Liryka wokalna jest gatunkiem wymagającym tak dla wykonawców, jak i dla słuchaczy. Odarta z atrakcyjności scenicznej, scenografii czy barwnych kostiumów, minimalistyczna w formie, może wydawać się gatunkiem wymierającym, a przynajmniej niezdolnym, by kogokolwiek inspirować.

A jednak, niepowtarzalna intymność atmosfery oraz bezpośredni kontakt z artystami i wykonywanym dziełem, przy odrobinie uważności, zapewniają przekaz emocji przelewany bezpośrednio z serca wykonawców w serce odbiorców. Wówczas koncert pieśni artystycznej staje się wyjątkowym przeżyciem.

Pieśni dla Nikogo to koncert promujący nowy album solowy Tomasza Raffa z premierami fonograficznymi wszystkich pieśni Mieczysława Wajnberga na głos basowy z fortepianem w języku rosyjskim pt. „Weinberg: Songs for No-one”, ale nie tylko.

Wydarzenie promuje także młodych śpiewaków, studentów Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, z którymi Tomasz Raff współpracuje jako pedagog i „starszy kolega” – Wiktorię Rudnicką, Jagodę Staruch oraz Krzysztofa Lorka. Podejście do wykonawstwa liryki wokalnej tych młodych artystów cechuje świeżość i odwaga interpretacyjna oraz suwerenność wykonawcza – budowanie których jest fundamentem pracy pedagogicznej Tomasza Raffa.

Usłyszymy zatem nie tylko Mieczysława Wajnberga w jego nadal nieznanych, pisanych „do szuflady” pieśniach, ale także bardziej znanych ze swej twórczości pieśniarskiej kompozytorów jak Franz Schubert czy Richard Strauss.

Nie zabraknie także dzieł innych, poza Wajnbergiem, polskich kompozytorów: Stanisława Niewiadomskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego czy Edwarda Pałłasza.

Wraz ze śpiewakami pieśni interpretować będzie profesor Anna Mikolon, pedagog aMuz, pianistka o wieloletnim, bogatym doświadczeniu w pracy nad liryką wokalną.

Po koncercie będzie możliwość zakupu płyt oraz rozmowy z artystami.

Serdecznie zapraszamy!

Wykonawcy:

Wiktoria Rudnicka / mezzosopran

Jagoda Staruch / mezzosopran

Krzysztof Lorek / tenor

Tomasz Raff / bas

Anna Mikolon / fortepian

W programie:

liryka wokalna Mieczysława Wajnberga, Stanisława Niewiadomskiego, Stanisława Moniuszki, Edwarda Pałłasza, Franza Schuberta, Richarda Straussa i Karola Szymanowskiego

Organizator:

Katedra Wokalistyki

Patronat medialny:

POLMIC – Polskie Centrum Informacji Muzycznej


fot. Łucja Stefaniuk

Wiktoria Rudnicka

 

MEZZOSOPRAN LIRYCZNY

Studentka I roku studiów II st. na specjalności śpiew solowy w klasie prof. dr hab. Ewy Marciniec i mgra Tomasza Raffa na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku (aMuz). W 2024 r. ukończyła z wyróżnieniem studia I st. w klasie dr hab. Alicji Rumianowskiej. Debiutowała w głównej roli Dziecka w operze „Dziecko i czary” M. Ravela na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Wcielała się również w rolę Mrs. Nolan w operze „The Medium” G.C. Menottiego w Teatrze Atelier w Sopocie oraz wystąpiła z tym dziełem na Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdrój. W 2024 r. debiutowała na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi w operze E. Humperdincka „Jaś i Małgosia” w roli Jasia. W listopadzie 2024 r. wcieliła się w tytułową rolę Hänsa z opery „Jaś i Małgosia” E. Humperdincka w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Artystka związana jest z Zespołem Muzyki Dawnej „Cappella Gedanensis”, z którym wykonała m.in. Mszę Koronacyjną C-dur KV 317 W.A. Mozarta w solowej partii altu.

Współpracuje również z chórem Opery Bałtyckiej.

 

fot. Aleksander Szpakowicz

 

Jagoda Staruch

MEZZOSOPRAN

Studentka IV roku studiów I st. w klasie śpiewu prof. dr hab. Ewy Marciniec oraz mgra Tomasza Raffa na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz). Wielokrotnie występowała w roli solistki z orkiestrami oraz chórami, wykonując dzieła takich kompozytorów, jak: A. Vivaldi, G.B. Pergolesi, S. Moniuszko, B. Ollén, F. Mendelssohn. Jest także chórzystką i solistką Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej. Laureatka konkursów zespołowych, a także solowych, m.in. I nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Wings for Stars” (Bułgaria, 2023) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Perusia Harmonica” (Włochy, 2023). W grudniu 2023 r. otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia artystyczne.

