosecka 

mgr Alicja Wieczorek

 

Wydział Wokalno-Aktorski:

prof. dr hab. Piotr Nowicki  

prof. dr hab. Anna Mikolon                         

dr Zuzanna Lisiecka-Madeja                     

mgr Dorota Artykiewicz-Skrla

mgr Aleksandra Dąbrowska

mgr Liana Krasyun-Korunna

mgr Aleksandra Mozgiel-Medyńska

 

Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu:

mgr Piotr Ejsmont

mgr Anna Rocławska-Musiałczyk

mgr Monika Siedlewicz    

mgr Roksana Szreder

mgr Joanna Trzeciak         

mgr Iwona Zaczkowska

 

Pedagodzy współpracujący

prof. dr hab. Bogdan Kułakowski

dr hab. Elżbieta Pasierowska

dr Magdalena Ochlik-Jankowska

dr Mirosława Sumlińska

 

Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu łączy pianistów akompaniujących instrumentalistom, wokalistom i dyrygentom. Członkowie Katedry prowadzą przedmioty związane z ich specjalnością, ujęte w programach nauczania różnych wydziałów, np.: fortepian, nauka akompaniamentu, nauka akompaniamentu z czytaniem a vista, praca z pianistą, praca z pianistą-korepetytorem, muzyczne opracowanie partii wokalnej i inne. Pianiści-akompaniatorzy towarzysząc studentom podczas przesłuchań, koncertów, konkursów i recitali dyplomowych, w dużym stopniu przyczyniają się do ich sukcesów. Wielu otrzymuje dyplomy za wyróżniający akompaniament. Prowadzą także samodzielną działalność artystyczną i naukową uczestnicząc w koncertach, festiwalach, konferencjach, akompaniując na kursach mistrzowskich, nagrywając płyty, publikując artykuły i monografie.

MKA zajmuje się także praktycznym przygotowaniem studentów klas fortepianu studiów I i II st. do zawodu pianisty-akompaniatora. Odbywa się to nie tylko w ramach przedmiotu nauka akompaniamentu, gdzie (dzięki współpracy z instrumentalistami i wokalistami)
w duetach wykonywane są sonaty, pieśni oraz koncerty (wyciągi fortepianowe). Zainicjowany w 2022 roku cykl spotkań z pianistami pt. „Fortepian nie tylko solo” ma na celu uświadomienie studentom wielu możliwości, z jakimi mogą się zetknąć w zawodzie pianisty. Praktyka akompaniatorska z uczniami szkół muzycznych, warsztaty czytania nut a vista, warsztaty przygotowujące do pracy pianisty-korepetytora w operze, kursy mistrzowskie, koncerty tematyczne, współpraca z innymi ośrodkami akademickimi w Polsce i za granicą, organizacja Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem czy cyklu wykładów, kursów i koncertów adresowanych do pianistów – pedagogów, studentów i uczniów pt. Kameralistyka fortepianowa – teoria i praktyka – to tylko niektóre przykłady działań podejmowanych przez MKA.


Konkursy:

  • 2018 – I Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem (Zakład Akompaniamentu)
  • 2022 – II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem

Kursy mistrzowskie:

  • 2021 – Marcin Kozieł (Austria) – kurs mistrzowski dla duetów wokalnych (wydarzenie współfinansowane przez Unię Europejską)
  • 2022 – dr hab. Grzegorz Mania (AMFN w Bydgoszczy) – Ciężko nabyta łatwość – o rozwijaniu umiejętności czytania a vista – wykład i warsztaty
  • 2022 – dr hab. Hanna Holeksa (AM w Łodzi) – Funkcje poznawcze a kameralistyka fortepianowa – wykład i kurs mistrzowski
  • 2023 – Anna Marchwińska (Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie) – O współpracy pianisty-coacha wokalnego ze śpiewakami – wykład i kurs mistrzowski

  • 2023 – doc. Šviesė Čepliauskaitė (AM Kowno) – Erasmus+, kurs mistrzowski

  • 2023 – prof. Oleksij Molčanov (Uniwersytet Czarnogóry) – Erasmus+, kurs mistrzowski

  • 2023 – prof. dr hab. Robert Marat (AM Łódź) – kurs mistrzowski

  • 2024 – prof. Sabina Martinaitytė i prof. Audronė Eitmanavičiūtė (AM Kowno) – Erasmus+, kurs operowy

  • 2024 – prof. Stefano Seghedoni (Conservatorio di Reggio Emilia) – Erasmus+, kurs interpretacji muzyki włoskiej

  • 2024 – mgr Tomasz Raff (aMuz Gdańsk) – kurs interpretacji muzyki niemieckiej

  • 2024 – prof. dr hab. Katarzyna Jankowska-Borzykowska (UMFC) – kurs mistrzowski

Fortepian nie tylko solo. Cykl spotkań z pianistami:

  • prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej (aMuz Gdańsk)
    Dwugłos o muzycznym partnerstwie
  • Alicja Wieczorek (aMuz Gdańsk)
    Jak zdobyć Oskara za rolę drugoplanową czyli o czym powinien wiedzieć pianista-akompaniator zatrudniony w szkole muzycznej
  • dr hab. Elżbieta Pasierowska (aMuz Gdańsk)
    Kameralistyka – zło konieczne czy nowe perspektywy? Dlaczego warto rozwijać umiejętności gry zespołowej i jaki może mieć
    to wpływ na przyszłość zawodową muzyków?
  • Šviesė Čepliauskaitė (Litwa)
    Droga twórcza Emila Młynarskiego i jego powiązania z Litwą
  • dr Marta Kur (aMuz Gdańsk)
    Pianista jako człowiek-orkiestra. O realizacji wyciągów fortepianowych.
  • Barbara Łysakowska (USA)
    System szkolnictwa muzycznego w USA na podstawie własnych doświadczeń
  • Anna Rocławska-Musiałczyk (aMuz Gdańsk)
    Kompozytor a wykonawca, wykonawca a kompozytor. Jak skutecznie rozwijać artystyczną współpracę?
  • Adam Czulak (Francja, Karaiby)

  • dr hab. Hanna Holeksa i dr hab. Anna Liszewska (AM Łódź)
  • dr Izabela Paszkiewicz-Ginter (aMuz Gdańsk)
    Piękny czy Bestia? Wyzwania i zadania pianisty jako muzyka orkiestrowego

  • dr hab. Barbara Karaśkiewicz (UJD w Częstochowie)
    Różne oblicza zawodu pianisty

  • dr hab. Piotr Słopecki (aMuz Gdańsk)
    Nie tylko klasycznie i nie tylko fortepian…
  • dr Wojciech Świętoński (UMFC)
    Zalety pracy pianisty kameralisty i związane z nią wyzwania

  • mgr Emilia Biskupska (AMFN w Bydgoszczy)
    Wyciągi fortepianowe koncertów klasycznych i romantycznych interesującym lustrem warsztatu pianistycznego i kameralnego

  • dr Julia Laskowska (AM Łódź)
    BHP pianisty-kameralisty

  • dr Ignacy Wiśniewski (aMuz Gdańsk)
    Granie NIE z nut, czyli kameralistyka improwizowana

  • dr n. med. Maria Mielnik
    Fortepian i mózg: wpływ nauki gry na fortepianie na strukturę i funkcjonowanie mózgu

 

Tablica ogłoszeń Międzywydziałowej Katedry Akompaniamentu