Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej to jedno z najstarszych cyklicznie odbywających się wydarzeń muzycznych na Pomorzu. Jako nieodłączny element kulturalnej tradycji Gdańska od wielu lat przyciąga zarówno jego mieszkańców, jak i licznych gości, którzy do stolicy Pomorza przybywają w letnie miesiące, aby skorzystać z bogatej oferty kulturalnej i delektować się niezwykłą atmosferą koncertów.

Przed nami 46. edycja festiwalu, którego koncerty odbywać się będą w każdy piątek lipca oraz sierpnia o godz. 20:15 w majestatycznej Bazylice Mariackiej w samym sercu Gdańska. Dodatkowo, aby uczcić Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, 15 sierpnia (wtorek) o godz. 20:30 odbędzie się koncert specjalny. Podczas tego wyjątkowego wydarzenia wystąpi Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, zespół cieszący się międzynarodowym uznaniem, pod dyrekcją maestro Jana Łukaszewskiego.

Podczas dziewięciu zaplanowanych koncertów rozbrzmiewać będzie muzyka organowa, ożywiona przez historyczny instrument o 46 głosach z wczesnobarokowym prospektem z 1629 roku. Obok szerokiego grona utalentowanych instrumentalistów z różnych regionów Polski, na tegorocznym festiwalu będziemy mieli również przyjemność gościć znakomitych artystów zagranicznych – będą to Johannes Unger (Niemcy) oraz Olivier Eisenmann (Szwajcaria). Wielowymiarowość Festiwalu polega nie tylko na prezentowaniu wielkich arcydzieł muzyki organowej, ale również wspaniałych interpretacjach utworów chóralnych. W murach świątyni zabrzmi zatem muzyka wokalna, m.in. w wykonaniu sopranistki Anny Mikołajczyk-Niewiedział i Chóru Kameralnego Collegium Musicum pod dyrekcją Janusza Wilińskiego. Nie zabraknie także brzmienia skrzypiec elektrycznych, klarnetu i saksofonu.

Podczas koncertów słowo o muzyce i wykonawcach przedstawi Justyna Ślubowska.

Zapraszamy wszystkich miłośników muzyki i kultury do zapoznania się ze szczegółowym programem Festiwalu dostępnym na stronie internetowej: www.festiwalorganowy.pl oraz do śledzenia oficjalnego fanpage’a pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka.


Wykonawcy:

Maciej Sikała – saksofon

Bogusław Grabowski (Gdańsk) – organy

Program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

  • Toccata i fuga d-moll BWV 565
  • Aria ze Suity D-dur – improwizacje na saksofon i organy
  • Chorał „Jesus bleibet meine Freude” z kantaty BWV 147 – improwizacje na saksofon i organy

Jehan Alain (1911–1940)

  • Variations sur un thème de Clément Jannequin – improwizacje na saksofon i organy
  • Postlude pour l’office de complies – improwizacje na saksofon i organy
  • Litanies – improwizacje na saksofon i organy

Prowadzenie koncertu:

Justyna Ślubowska

BILETY:

45/30 PLN do nabycia online https://festiwalorganowy.interticket.pl oraz w Bazylice na godzinę przed koncertem


Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie internetowej: www.festiwalorganowy.pl oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka.

ORGANIZATORZY:

Gdańskie Centrum Organowe
Fundacja NOVA ARTE
Bazylika Mariacka w Gdańsku
Fundacja Pro Basilica Gedanensis
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

PATRONI HONOROWI:

Abp Tadeusz Wojda Metropolita Gdański
Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich

PATRONI MEDIALNI:

TVP Kultura
TVP3 Gdańsk
Radio Gdańsk
Dziennik Bałtycki
Gość Niedzielny
trojmiasto.pl