 

Krzysztof Lorek

TENOR

 

W roku 2020 rozpoczął studia na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego dra hab. Roberta Kaczorowskiego. Od czasu rozpoczęcia studiów bierze aktywny udział w życiu muzycznym Trójmiasta. Zajmuje się wszelkimi dziedzinami muzyki wokalnej. W jego dorobku z dziedziny muzyki oratoryjno-kantatowej można odnotować m.in. wykonania solowych partii tenorowych w „Stabat Mater” Józefa Haydna (dyr. George Tchitchinadze, 2022), w oratorium „Mesjasz” Jerzego Fryderyka Händla (dyr. Przemysław Stanisławski, 2025), w Oratorium Bożonarodzeniowym Camille'a Saint-Saënsa i w „Magnificat” Jana Sebastiana Bacha (dyr. Przemysław Stanisławski, 2023), czy w kantacie „Der Streit zwischen Phoebus und Pan” Jana Sebastiana Bacha (2023). Chętnie wykonuje pieśni (grał liczne koncerty z „Dichterliebe” Roberta Schumanna, zarówno z fortepianem, jak i z gitarą). Wziął udział solo także w produkcjach operowych: „L’enfant et les sortilèges” (fr. „Dziecko i czary”) Maurice’a Ravela (Imbryk, Arytmetyka oraz Żaba, dyr. Michał Krężlewski, Opera Bałtycka 2023) oraz „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta (Tamino, dyr. Sylwia Janiak-Kobylińska, Teatr Wybrzeże Sopot 2024).

Od 2024 roku jest studentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Ewy Marciniec oraz mgra Tomasza Raffa.

Od 2024 roku jest pierwszym tenorem zespołu Simultaneo, kierowanego przez dra hab. Karola Kisiela, z którym koncertuje w całej Europie. Zespół zajmuje się wykonawstwem muzyki dawnej oraz współczesnej. Jednym z ważniejszych wydarzeń zespołu było otwarcie Festiwalu „Warszawska Jesień” w roku 2024. Z zespołem wystąpił również na koncercie kończącym 8. Dni Muzyki Wokalnej w Gdyni, na festiwalu muzycznym NOMUS w Nowym Sadzie w Serbii oraz na koncercie z wykonaniem utworu „Drone Mass” Johanna Johannsona. Współpracuje także z innymi zespołami wokalnymi i chórami, takimi jak Goldberg Vocal Ensamble czy chór Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

We wrześniu 2023 r. brał czynny udział w Kursie Mistrzowskim dla śpiewaków im. Marii Fołtyn w Sopocie, prowadzonym przez prof. dra hab. Bogdana Makala oraz dra Jacka Szymańskiego. W lutym 2024 oraz w lutym 2025 brał czynny udział w 41. i 42. Międzynarodowym Kursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju w klasie prof. dra hab. Bogdana Makala.

W 2024 r. został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz uzyskał Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku za szczególne osiągnięcia artystyczne.

 

fot. Aleksander Szpakowicz

 

 

Tomasz Raff

BAS

Urodzony w w 1985 roku Warszawie, mieszkający w Gdyni polski bas, absolwent Universität der Künste Berlin w klasie Kammersängera prof. Petera Mausa i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Od 2022 roku Doktorant Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Stypendysta MKiDN oraz m.st. Warszawy.

Gościnny solista Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Sarastro – „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta), Polskiej Opery Królewskiej (Komandor – „Don Giovanni” W.A. Mozarta, Zbigniew – „Straszny dwór” S. Moniuszki, Don Basilio – „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego) i Opery Bałtyckiej (Archiereios – „Król Roger”).

Jego debiutem wokalnym, jeszcze w czasie studiów była rola Uberta z opery „La serva padrona" G.B. Pergolesiego w 2007 roku. Od tamtej pory regularnie występuje w pierwszoplanowych partiach solowych m.in. jako Daland („Latający holender” R. Wagner), Sarastro, Zachariasz („Nabucco” G. Verdiego), Mefistofeles („Mefistofeles” A. Boito), Colline („Cyganeria” G. Pucciniego), Osmin („Uprowadzenie z Seraju” W.A. Mozarta), Gremin („Eugeniusz Oniegin”P. Czajkowskiego) na deskach teatrów i oper Polski i Niemiec, w tym Oper Halle, Mainfrankentheater Würzburg, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Hebbel am Ufer Berlin.

