II Międzynarodowy Festiwal Obojowy

 

Zgłoszenia:

Zgłoszenia udziału w lekcjach mistrzowskich dla uczniów klas dyplomowych szkół muzycznych II stopnia prosimy przesyłać na adres:

m.rozanska@amuz.gda.pl do dnia 20.05.2021 r.  

W programie:

Koncerty / 29-30.05.2021 / kanał Akademii Muzycznej w Gdańsku na YouTube

29.05, godz. 17:00 / Koncert studentów klasy oboju Akademii Muzycznej w Gdańsku OGLĄDAJ KONCERT

30.05, godz. 17:00 / Koncert finałowy pedagogów Akademii Muzycznej w Gdańsku OGLĄDAJ KONCERT

 

Lekcje Mistrzowskie / 29-30.05.2021 / online

Jérôme Guichard Francja

Ralph van Daal Niemcy

Marta Różańska Polska

Piotr Lis Polska

 

Wykłady i spotkania / 29-30.05.2021 / online

  • 29.05, godz. 10:30 / YouTube / wykład i konsultacje z fizjoterapeutą / Łukasz Romanowski
    LINK
  • 29.05, godz. 18:00 / MS Teams / rozmowa / Jérôme Guichard (Francja)
    kliknij TUTAJ, aby dołączyć do spotkania
  • 30.05, godz. 10:00 / MS Teams / rozmowa / Ralph van Daal (Niemcy)
    kliknij TUTAJ, aby dołączyć do spotkania
  • 30.05, godz. 11:00 / MS Teams / rozmowa / Piotr Lis
    kliknij TUTAJ, aby dołączyć do spotkania
  • 30.05, godz. 18:00 / MS Teams / rozmowa / kompozytor Julio Estrada (Meksyk)
    kliknij TUTAJ, aby dołączyć do spotkania

DYREKTOR ARTYSTYCZNY:

dr Marta Różańska

Organizator:

Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji


Ralph van Daal is (born 1984) began playing the oboe at the age of nine. At 17, he began his studies at Conservatorium Maastricht with Peter Steyvers (Oboe) and Mya Besselink (Vocal Studies), graduating with Honours in 2006. He then started three years of study with Prof. Francois Leleux at the University for Music and Theatre in Munich, earning a Soloist Diploma in 2009. Following graduation, Ralph van Daal held temporary contracts with the WDR Symphony Orchestra in Cologne and the Duisburg Philharmonic. In 2011, he won the position of Solo English Horn with the Hamburg Philharmonic and was awarded the Eduard Söring-Preis; a prize awarded by the orchestra’s director, Simone Young, to support the artistic development of young musicians.

Ralph van Daal is regularly engaged as a substitute Solo Oboe and Solo English Horn with the Swedish Radio Symphony in Stockholm, the City of Birmingham Symphony, Bavarian Radio Symphony Orchestra, the State Opera of Hannover, NDR Radiophilharmonie Hannover, Bavarian State Opera and the NDR Elbphilharmonie Orchestra Hamburg. He has played under the direction of conductors such as Michael Tilson Thomas, Semyon Bychkov, Jukka Pekka Saraste, Andris Nelsons, Daniel Harding, Daniele Gatti, Kent Nagano and Ivan Fischer. Van Daal frequently gives masterclasses in Germany, Portugal, Spain, England, Poland, Colombia and the Netherlands. Ralph van Daal is Professor for Oboe  at the Robert Schumann Hochschule Düsseldorf and the Conservatorium Maastricht.

 

Julio Estrada (ur. 10.04.1943) – nestor kompozytorów meksykańskich, który już jako adept Narodowej Szkoły Muzycznej i Narodowego Konserwatorium Muzycznego miasta Meksyk poszukiwał tożsamości artystycznej w obszarze twórczości muzycznej, jest cenionym w swoim kraju i na świecie twórcą nowatorskich dzieł muzycznych oraz autorem teorii kompozycji discontinuum – continuum. Droga do urzeczywistnienia młodzieńczych ideałów wiodła kompozytora poprzez studia w Conservatorie National Supérieur de Musique w Paryżu (m.in. pod kierunkiem, Nadii Boulanger, Elsy Barraine, Raffiego Ourgandjian), udział w kursach kompozytorskich organizowanych przez Wyższą Szkołę Muzyczną w Kolonii, gdzie nawiązał kontakt z Henrim Pousseurem, Karlheinzem Stoskhausenem, Vinko Globokarem, i w Internationales Musik Ferienkurse w Darmstad (wykładowcami byli m.in. György Ligeti, Helmut Lachenmann, Vinko Globokar, Iannis Xenakis i Karlheinz Stockhausen), stanowisko profesora w dziedzinie muzyki komputerowej w Centre d’Études de Mathématique et Automatique Musicales w Paryżu, w czasie gdy dyrektorem tej instytucji był Iannis Xenaxis. Wizjonerami muzycznymi, którzy wywarli największy wpływ na charakter twórczości i myśl estetyczną Julio Estrady byli: Julián Orbón, Conlon Nancarrow, György Ligeti i Iannis Xenakis. Ich idee muzyczne przyczyniły się do skrystalizowania nowatorskiej teorii kompozycji Estrady, w której połączone zostały poszukiwania dwudziestowiecznych awangardzistów w zakresie syntezy ziarnistej dźwięku, psychoakustycznej percepcji tonów temperowanych, syntezy harmonicznej dźwięków, związku tonów harmonicznych z rytmem jako formą wibracyjnej energii przekładanej na częstotliwości dźwięku. Stworzona przez Estradę nowatorska teoria kompozycji obejmuje wszystkie etapy procesu tworzenia muzyki: od kształtowania się koncepcji utworu, poprzez wyłonienie jego brzmieniowej postaci, po konkretyzację dźwiękową utworu ujętą w zapisie graficznym, partyturowym i wykonaniu, co syntetycznie wyrażają słowa jej twórcy: „komponować to urzeczywistniać to, co wyobrażone”.

