Kierownik
dr hab. Izabela Paszkiewicz-Ginter
E / i.paszkiewicz@amuz.gda.pl
Zastępca Kierownika
dr Zuzanna Lisiecka-Madeja

Zastępca Kierownika
mgr Alicja Wieczorek
Członkowie
Wydział Instrumentalny:
dr hab. Izabela Paszkiewicz-Ginter
dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor
dr Marta Kur
dr Katarzyna Markiewicz
mgr Julia Borejko
mgr Magdalena Darska-Szpakiewicz
mgr Emilia Grażyńska-Stefanowicz
mgr Andrzej Siarkiewicz
mgr Małgorzata Sienkiewicz-Kosecka
mgr Alicja Wieczorek
Wydział Wokalno-Aktorski:
prof. dr hab. Piotr Nowicki
prof. dr hab. Anna Mikolon
dr Zuzanna Lisiecka-Madeja
mgr Dorota Artykiewicz-Skrla
mgr Aleksandra Dąbrowska
mgr Liana Krasyun-Korunna
mgr Aleksandra Mozgiel-Medyńska
Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu:
mgr Piotr Ejsmont
mgr Anna Rocławska-Musiałczyk
mgr Monika Siedlewicz
mgr Roksana Szreder
mgr Joanna Trzeciak
mgr Iwona Zaczkowska
Pedagodzy współpracujący
prof. dr hab. Bogdan Kułakowski
dr hab. Elżbieta Pasierowska
dr Magdalena Ochlik-Jankowska
dr Mirosława Sumlińska
Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu łączy pianistów akompaniujących instrumentalistom, wokalistom i dyrygentom. Członkowie Katedry prowadzą przedmioty związane z ich specjalnością, ujęte w programach nauczania różnych wydziałów, np.: fortepian, nauka akompaniamentu, nauka akompaniamentu z czytaniem a vista, praca z pianistą, praca z pianistą-korepetytorem, muzyczne opracowanie partii wokalnej i inne. Pianiści-akompaniatorzy towarzysząc studentom podczas przesłuchań, koncertów, konkursów i recitali dyplomowych, w dużym stopniu przyczyniają się do ich sukcesów. Wielu otrzymuje dyplomy za wyróżniający akompaniament. Prowadzą także samodzielną działalność artystyczną i naukową uczestnicząc w koncertach, festiwalach, konferencjach, akompaniując na kursach mistrzowskich, nagrywając płyty, publikując artykuły i monografie.
MKA zajmuje się także praktycznym przygotowaniem studentów klas fortepianu studiów I i II st. do zawodu pianisty-akompaniatora. Odbywa się to nie tylko w ramach przedmiotu nauka akompaniamentu, gdzie (dzięki współpracy z instrumentalistami i wokalistami)
w duetach wykonywane są sonaty, pieśni oraz koncerty (wyciągi fortepianowe). Zainicjowany w 2022 roku cykl spotkań z pianistami pt. „Fortepian nie tylko solo” ma na celu uświadomienie studentom wielu możliwości, z jakimi mogą się zetknąć w zawodzie pianisty. Praktyka akompaniatorska z uczniami szkół muzycznych, warsztaty czytania nut a vista, warsztaty przygotowujące do pracy pianisty-korepetytora w operze, kursy mistrzowskie, koncerty tematyczne, współpraca z innymi ośrodkami akademickimi w Polsce i za granicą, organizacja Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem czy cyklu wykładów, kursów i koncertów adresowanych do pianistów – pedagogów, studentów i uczniów pt. Kameralistyka fortepianowa – teoria i praktyka – to tylko niektóre przykłady działań podejmowanych przez MKA.
