Prelegent:

Anna Rocławska-Musiałczyk

Temat:

„Kompozytor a wykonawca, wykonawca a kompozytor. Jak skutecznie rozwijać artystyczną współpracę?”


Anna Rocławska-Musiałczyk, należąca do kompozytorów młodego pokolenia a także pianistka i dyrygentka chóralna, łączy w swoim życiu zawodowym dwie profesje: kompozytora i wykonawcy. Zainspirowana pytaniami ze strony środowiska muzycznego odnośnie tych dwóch ról polegających m.in.: na samej pracy twórczej, różnicach wynikających z tego jak być wykonawcą-kompozytorem, postanowiła podzielić się swoim doświadczeniem w tym obszarze. Swoje przemyślenia oparła w trzech częściach nawiązujących do trzech etapów współpracy kompozytora z wykonawcą oraz wykonawcy z kompozytorem i próbuje w nich udowodnić konieczność wzajemnego zrozumienia w realizacji zwłaszcza kompozycji prawykonywanych na specjalne zamówienia.

Koordynator:

dr hab. Anna Mikolon

Organizator:

Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu

 


fot. Anna Świeczkowska

 

Anna Rocławska-Musiałczyk
Kompozytorka, aranżerka, pianistka i dyrygentka. Urodziła się w 1987 roku w Wejherowie. Wraz z Zespołem Wokalnym Art’n’Voices laureatka Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2021 w sekcji muzyki poważnej za Album Roku – Muzyka Współczesna.
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na trzech wydziałach, tym samym uzyskując tytuł magistra
z trzech specjalności: fortepianu, dyrygentury chóralnej i kompozycji. Laureatka konkursów kompozytorskich o randze międzynarodowej
i ogólnopolskiej, zdobyła m.in. III miejsce w konkursie „Transatlantyk Instant Composition Contest” podczas V edycji Transatlantyk Festival w Poznaniu, nagrodę specjalną jury w I International Composition Competition „Corinfesta” w Bolonii, II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Legnica Cantat” 2022; II miejsce w II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim
im. Andrzeja Koszewskiego w Poznaniu oraz II miejsce w XXIV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku.
Jej utwory były wykonywane podczas festiwali i konkursów w kraju i za granicą, m.in. na Węgrzech, Litwie, we Włoszech, Francji,
w Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Stanach Zjednoczonych, Izraelu oraz Korei Południowej. Jako kompozytorka współpracuje
z wieloma solistami m. in. Małgorzatą Rocławską, Marzeną Michałowską, Sławomirem Bronkiem, Krzysztofem Komendarkiem-Tymendorfem, Grzegorzem Wieczorkiem czy Elżbietą Rosińską, oraz zespołami i orkiestrami m.in.: Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Gidaszewska/Łaguniak Polish Violin Duo, Chórem Mieszanym „Cantores Veiherovienses”, Chórem „Music Everywhere”, Polish Basset Horn Ensemble, Sekstetem Muzyki Współczesnej ProModern, Chórem Kameralnym Discantus czy Chórem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Realizowała staż kompozytora-rezydenta w ramach VI Nadbałtyckiego Konkursu Duetów Smyczkowych w Gdańsku w 2020 roku (Polish Rising Music Stars).
Swoje twórcze zainteresowania kieruje w stronę muzyki chóralnej, solowej i kameralnej, chętnie inspirując się źródłami muzyki ludowej,
w szczególności kaszubskiej, np. w Ośmiu pieśniach z Księgi Koheleta na recytatora, głosy solowe, instrumenty ludowe, grupę perkusyjną, chór i orkiestrę wykonywane w języku kaszubskim.
Jest współtwórczynią i członkinią Zespołu Wokalnego Art’n’Voices, z którym zdobyła wiele nagród na konkursach w kraju i za granicą (m.in. 10 nagród Grand Prix). Wraz z Zespołem odbyła również trasy koncertowe w Polsce i w Europie m.in. tournée w ramach wysokiej rangi „Festival des Chœurs Lauréats” we Francji, na który zapraszane są najlepsze chóry i zespoły wokalne z całego świata. Efektem tej trasy koncertowej było wydanie płyty Art’n’Voices Live in Provance (2018).
Jako pianistka Rocławska-Musiałczyk specjalizuje się w muzyce kameralnej, współpracuje z artystami scen teatralnych. Tworzy muzykę do spektakli oraz słuchowisk radiowych (m.in. Fashion Victim Sandry Szwarc w Teatrze Polskiego Radia). Taperuje do filmów na żywo.
Rocławska-Musiałczyk ma w dorobku również nagrania płytowe, zarówno jako kompozytorka jak i pianistka, m.in.: płyta W céni Bożëch skrzidłów – psalmy na sopran, kontratenor i organy śpiewane w języku kaszubskim (2018, Ars Sonora, ARSO-CD-91) – z jej kompozycjami oraz utworami Adama Diesnera; Piosenki na depresję autorstwa Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego w wykonaniu Piotra Kosewskiego i w aranżacji na fortepian przygotowanej oraz wykonanej przez Rocławską-Musiałczyk (2020) czy Midnight Stories, Contemporary Music of Polish Composers – album nagrany wraz z zespołem Art’n’Voices – znalazły się na nim także jej kompozycje
i aranżacje (2020, DUX 1607). Płyta Midnight Stories została nagrodzona Fryderykiem 2021 w dziedzinie muzyki poważnej w kategorii Album Roku – Muzyka Współczesna. Jej utwory zagościły na najnowszych płytach: „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa (Odradek Records Label USA nr ODRCD381); „da Vinci” Tomasz Chyła Quintet (Alpaka Records (AR014) czy Marian Hemar „Od Nowa” (DUX1600) czy „Orchestral tribute to Grzegorz Ciechowski – Orkiestra Kameralna Progress” (SL 1138).

Na co dzień Anna Rocławska-Musiałczyk pracuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku. Jest prezesem Stowarzyszenia Młodych Artystów Ziemi Wejherowskiej oraz wiceprezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki. Od 2020 roku członkini Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.
Więcej na: https://roclawska-musialczyk.pl/