Anna Proszowska-Sala na co dzień współpracuje z utalentowanymi profesjonalistami z branży muzycznej, w tym dyrygentami, kompozytorami, instrumentalistami, wokalistami, w tym śpiewakami operowymi, zespołami, agentami, producentami muzycznymi, jak również innymi przedstawicielami branży artystycznej i kreatywnej. W swojej pracy koncentruje się na wyzwalaniu potencjału twórczego, kreatywności i tworzeniu skutecznej strategii, by osiągać obrane cele. Jest Misją jest wyposażanie artystów muzyków w wiedzę niezbędną do tego, aby efektywnie działać we współczesnym świecie i mieć na niego większy wpływ. Anna Proszowska-Sala jest strategiem, specjalistką od komunikacji marketingowej i pubic relations, executive i career coachem. Osobiste doświadczenia pozwalają jej na zaoferowanie innym wolnego od stereotypów i schematów spojrzenia z nowej perspektywy na własne zawodowe możliwości. Wierzy, że kariera artystyczna może mieć wiele oblicz, być niezwykle ciekawa i satysfakcjonująca a granice osobistego i zawodowego spełnienia wyznacza wyłącznie nasza wyobraźnia i odwaga. Udział w jej warsztatach, wykładach, sesjach coachingowych, biznesowych, programach grupowych i indywidualnych pomógł wielu osobom właściwie ukierunkować życie zawodowe i osobiste. Dokonać spektakularnych zmian. Zbudować własne przedsięwzięcia artystyczne, biznesowe, stworzyć nową wizję, określić usługi. Zbudować markę. Wzmocnić swoją pozycję rynkową. Zaplanować działania wizerunkowe i marketingowe dla siebie i swoich muzycznych przedsięwzięć.
Wyzwanie:
Czy artysta muzyk, zespół, orkiestra, instytucja kultury, festiwal muzyczny, szkoła muzyczna, firma artystyczna ma konkurencję? Czy musi się wyróżniać? Czy praca muzyka lub działalność instytucji jest jakoś powiązana z publicznością i odbiorcami, których może być np. coraz mniej? Na każdym poziomie i w każdym obszarze rynku muzycznego funkcjonuje wielu podobnych do siebie artystów, zespołów, instytucji. Wyróżnienie się, znalezienie tego słynnego pomysłu na siebie, swojego miejsce w świecie, w sztuce, na rynku staje się koniecznością jak i szansą na zdobycie uwagi i przewagi.
Rozwiązanie:
Historia sztuki, w tym muzyki ukazuje nam pewne okresy historyczne. Zawsze wiążą się one z jakimiś ludźmi, którzy dali się poznać, ponieważ myśleli inaczej niż reszta, mieli odwagę mówić „nie” wtedy, gdy inni krzyczeli „wolno tylko w ten sposób!”, którzy zadawali sobie i innym pytanie: „Ale dlaczego tak musi być?” „Kto powiedział, że tak musi być zawsze”? „A czy to prawda, że się nie da?”
W centrum takiej postawy, oprócz odwagi i wiary, była przede wszystkim kreatywność, ponieważ tworzyli oni coś, czego wcześniej nie było, nową wartość, nową estetykę.
Specjalnie dla studentów aMuz z inicjatywy Sylwii Janiak-Kobylińskiej i Anny Proszowskiej-Sali powstał innowacyjny, niecodzienny, zaskakujący, prowokujący, inspirujący i prawdopodobnie pierwszy w Polsce taki projekt pn. 4 C’s in Music Art związany z rozwojem kariery artystycznej, w którego sercu, obok sztuki muzycznej są kompetencje przyszłości:
- Creativity – Kreatywność
- Collaboration – Umiejętność pracy w zespole
- Criticat thinking – Umiejętność krytycznego myślenia
- Communication – Komunikacja
Pierwsza odsłona projektu 4 C’s in Music Art dotyczy KREATYWNOŚCI i obejmować będzie następujące elementy:
I. 4 C’s in Music Art Workshop – całodniowe warsztaty o charakterze mastermind, które poprowadzi Anna Proszowska-Sala, zmieniające myślenie, poszerzające perspektywę patrzenia na sposób działania, myślenia i podejmowania decyzji w odniesieniu do kariery artystycznej.
Podczas warsztatów uczestnicy będą pracować, dyskutować i wyciągać wnioski w odniesieniu do takich aspektów jak:
- Czym właściwie jest kreatywność? W czym się przejawia?
- Czy świat potrzebuje kreatywnych artystów muzyków?
- Czy branża muzyczna potrzebuje kreatywnych artystów muzyków?
- Czy to prawda, że kreatywność jest ważna w pracy artysty, zespołu, orkiestry? Czy niekoniecznie?
- Jakie znaczenie w pracy artysty, w branży muzycznej ma kreatywność?
- Czy kreatywność artystyczna powinna/mogłaby mieć swoje zastosowanie poza światem sztuki i muzyki?
- Czy bycie kreatywnym dotyczy każdego artysty, czy tylko wybranych?
