Kierownik

prof. dr hab. Anna Mikolon

E / a.mikolon@amuz.gda.p

Zastępca Kierownika

mgr Alicja Wieczorek

Zastępca Kierownika

mgr Piotr Ejsmont

 

Członkowie

Wydział Instrumentalny:

dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor

dr Marta Kur

dr Katarzyna Markiewicz

dr Izabela Paszkiewicz-Ginter

mgr Julia Borejko

mgr Magdalena Darska-Szpakiewicz

mgr Emilia Grażyńska-Stefanowicz

mgr Andrzej Siarkiewicz

mgr Małgorzata Sienkiewicz-Kosecka 

mgr Alicja Wieczorek

 

Wydział Wokalno-Aktorski:

prof. dr hab. Piotr Nowicki  

dr hab. Anna Mikolon                         

dr Zuzanna Lisiecka-Madeja                     

mgr Dorota Artykiewicz-Skrla

mgr Aleksandra Dąbrowska

mgr Liana Krasyun-Korunna

mgr Aleksandra Mozgiel-Medyńska

 

Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu:

mgr Piotr Ejsmont

mgr Anna Rocławska-Musiałczyk

mgr Monika Siedlewicz    

mgr Roksana Szreder

mgr Joanna Trzeciak         

mgr Iwona Zaczkowska

 

Pedagodzy współpracujący

prof. dr hab. Bogdan Kułakowski

dr hab. Elżbieta Pasierowska

dr Magdalena Ochlik-Jankowska

dr Mirosława Sumlińska

 

Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu łączy pianistów akompaniujących instrumentalistom, wokalistom i dyrygentom. Członkowie Katedry prowadzą przedmioty związane z ich specjalnością, ujęte w programach nauczania różnych wydziałów, np.: fortepian, nauka akompaniamentu, nauka akompaniamentu z czytaniem a vista, praca z pianistą, praca z pianistą-korepetytorem, muzyczne opracowanie partii wokalnej i inne. Pianiści-akompaniatorzy towarzysząc studentom podczas przesłuchań, koncertów, konkursów i recitali dyplomowych, w dużym stopniu przyczyniają się do ich sukcesów. Wielu otrzymuje dyplomy za wyróżniający akompaniament. Prowadzą także samodzielną działalność artystyczną i naukową uczestnicząc w koncertach, festiwalach, konferencjach, akompaniując na kursach mistrzowskich, nagrywając płyty, publikując artykuły i monografie.

MKA zajmuje się także praktycznym przygotowaniem studentów klas fortepianu studiów I i II st. do zawodu pianisty-akompaniatora. Odbywa się to nie tylko w ramach przedmiotu nauka akompaniamentu, gdzie (dzięki współpracy z instrumentalistami i wokalistami)
w duetach wykonywane są sonaty, pieśni oraz koncerty (wyciągi fortepianowe). Zainicjowany w 2022 roku cykl spotkań z pianistami pt. "Fortepian nie tylko solo" ma na celu uświadomienie studentom wielu możliwości, z jakimi mogą się zetknąć w zawodzie pianisty. Praktyka akompaniatorska z uczniami szkół muzycznych, warsztaty czytania nut a vista, warsztaty przygotowujące do pracy pianisty-korepetytora w operze, kursy mistrzowskie, koncerty tematyczne, współpraca z innymi ośrodkami akademickimi w Polsce i za granicą, organizacja Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem – to tylko niektóre przykłady działań podejmowanych przez MKA.


Konkursy:

  • 2018 – I Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem (Zakład Akompaniamentu)
  • 2022 – II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem

Kursy mistrzowskie:

  • 2021 – Marcin Kozieł (Austria) – kurs mistrzowski dla duetów wokalnych (wydarzenie współfinansowane przez Unię Europejską)
  • 2022 – dr hab. Grzegorz Mania, prof. AMFN w Bydgoszczy – Ciężko nabyta łatwość – o rozwijaniu umiejętności czytania a vista – wykład i warsztaty
  • 2022 – dr hab. Hanna Holeksa, prof. AM w Łodzi – Funkcje poznawcze a kameralistyka fortepianowa – wykład i kurs mistrzowski
  • 2023 – Anna Marchwińska, Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie – O współpracy pianisty-coacha wokalnego ze śpiewakami – wykład i kurs mistrzowski

  • 2023 – doc. Šviesė Čepliauskaitė, AM Kowno, Erasmus+, kurs mistrzowski

  • 2023 – prof. Oleksij Molčanov, Uniwersytet Czarnogóry, Erasmus+, kurs mistrzowski

Fortepian nie tylko solo. Cykl spotkań z pianistami:

  • prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej
    Dwugłos o muzycznym partnerstwie
  • Alicja Wieczorek
    Jak zdobyć Oskara za rolę drugoplanową czyli o czym powinien wiedzieć pianista-akompaniator zatrudniony w szkole muzycznej
  • dr hab. Elżbieta Pasierowska prof. aMuz
    Kameralistyka – zło konieczne czy nowe perspektywy? Dlaczego warto rozwijać umiejętności gry zespołowej i jaki może mieć
    to wpływ na przyszłość zawodową muzyków?
  • Šviesė Čepliauskaitė (Litwa)
    Droga twórcza Emila Młynarskiego i jego powiązania z Litwą
  • dr Marta Kur
    Pianista jako człowiek-orkiestra. O realizacji wyciągów fortepianowych.
  • Barbara Łysakowska (USA)
    System szkolnictwa muzycznego w USA na podstawie własnych doświadczeń
  • Anna Rocławska-Musiałczyk
    Kompozytor a wykonawca, wykonawca a kompozytor. Jak skutecznie rozwijać artystyczną współpracę?
  • Adam Czulak (Francja, Karaiby)

  • dr hab. Hanna Holeksa i dr hab. Anna Liszewska prof. prof. AM Łódź