Transmisja na żywo na kanale aMuz na YouTube z Sali Koncertowej w budynku żółtym aMuz.

Koncert bez udziału publiczności.

 

PREMIERA:

22.10.2020, godz. 18:00

 

OGLĄDAJ GRaMuz #2

 

WYKONAWCY:

Patryk Purzycki – altówka
Magdalena Ochlik-Jankowska – fortepian

Igor Torbicki – fortepian

SŁOWO O MUZYCE:

Edyta Czachorowska

 

Program:

I część:

M. Reger – Suite Op.131d No. 2, cz. I i IV
K. Penderecki – Cadenza per viola sola

wyk. Patryk Purzycki – altówka

P. Hindemith – Sonata Op. 11 No. 4, cz. III
O. Nedbal – Romantic Piece Op. 18

wyk. Patryk Purzycki – altówka
Magdalena Ochlik-Jankowska – fortepian

 

II część:

Tomasz Sikorski – Widok z okna oglądany w roztargnieniu (1971)
Paweł Mykietyn – Epifora na fortepian i taśmę (1996)

wyk. Igor Torbicki – fortepian

REALIZACJA:

Studio Nagrań aMuz

ORGANIZATORzy:

Katedra Instrumentów Smyczkowych
Katedra Fortepianu


GRaMuz to zapoczątkowany w połowie października 2020 r. cykl kameralnych koncertów online w wykonaniu studentów i pedagogów wszystkich wydziałów aMuz. W programie pojawią się utwory aktualnie przygotowywane przez studentów. Premiery koncertów będą publikowane w czwartki o godz. 18:00 na kanale aMuz na YouTube: youtube.com/akademiamuzycznawgdansku i będą dostępne w serwisie do momentu publikacji kolejnego wydarzenia. Premiera pierwszego koncertu z cyklu GRaMuz odbyła się 15.10.2020.

Zapraszamy do słuchania i oglądania!


O Wykonawcach

Patryk Purzycki należy do młodego, wyróżniającego się pokolenia altowiolistów. W 2020 r. ukończył studia I st. z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz HMDK Stuttgart. Studia II st. w gdańskiej uczelni kontynuuje w klasie dra hab. Błażeja Maliszewskiego.

Jego solowe sukcesy to m.in. III miejsce na VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Sztokholmie/Szwecja (2019), II miejsce na XXII Międzynarodowym Konkursie w Grze na Instrumentach Smyczkowych im. Bohdana Warchala w Dolným Kubínie/Słowacja (2018) oraz I nagroda na I Międzyuczelnianym Konkursie Altówkowym na altówkę solo online (2020).

Współpracował z Operą Bałtycką, Stuttgarter Kantaten Ensemble czy Cappellą Gedanensis.

Uczestniczył i występował m.in. na II Konferencji Altówkowej w Katowicach (2017), II Ogólnopolskiej Konferencji Altówkowej VIOLA ARTE w Gdańsku (2018) czy XXIX Festiwalu Mozartowskim w Warszawie (2019).

Jego domeną jest eksperymentowanie w ekspresji pomiędzy Vivaldim, Brahmsem a Glassem.

dr Magdalena Ochlik-Jankowska

Urodziła się w Piotrkowie Trybunalskim. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła samodzielnie w wieku czterech lat, na dziewiętnastowiecznym instrumencie, należącym do mamy. Dwa lata później została uczennicą działającej w rodzinnym mieście Państwowej Szkoły Muzycznej.

W 1989 roku zdobyła swoją pierwszą muzyczną nagrodę, wygrywając regionalny konkurs pianistyczny dla dzieci. Odtąd często występowała, reprezentując szkołę jako solistka oraz akompaniatorka Jana Justyny – pedagoga skrzypiec. W 1997 roku ukończyła szkołę z wyróżnieniem, jako absolwentka klasy mgr Renaty Bidler. Następnie podjęła studia na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala oraz dra hab. Pawła Rydla, wówczas asystenta. Zaczęła żywo interesować się muzyką kameralną. Przez pięć lat pracowała w trio Senza Nome, w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Wraz z koleżankami z zespołu brała udział w międzynarodowych kursach mistrzowskich w Luzernie, Bad Sobernheim i w Gdańsku. Trio występowało wielokrotnie w Polsce i za granicą. Szczególnym uznaniem cieszyły się koncerty podczas Dni Maxa Regera w Weiden (Niemcy).