- Jakie przestrzenie muzycznej zawodowej aktywności może obejmować?
- Co artysta traci a co zyskuje będąc lub nie będąc kreatywnym?
Dla kogo?
Warsztaty są skierowane do studentów aMuz, którym zależy na sobie, swojej przyszłości zawodowej, poszukujących inspiracji i nowego spojrzenia na swoje zawodowe możliwości.
- Aktywny charakter uczestnictwa oprócz pozyskania prezentowanej wiedzy będzie polegał na możliwości brania czynnego udziału w ćwiczeniach, dyskusjach, możliwości wyrażania swojej opinii.
Liczba miejsc: 30 - Pasywny z kolei oferuje możliwość uczestnictwa w wykładach, ćwiczeniach oraz obserwowania dyskusji.
Liczba miejsc: 100
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia:
Zgłoszenie chęci uczestnictwa należy wysłać na maila s.janiak-kobylinska@amuz.gda.pl do 22.02.2023.
Korzyści:
Dzięki udziałowi w warsztatach:
- Zmienisz sposób myślenia
- Zaczniesz odważniej patrzeć w przyszłość
- Poznasz i otworzysz się na nowe możliwości zawodowego i artystycznego działania
- Poszerzysz perspektywę myślenia o sobie, swoich zawodowych możliwościach i branży
- Dostaniesz ogromną porcję inspiracji
- Dowiesz się, jakie znaczenie ma kreatywność i jaką cenę płaci się za jej obecność lub brak w Twoim zawodowym życiu
- Dowiesz się, jak pracować ze swoimi pomysłami
- Dowiesz się, czym właściwie jest ryzyko w zawodowym życiu
II. Specjalnie zamówiony i skomponowany utwór na Orkiestrę Symfoniczną aMuz pt. „4 C’s”
Będzie to kompozycja zaskakująca, którą idealnie opisują słowa: „integralność”, „wolność”, „przestrzeń”, „niezależność”, „dynamika”, „body percussion”, „improwizacja”, „odwaga”, „KREATYWNOŚĆ”, „współpraca”. Utwór został skomponowany przez absolwenta aMuz Michała Edwarda Krzemińskiego.
III. Próby z orkiestrą oraz Koncert
Przygotowanie i wykonanie tej innowacyjnej kompozycji będzie dla studentów aMuz wyzwaniem i inspiracją do dalszego działania. Muzycy Orkiestry Symfonicznej aMuz, pod przewodnictwem dyrygentki dr Sylwii Janiak-Kobylińskiej będą przekraczać strefę komfortu muzyka klasycznego i otwierać swoje wrażliwe serca na nowe doznania zmysłowe i artystyczne.
Podczas prób do koncertu odbędą się sesje warsztatowe, w trakcie których młodzi artyści będą mogli w praktyce, „na żywo”, „tu i teraz” wykorzystać wiedzę zdobytą na spotkaniu z Anną Proszowską-Salą. Kompozycja zawierająca elementy „body percussion” oraz płaszczyzny improwizacyjne ma za zadanie zaangażować muzyka totalnie w wykonanie. Artysta poprzez dodatkowe działania sceniczne będzie nawiązywał kontakt z drugim człowiekiem – muzykiem orkiestrowym obok, dyrygentem stojącym naprzeciw, słuchaczem/odbiorcą koncertu siedzącym na publiczności. Niestandardowe interakcje sceniczne między muzykami będą prowokowały ich wzajemnie do wyrażania rozmaitych emocji, przekazywania innym swojej wewnętrznej energii i inwencji oraz tworzenia absolutnie nowej jakości wykonania. Dzięki kreatywnemu pierwiastkowi każdy z wykonawców na scenie, mimo zbiorowości jaką jest zespół orkiestrowy, będzie czuł się wyjątkowo zaangażowany w proces przemiany „od partytury do realizacji” co w perspektywie czasu obudzi u muzyków poczucie odpowiedzialności za wspólne dobro i doprowadzi do zespolenia poszczególnych członków orkiestry w jeden spójnie brzmiący i tętniący życiem organizm.
Celem nadrzędnym i pewnego rodzaju misją Sylwii Janiak-Kobylińskiej jest przebudzenie, a nawet wyrwanie młodych artystów z wszechogarniającego ich letargu. Zajrzyj do środka i daj nam siebie! Wsłuchaj się w brzmienie, które poruszy w Tobie najczulej drgającą strunę. Podziel się z innymi swoim pięknem, bo razem naprawdę możemy więcej!
Wkraczający na scenę muzycy, na starcie swojej drogi zawodowej powinni wiedzieć: Z jakiego powodu na niej stoją? Jaka jest ich motywacja? Czy scena to ich żywioł czy ubezwłasnowolnienie? Co zrobić, żeby ich wewnętrzna energia emanowała na zewnątrz? Skąd czerpać natchnienie i odwagę do wykonywania muzyki? Czy sama muzyka jest wystarczającą inspiracją do stworzenia własnej interpretacji? Dlaczego niektórzy istnieją w świadomości widza, zostają zapamiętani na zawsze, a inni, tak samo zdolni, nie robią wrażenia i przepadają bez wieści?