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska


Bogusław Grabowski (organy) i Maciej Sikała (saksofon) rozpoczęli współpracę w 2007 r. próbami, podczas których powstawał repertuar duetu. Niedługo potem zaczęli koncertować, spotykając się z bardzo pozytywnymi recenzjami ze strony słuchaczy. Wielokrotnie zapytywani o nagrania prezentowanej muzyki, zdecydowali się na nagranie płyty. Pierwsza „The Colours of Space” została nagrana w 2009 r. Duet składa się z dwóch instrumentów bardzo od siebie odległych brzmieniem i codziennym zastosowaniem. Samo połączenie organów kościelnych i saksofonu jest rzadkością, a wręcz precedensem w muzyce. Jednak w takim znakomitym wydaniu ten zestaw nie tylko nie razi, ale wręcz brzmi fantastycznie! Co więcej – artyści wspólnie i jednocześnie improwizują, co również jest rzeczą niezwykłą. Dlatego każdy ich koncert – a zagrali ich już setki – jest jedyny i niepowtarzalny. Bez względu na to, gdzie i dla kogo grają, ich muzyka zawsze przyjmowana jest z ogromnym entuzjazmem, a często nawet wzruszeniem. Jest to ten rodzaj twórczości, który łączy, a nie dzieli, jest ponadczasowy, ponadkulturowy, ponadwyznaniowy – uniwersalny w najlepszym tego słowa znaczeniu. Koneserzy odnajdą w tej muzyce świetny warsztat i kunszt. Esteci zachwycą się pięknem melodii i niespotykaną harmonią. Ludzie wierzący usłyszą modlitwę.
„Mater Sanctissima” jest drugą płytą w całości poświęconą tematyce Maryjnej i – podobnie jak pierwsza – w całości nagraną w Bazylice Mariackiej w Gdańsku.

MACIEJ SIKAŁA – urodzony w 1961 r. w Gdańsku. Muzyk jazzowy, saksofonista, kompozytor, wykładowca klasy saksofonu jazzowego w Akademiach Muzycznych w Gdańsku (od 2013) i Bydgoszczy (od 2012), a także na Uniwersytecie w Zielonej Górze w latach 2004–2007. Współpracował, koncertując lub nagrywając, z czołówką polskiej sceny jazzowej m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Wojtasikiem, Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Kułakowskim, Wojciechem Karolakiem oraz z muzykami z zagranicy, tj. Lester Bowie, David Liebman, Ronnie Burrage, Billy Harper, Wayne Dockerey, John Betsch, Kenny Wheeler, Eddie Henderson, Tim Haggans, David Kikoski.

Nagrał ponad 60 płyt, w tym 6 autorskich, z których 2 były nominowane do nagrody „Fryderyk”. Prowadził trzykrotnie zajęcia na warsztatach jazzowych w Pułtusku i kilkunastokrotnie w Nysie oraz czterokrotnie w Chodzieży, a ostatnio także w Puławach i Kielcach. Koncertował w Anglii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Indiach, Izraelu, Kanadzie, Meksyku, Mołdawii, Niemczech, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, na Białorusi, Litwie, Ukrainie, we Francji i Włoszech.

W ankiecie Jazz Forum „Jazz Top” zajmował pierwsze miejsce w kategorii saksofonu tenorowego w latach 1995–2005, 2010 i 2012–2022. Kilkakrotnie też w kat. saksofon sopranowy.

Obecnie prowadzi swój Septet Trio (Sebastian Frankiewicz – perkusja, Wojciech Pulcyn – kontrabas) oraz współpracuje m.in. z zespołami Kuby Stankiewicza, Wojciecha Majewskiego, Jacka Rodziewicza, a także w kwartecie złożonym z wykładowców Akademii Muzycznej – Piotr Biskupski, Krzysztof Herdzin, Grzegorz Nadolny oraz z zespołem QYAVY. Od grudnia 2019 r. współpracuje z Anną Marią Jopek.

fot. Dawid Linkowski

 

BOGUSŁAW GRABOWSKI urodził się w 1955 r. w Sopocie. Organista, kompozytor, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz), na której wykłada m.in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej aMuz. Wykłada także na innych uczelniach o profilu teologicznym. Jest specjalistą w dziedzinie projektowania, budowy i konserwacji organów. Współpracuje z wieloma firmami organmistrzowskimi w zakresie doradztwa i ekspertyz. Według autorskich projektów powstały m.in. instrument Katedry Muzyki Kościelnej aMuz, instrument Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku.

Od 1985 r. Główny Organista Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku, a wcześniej członek komitetu budowy organów w tej świątyni. (Podczas odbioru technicznego instrumentu przewodniczący polskiej strony w ramach międzynarodowej komisji zatwierdzającej wykonanie instrumentu).

Animator życia muzycznego w Gdańsku i na Pomorzu, gdzie zorganizował ponad 1000 koncertów w ramach międzynarodowych festiwali i cykli koncertów (m.in. Mariackie Wieczory Organowe, Muzyka w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku).

Dyrektor odbywającego się rokrocznie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej.

Koncertuje w Polsce niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach oraz w Niemczech, Anglii, Danii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, USA, również na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i w Rosji. Nagrał kilkanaście płyt m.in. z muzyką organową (Polska, Niemcy, USA), a także z własnymi kompozycjami z udziałem chórów i orkiestry symfonicznej oraz improwizacjami.