Podczas studiów współpracowała z Wydziałem Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Dokonała kilku prezentacji i prawykonań utworów studentów i pedagogów wydziału.

14 czerwca 2002 r. wystąpiła w koncercie dyplomantów uczelni, wykonując wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą prof. Janusza Przybylskiego IV Symfonię koncertującą Karola Szymanowskiego. Po uzyskaniu tytułu magistra sztuki (z wyróżnieniem), doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem prof. Jana Kuleszy w ramach Podyplomowego Studium Pianistyki w Gdańsku. Jednocześnie podjęła zatrudnienie na uczelni w roli akompaniatorki. Obecnie pracuje w Katedrze Kameralistyki. W 2016 r. obroniła pracę doktorską na temat „Gra a’vista w pracy pianisty kameralisty (…)” Jest także dyplomowaną nauczycielką fortepianu i akompaniatorką w Szkole Muzycznej II Stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu.

Dotychczas wzięła udział w ponad stu pięćdziesięciu koncertach solowych lub kameralnych. Dużą część z nich stanowiły recitale pedagogów, studentów oraz absolwentów uczelni. Często występuje też z mężem, trębaczem Piotrem Jankowskim.

Magdalena Ochlik-Jankowska pełniła funkcję akompaniatora dyżurnego podczas wielu edycji Międzynarodowego Konkursu Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych w Gdańsku. W 2012 r. została wyróżniona przez Jury za akompaniament, a w 2014 r. towarzyszyła zdobywcy pierwszej nagrody.

Jest laureatką dwudziestu nagród, zdobytych na konkursach krajowych i międzynarodowych, przyznawanych za występy solowe, kameralne i akompaniament.

Igor Torbicki

Polski pianista, pedagog i specjalista w obszarze wykonawstwa muzyki współczesnej zamieszkały w Gdańsku. Absolwent klas fortepianu Mariusza Tytmana, dra Kordiana Góry oraz prof. Andrzeja Artykiewicza. Studiował na mocy umowy międzyuczelnianej w
Konserwatorium Muzycznym im. Rimskiego-Korsakowa w Sankt-Petersburgu w klasie fortepianu prof. Jekatieriny Murinej.

Zwycięzca Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców – największego krajowego wydarzenia muzycznego tego typu w obszarze muzyki współczesnej, a także innych konkursów w Rosji, Niemczech, Szwecji i Bułgarii. Występował m.in. w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Sali Koncertowej Zamku Królewskiego w Warszawie, Studiu Koncertowym Radia Gdańsk im. Janusza Hajduna, Konserwatorium Moskiewskim im. Piotra Czajkowskiego oraz Konserwatorium Petersburskim. Współpracował z wytwórnią fonograficzną DUX oraz Programem Drugim Polskiego Radia. Gościł także na wielu lokalnych i krajowych festiwalach i cyklach koncertowych: m.in. festiwalu Nowa Muzyka w Bydgoszczy, gdańskich Nowych Falach, cyklu koncertowym GloSpat w Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie, ogólnopolskim festiwalu Muzyka Naszych Czasów organizowanym przez Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego, festiwalu NeoArte w Gdańsku, gdańskim cyklu koncertowym Nowa Muzyka w Starym Ratuszu etc.

Repertuar pianisty obejmuje szeroki wachlarz twórczości kompozytorów XX i XXI wieku. Znajdują się wśród nich m.in.: Helmut Lachenmann, Salvatore Sciarrino, Olivier Greif, Isang Yun, Dariusz Przybylski, Frederic Rzewski, Gyorgy Ligeti, Galina Ustwolskaja, Alfred Schnittke, Beat Furrer, Karlheinz Stockhausen, Paweł Szymański, Dobromiła Jaskot, Agata Zubel, Paweł Mykietyn, Pascal Dusapin, Jorg Widmann, Gerard Pesson, Rodion Szczedrin, Lepo Sumera, Thomas Ades, George Crumb, Morton Feldman, Mauricio Kagel, Anna Thorvaldsdottir, Pierre Jodlowski, John Adams i inni.

Dokonał światowego prawykonania jednego z zachowanych utworów fortepianowych autorstwa Jarosława Iwaszkiewicza. Prawykonywał także utwory Artura Krause, Marcina Jachima, Artura Samula oraz Gieorgija Fiodorowa.

Studiował filologię rosyjską oraz dyplomację na Uniwersytecie Gdańskim.