Konkursy:
- 2018 – I Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem (Zakład Akompaniamentu)
- 2022 – II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem
Kursy mistrzowskie:
- 2021 – Marcin Kozieł (Austria) – kurs mistrzowski dla duetów wokalnych (wydarzenie współfinansowane przez Unię Europejską)
- 2022 – dr hab. Grzegorz Mania (AMFN w Bydgoszczy) – Ciężko nabyta łatwość – o rozwijaniu umiejętności czytania a vista – wykład i warsztaty
- 2022 – dr hab. Hanna Holeksa (AM w Łodzi) – Funkcje poznawcze a kameralistyka fortepianowa – wykład i kurs mistrzowski
2023 – Anna Marchwińska (Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie) – O współpracy pianisty-coacha wokalnego ze śpiewakami – wykład i kurs mistrzowski
2023 – doc. Šviesė Čepliauskaitė (AM Kowno) – Erasmus+, kurs mistrzowski
2023 – prof. Oleksij Molčanov (Uniwersytet Czarnogóry) – Erasmus+, kurs mistrzowski
2023 – prof. dr hab. Robert Marat (AM Łódź) – kurs mistrzowski
2024 – prof. Sabina Martinaitytė i prof. Audronė Eitmanavičiūtė (AM Kowno) – Erasmus+, kurs operowy
2024 – prof. Stefano Seghedoni (Conservatorio di Reggio Emilia) – Erasmus+, kurs interpretacji muzyki włoskiej
2024 – mgr Tomasz Raff (aMuz Gdańsk) – kurs interpretacji muzyki niemieckiej
- 2024 – prof. dr hab. Katarzyna Jankowska-Borzykowska (UMFC) – kurs mistrzowski
Fortepian nie tylko solo. Cykl spotkań z pianistami:
- prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej (aMuz Gdańsk)
Dwugłos o muzycznym partnerstwie - Alicja Wieczorek (aMuz Gdańsk)
Jak zdobyć Oskara za rolę drugoplanową czyli o czym powinien wiedzieć pianista-akompaniator zatrudniony w szkole muzycznej - dr hab. Elżbieta Pasierowska (aMuz Gdańsk)
Kameralistyka – zło konieczne czy nowe perspektywy? Dlaczego warto rozwijać umiejętności gry zespołowej i jaki może mieć
to wpływ na przyszłość zawodową muzyków? - Šviesė Čepliauskaitė (Litwa)
Droga twórcza Emila Młynarskiego i jego powiązania z Litwą - dr Marta Kur (aMuz Gdańsk)
Pianista jako człowiek-orkiestra. O realizacji wyciągów fortepianowych. - Barbara Łysakowska (USA)
System szkolnictwa muzycznego w USA na podstawie własnych doświadczeń - Anna Rocławska-Musiałczyk (aMuz Gdańsk)
Kompozytor a wykonawca, wykonawca a kompozytor. Jak skutecznie rozwijać artystyczną współpracę? Adam Czulak (Francja, Karaiby)
- dr hab. Hanna Holeksa i dr hab. Anna Liszewska (AM Łódź)
dr Izabela Paszkiewicz-Ginter (aMuz Gdańsk)
Piękny czy Bestia? Wyzwania i zadania pianisty jako muzyka orkiestrowego
dr hab. Barbara Karaśkiewicz (UJD w Częstochowie)
Różne oblicza zawodu pianisty
- dr hab. Piotr Słopecki (aMuz Gdańsk)
Nie tylko klasycznie i nie tylko fortepian… dr Wojciech Świętoński (UMFC)
Zalety pracy pianisty kameralisty i związane z nią wyzwania
mgr Emilia Biskupska (AMFN w Bydgoszczy)
Wyciągi fortepianowe koncertów klasycznych i romantycznych interesującym lustrem warsztatu pianistycznego i kameralnego
dr Julia Laskowska (AM Łódź)
BHP pianisty-kameralisty
dr Ignacy Wiśniewski (aMuz Gdańsk)
Granie NIE z nut, czyli kameralistyka improwizowana
- dr n. med. Maria Mielnik
Fortepian i mózg: wpływ nauki gry na fortepianie na strukturę i funkcjonowanie mózgu
Tablica ogłoszeń Międzywydziałowej Katedry Akompaniamentu