wykonawcy:
Elena Zhukova – klawesyn
Mark Caudle – viola da gamba
program:
Utwory J.S. Bacha:
- Sonata G-dur, BWV 1027
Adagio, Allegro ma non tanto, Andante, Allegro moderato
/ viola da gamba, klawesyn (obligato) - Partita g-moll, BWV 1013 (org. a-moll)
Allemande, Corrente, Sarabande, Bourée Angloise
/ viola da gamba solo - Sonata D-dur, BWV 1035 (org. E-dur)
Adagio ma non tanto, Allegro, Siciliano, Allegro assai
/ viola da gamba, basso continuo - Suita c-moll BWV 997 (org. lautenwerk/lutnia)
Preludio, Fuga, Sarabanda, Gigue (double)
/ klawesyn solo - Sonata g-moll, BWV 1030b (org. h-moll)
------, Siciliano, Presto
/ viola da gamba, klawesyn (obligato)
koordynator:
prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski
organizator:
NAROLARTE Music Promotion;
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
fot. Viktor Shkolnyi / NAROLARTE Music Promotion
Elena Zhukova
Pianistka i klawesynistka. Studiowała w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie u prof. Svitlany Shabaltiny (klawesyn) oraz Valeriya Kozlova (fortepian). Uczestniczyła w kursach fortepianowych i klawesynowych u takich mistrzów jak:
Frederic Aguessy, Mikhail Arkadiev, Philippe Bianconi, Berngard Billiter, Teresa Dusso, Philippe Entremont, Alexis Galperin, Martin Gester, Bernd Goetzke, Jay Gottlieb, Ketil Haugsand, Władysław Kłosiewicz, Robert Kulek, Schmuel Ashkenazi,Noel Lee, Diana Ligeti, Christopher Stambridge, Marek Toporowski, Elżbeta Stefańska, Michel Ulmann, Aline Zylberajch.
Laureatka wielu nagród, m.in. The First Prize of International competition of young performers „ХХІ – century art” (Ukraine, Kiev, Vorzel, 2003), The First Prize and Audience Prize of International competition “Three centuries of classical romance” (Saint-Petersburg, Rosja, 2008), The First Prize in “Section Solo”, The Absolute First Prize in Section “Bach Concerto for Harpsichord with an Orchestra” of Wanda Landowska Harpsichord Competition (Bari, Włochy, 2014), Absolute winner in the International Piano Competition (Serbia, 2016), 1st Prize in theInternational Tadini Competition (Lovere, 2016).
Jako uznana pianistka i klawesynistka występuje z repertuarem solowym, kameralnym oraz w koncertach symfonicznych
w najsłynniejszych salach koncertowych Ukrainy i za granicą, m.in. w Argentynie, Francji, Holandii, Korei Południowej, Niemczech, Norwegii, w Polsce, na Węgrzech,w Wielkiej Brytanii i w USA. Jako część projektu muzycznego TwoViolins reprezentowała Ukrainę na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Phongchang/Seoul 2018 oraz na Młodzieżowych Igrzyskach Olimpijskich w Buenos Aires 2018. Brała udział w festiwalu jazzowym ASUJAZZ w Asuncion w Paragwaju, 2018. Współpracuje jako akompaniatorka przy wystawieniach dzieł operowych (m.in. Orfeo Glucka, The Bear Waltona, Rita Donizettiego, King Arthur, Fairy Queen i Dioclesian Purcella, Don Giovanni Mozarta), a także z takimi gwiazdami jak Peter Kooij czy Olga Pasiecznik. . Występuje też zespołami kameralnymi Kiev-baroqueensemble, Offertorium, Ars Amarilli, Secundum artem, Lege artis. Jako ekspert w dziedzinie muzyki dawnej współpracowała z rozgłośnią radiową Radio “Aristocrats”, gdzie wspólnie ze swoimi studentami i przyjaciółmi zrealizowała wiele projektów koncertowych, wykładów oraz
z dziedziny visual arts. Jako pianistka, wraz ze skrzypaczką Joanną Okoń i wiolonczelistką Anną Wróbel tworzą projekt „Zagubione skarby – zapomniana muzyka kameralna polskich kompozytorów XIX i XX wieku”. Kierownik muzyczny międzynarodowego projektu muzyki francuskiego baroku „Kantaty Mitologiczne” z udziałem m.in. światowej sławy basa Petera Kooija oraz najwybitniejszych polskich instrumentalistów w dziedzinie muzyki dawnej. Elena Zhukova jako Assistant Professor wykłada w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie (zespoły kameralne), a także prowadzi autorską klasę klawesynu w Miejskiej Akademii Muzycznej
im. R. Gliera w Kijowie. Jej płyta z muzyką klawesynową „Harpsichord Mystery” jest dostępna również online na najważniejszych portalach muzycznych i streamingowych.