Jest ambasadorem liryki wokalnej Mieczysława Weinberga – dokonał prawykonań oraz pierwszych światowych nagrań polskich pieśni na bas z fortepianem tego kompozytora, które wykonywał min. w Wiedniu, Salzburgu, Hanowerze, Lipsku i Getyndze. Wyprodukował także album z powyższym repertuarem zatytułowany „Weinberg – Mother tongue”. który ukazał się w 2021 roku nakładem wydawnictwa Opus Series. W 2019 roku powstał spektakl o życiu i twórczości M. Weinberga – poemat muzyczny pt. „M. Wajnberg. Epitafium”, którego powstanie Tomasz Raff zainspirował oraz wcielił się w rolę tytułową. Współpracuje także z współczesną kompozytorką polską Katarzyną Brochocką (*1982) – dokonał prawykonań napisanych z myślą o nim „Psalmów na głos basowy i kontrabas”, zorganizował oraz wziął udział w prawykonaniu opery pt. „Do nieba”. W roku 2020 zorganizował międzynarodowy projekt artystyczny poświęcony zjawisku migracji pt. „neue_heimat: anderswo”, na potrzeby którego nagrał cykl pieśni F. Schuberta do słów S. Barańczaka i W. Müllera pt. „Podróż zimowa” (Winterreise).

Regularnie występuje także w repertuarze koncertowo-oratoryjnym – Pasjach Bachowskich, „Mesjaszu” G.F. Haendla, „Passio” A. Pärta, „Requiem” oraz Mszach W. A. Mozarta.

Tomasz Raff jest także współzałożycielem, fundatorem i Członkiem Zarządu odpowiedzialnym za organizację artystyczną oraz fundraiserem Fundacji o.to.ja.

Z ramienia Fundacji zajmował się koordynacją merytoryczną, logistyczną, techniczną oraz promocyjną wszystkich dotychczasowych zadań i wydarzeń artystycznych, które Fundacja o.to.ja zorganizowała w ramach swojej działalności od jej powstania w 2015 roku.

 

fot. Joanna Kurkowska

 

 

Anna Mikolon

FORTEPIAN

Pianistka, stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi, laureatka Konkursu Solfeżowego w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka. W 2023 r. Prezydent RP Andrzej Duda nadał  jej tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Od 2022 r. pełni funkcję Kierownika Międzywydziałowej Katedry Akompaniamentu. Jako konsultant Centrum Edukacji Artystycznej z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym przyczynia się do integracji środowiska pianistów-kameralistów zatrudnionych w szkolnictwie muzycznym. Pianista podczas 12 przewodów doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich oraz wielu kursów mistrzowskich artystów tej miary, co: prof. Bożena Harasimowicz, prof. Izabela Kłosińska, prof. Urszula Kryger, prof. Charlotte Lehmann, prof. Helena Łazarska, prof. Jadwiga Rappe, prof. Claudio Desderi, prof. Paul Esswood, prof. Bogdan Makal, prof. Ryszard Minkiewicz, Agnes Wolska, dr hab. Jarosław Bręk, dr hab. Anna Radziejewska, dr Katarzyna Dondalska, Andrzej Saciuk, Andre Orlowitz, dr Marek Rzepka, dr Wojciech Mrozek, dr Jacek Szymański. Wielokrotnie nagradzana jako akompaniator na konkursach. Artystka i naukowiec o szerokim spektrum zainteresowań. Autorka monografii: Rola wyobraźni w procesie kształcenia pianistyJęzyk muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje i nagrania, m.in.: twórczość fortepianową Z. Noskowskiego, utwory solowe i kameralne R. Boisdeffre, H. Pachulskiego, D. Szostakowicza, solo fortepianowe w operze Rosenkavalier R. Straussa, utwory kameralne J. Bruzdowicz (płyta miesiąca miesięcznika Muzyka 21), pieśni A. Kątskiego, R. Quiltera, E.W. Korngolda, G. Finziego, F. Chopina, S. Moniuszki, B. Brittena, G. Verdiego, V. Belliniego, K. Pałubickiego, H. Jabłońskiego, W. Walentynowicza, M.K. Ogińskiego, R. Kłoczko i wielu innych. Prowadząc różnorodną działalność koncertową – kameralną i solową – współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami Anna Mikolon wykonała już 1300 koncertów w Polsce, Austrii, Danii, Francji, Czechach, na Litwie, w Rosji i na Białorusi. Uczestniczy w festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne – Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Nie stroni od prawykonań muzyki nowej (Olivier Greif, Marcin Łukaszewski, Rafał Kłoczko, Kamil Cieślik, Manuel Dominguez Salas) lub dawno zapomnianej. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. Zagrała ok. 1000 prób, 180 spektakli jako muzyk orkiestrowy, otrzymała Nagrodę POB za realizację opery Rosenkavalier R. Straussa, współpracowała z Teatrem w Ingolstadt, realizowała Gwałt na Lukrecji B. Brittena dla TV Mezzo, akompaniowała podczas przesłuchań dla: ZBF Agentur Leipzig 2003, European Opera Center Liverpool 2007 i Belvedere Competition 2014, 2015 i 2016. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.