Nade wszystko – czy granie zespołowe musi zabijać indywidualność? Czy praca w orkiestrze zawsze prowadzi do podporządkowania się? Czy dyrygent musi udowadniać swoją wyższość? Czy orkiestra i dyrygent mogą być w relacji partnerskiej? Czy podczas prób do koncertu muzycy zawsze muszą dzielić się tylko namiastką swojego potencjału? Dlaczego w grze orkiestrowej muzycy sprowadzają się do poziomu anonimowych odtwórców? Z jakiego powodu młodzi artyści pozwalają zakopać swoje chęci, determinację i najcenniejsze indywidualne atrybuty?? Co czy kto nakazuje muzykowi milczeć/być biernym skoro powinien aktywnie kreować i bezustannie się rozwijać…??
Warsztaty orkiestrowe z Sylwią Janiak-Kobylińską będą okazją do nadania nowych wartości graniu zespołowemu. Będzie to czas intensywnej stymulacji, w którym młodzi – poszukujący artyści odnajdą w sobie to co do tej pory było indywidualnie nieodkryte i wyeksponują swoje myśli, uczucia i intuicję we wspólnym dobrym celu jakim będzie publiczne wykonanie utworu Michała Krzemińskiego (absolwenta aMuz).
Terminy sesji warsztatowych:
- 25.02.2023, godz. 10-19 / Aula aMuz
- 1.03.2023, godz. 9-13 / Sala Koncertowa aMuz
- 2.03.2023, godz. 15-19 / Aula aMuz
Koncert:
Efektem pracy studentów będzie zaprezentowanie utworu Michała Edwarda Krzemińskiego “4 C’s” podczas jednego z koncertów Orkiestry Symfonicznej.
Koordynator:
dr Sylwia Janiak-Kobylińska
Organizator:
Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki
Sylwia Janiak-Kobylińska – dyrygentka symfoniczno-operowa, adiunkt doktor sztuk muzycznych, Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, prezeska Fundacji Wspierającej Młodych Artystów SAJ, założycielka Orkiestry Bałtyckiej Filharmonii Młodych, członkini Rady Artystycznej Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalnościach dyrygentura symfoniczno-operowa (klasa prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt) oraz skrzypce (klasa prof. dr hab. Krystyny Jureckiej oraz dr hab. Anny Wandtke), a także studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Kulturą na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2021 r. jest dyrektorką artystyczną Festiwalu Muzyki Pięknej na Warmii, jurorką VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego organizowanego przez Operę i Filharmonię Podlaską w Białymstoku oraz jurorką w Konkursie Pro Bono Poloniae organizowanym przez Muzeum II Wojny Światowej, a od 2020 r. wchodzi w skład jury Gdańskiego Konkursu Poetyckiego. Cyklicznie prowadzi warsztaty orkiestrowe Polish Raising Music Stars dla utalentowanych młodych muzyków w ramach programu stARTer, organizowane przez Euro Chamber Music Festival
i Nadbałtyckie Centrum Kultury oraz warsztaty orkiestrowe „Krakowska Filharmonia Młodzieżowa” odbywające się podczas Philharmonic Music Summer w Filharmonii Krakowskiej. Współorganizuje wiele projektów artystycznych oraz edukacyjno-kulturalnych. Jest dyrektorką muzyczną wydarzeń organizowanych przez Fundację Kultura.Teraz!
Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi. Do 2016 r. była dyrygentem Orkiestry Symfonicznej OSM I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku. W latach 2013-15 pełniła funkcję asystenta dyrygenta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Od 2020 r. prowadzi Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od 2012 roku jako dyryguje zespołami artystycznymi aMuz przygotowując koncerty symfoniczne, spektakle operowe i operetkowe.
W 2022 r. odebrała z rąk Dyrektora artystycznego Filharmonii w Łodzi nagrody
w II Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w dwóch kategoriach, za prawykonanie
i wydawnictwo płytowe inUnity. Contemporary Music from Gdańsk 3, wyd. DUX z muzyką współczesną. Ponadto jest laureatką m.in.: Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii Nadzieja artystyczna (2013), Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2012), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2016), Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów (2005-2007), Nagrody II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2014), Nagrody II i III st. Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku (2022, 2020, 2016), trzech nagród w tym Nagrody Antoniego Wita na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga.
W swoim dorobku posiada nagrania płytowe m.in. inUnity. Contemporary Music from Gdańsk 3, wyd. DUX (Orkiestra symfoniczna aMuz, Maciej Gański – fortepian, Rafał Jędrzejewski – flet, Zofia Kotlicka-Wiesztordt – sopran), Stanisław Moniuszko – wybrane arie z dzieł scenicznych (solo – baryton Leszek Skrla), Bałtyckie Legendy (poematy symfoniczne Beniamina Baczewskiego), Kolędy Europejskie (solo – sopran Anna Fabrello), Sław Lutosa! (z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Śląskiej w Katowicach).
Anna Proszowska-Sala