fot. Bogusław Kłosiewicz / NAROLARTE Music Promotion
Mark Caudle
Barokowy wiolonczelista i gambista, uznawany w Wielkiej Brytanii za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli ruchu tzw. historycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej. Od prawie 50 lat występuje na międzynarodowych scenach i uczy w akademiach muzycznych
zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Polsce. Przez dwanaście lat był koncertmistrzem na wiolonczelę w orkiestrze Christophera Hogwooda -The Academy of Ancient Music i w orkiestrze J-E Gardinera. Dokonał ponad 50 nagrań płytowych z The Parley of Instruments. Występował jako solista i altowiolista z The Sixteen, Taverner Players, The Consort of Musick, Yorkshire Baroque Soloists, The English Consort of Viols, Rose Consort, Gabrieli Consort, King's Consort, Boston Early Music Festival Orchestra, Chandos Baroque Players,
Le Nouveau Quatuor, English Concert, English National Opera, English Cornett and Sackbut Ensemble, Les Arts Florissants i London Handel Orchestra. Z London Handel Orchestra przez wiele lat wykonywał partię obligato na violę da gamba w dorocznej Pasji według
św. Jana. Partię obligato grał również w La Resurrezione Haendla w St Martin-in-the-Fields. Obecnie jest pierwszym wiolonczelistą zespołów St James’s Baroque i Canzona oraz występuje z The Gonzaga Band i The Monteverdi String Band. Jako altowiolista jest członkiem London Viols i The John Jenkins Consort. Jako specjalista continuo występował i dokonał wielu nagrań z czołowymi solistami wokalnymi i instrumentalnymi, w tym Nigelem Rogersem, Emmą Kirkby, Jamesem Bowmanem i Rachel Brown. Jego solowe nagranie „The Noble Bass Viol” dla wytwórni Hyperion spotkało się z szerokim uznaniem. Prowadził klasę barokowej wiolonczeli i violi da
gamba w the Royal College of Music, a od ponad 20 lat prowadzi klasę instrumentów strunowych w Cambridge Early Music Summer Schools. W tym roku jego udział w występach festiwalowych obejmował Brighton, York, Purbeck i Suffolk Villages Festival. W Polsce wystąpił po raz pierwszy w 1980 roku z Nigelem Rogersem. Od drugiej połowy lat osiemdziesiątych czynnie włączał się w działania wielu polskich zespołów muzyki dawnej służąc radą, pomocą i własnym kunsztem wykonawczym. Był członkiem L' Arte dei Suonatori
i Concerto Polacco oraz prowadził zajęcia violi da gamba i wiolonczeli barokowej na polskich uczelniach:
Akademii Muzycznej w Łodzi, we Wrocławiu, w Katowicach oraz w Szkole Letniej Muzyki Dawnej w Wilanowie. Uczył również w akademii muzyki barokowej w Görlitz. Prowadził wykłady z zakresu muzykologii zgłębiając między innymi takie tematy, jak: Viola Bastarda, Alfonso
Ferrabosco II oraz dzieła Gottfrieda Fingera, z których wiele zredagował, zrekonstruował i nagrał. Dokonał w Wielkiej Brytanii i Polsce pierwszego współczesnego wykonania sonat CF Abla odkrytych w Poznaniu, oraz wykonał wiele recitali muzyki na violę da gamba
i klawesyn z Markiem Toporowskim. Nagrał muzykę filmową i teatralną specjalnie dla niego skomponowaną przez Wojciecha Lemańskiego i Abla Korzeniowskiego. Ostatnio dał szereg recitali wspólnie z Olgą Pasiecznik i Władysławem Kłosiewiczem. Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych w Polsce, a jego działania na polu polskiej kultury muzycznej zostały docenione Orderem Ministra Kultury RP za wkład w kulturę polską. Muzyka to nie jest jedyna pasja tego artysty. Marka Caudle od wielu lat zajmuje się lutniczym wykonywaniem barokowych instrumentów smyczkowych. Na jego skrzypcach, skrzypcach basowych oraz wiolonczelach grają czołowi muzycy HIP
w Wielkiej Brytanii i Polsce.