 

Jerome Guichard was born in Nancy, where he began to study oboe, before entering the National Conservatory of Music of Paris, in the class of Pierre Pierlot and in the class of Maurice Bourgue. He won first chamber and oboe awards unanimously in 1988 and 1989.​

He distinguished himself in the international competitions of Geneva and Trieste (semi-final in 1988), Manchester in 1989 (second prize tied) and in Prague in 1991 (finalist-special prize). Winner of the Yamaha Foundation in 1991, he won the first grand prize of the Tokyo International Competition in the same year, a prize that had never been awarded in previous editions of this event.​

Jérôme Guichard played with Jean-Pierre Rampal and Pierre Pierlot (Théâtre des Champs -Elysées in 1992), with the Philharmonic Orchestra of Radio-France (Salle Gaveau in 1993), with the Orchestra Sinfonica Simon Bolivar (1994 cycle of concerts from the Beracasa Foundation in Venezuela), with the Minsk Symphony Orchestra in 1993, 1995 and 1997, and the Orchester de Québec in 1997. He is regularly invited by the Orchester de l'Opéra de Lyon, the Orchester de l'Opéra Bastille in Paris, the Orchester National de France, and the WDR in Cologne: he was thus directed by Lorin Maazel, Pierre Boulez, Jeffrey Tate, Semyon Bychkof, Kent Nagano, Kurt Masur and Emmanuel Krivine, who named him principal oboe solo of the Orchester National de Lyon in 1997.

​His involvement in contemporary music led him to work with composers such as Lutoslawski (1993), Mefano (1990 and 1993), Ligeti (in 2000) and Berio (2001), and with the ensembles 2E2M and TM +.

​He performs in various festivals such as the Montpellier Radio France Festival, the September of the Orne, the Orlando Festival (Netherlands) and the season of the Château de Neubourg (Germany) ...

He participates in several international academies and teaches at the master classes of Tokyo, Minsk, Barcelona and many cities in France (Angers, Marseille, Paris ...).

He is also a tutor for the National Youth Orchestra of Catalonia (JONC) and the National Youth Orchestra of Spain (JOSE).

Professor at the Ecole Normale de Musique in Paris from 1989 to 1994, he holds the oboe class at the National Conservatory of Nancy from 1988 to 1998. He is currently a professor at the National Conservatory of Music of Lyon and invited to the LSO during the 2010/2011 season (with Antonio PAPPANO, Collin DAVIS, Valery Gergiev).

​Jérôme Guichard is present at numerous European institutions such as the Hochschule für Musik and Theater München, the Royal Academy of London and Glasgow (2011/2012) and recently in Tokyo and the Oboe Festival in Beijing (2014).

 

Piotr Lis jest solistą Orkiestry Filharmonii Narodowej. Współpracę z Orkiestrą rozpoczął w 2007 roku jeszcze jako student prof. Stanisława Malikowskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Przedtem kształcił się także w klasach oboju Jean-Louis Capezzalego i Jérôme'a Guicharda w Konserwatorium w Lyonie oraz Diethelma Jonasa w Musikhochschule Lübeck. Jest zdobywcą I miejsca w  Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych w Warszawie (2005) oraz półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Obojowego w Karuizawie (Japonia, 2009). Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami: Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrami Sinfonia Varsovia i Sinfonietta Cracovia, Polską Orkiestrą Radiową, NFM Leopoldinum. Jesienią 2011 roku ukazała się jego pierwsza płyta nagrana z organistą Jakubem Kwintalem z utworami  francuskich kompozytorów XX i XXI wieku (Alain, Messiaen, Langlais, Litaize, Hakim). Aktualnie jest również pedagogiem współpracującym w klasie oboju Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Józef Raatz po ukończeniu studiów w klasie oboju Erwina Gassana podejmuje pracę w charakterze I oboisty w orkiestrze Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, instytucji kierowanej wówczas przez dyrektora Jerzego Katlewicza. W roku 1970 podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku zdobywa III nagrodę w dwóch kategoriach: Kwintetu Dętego i Tria Stroikowego.

W ciągu ponad 50-letniej pracy artystycznej wykonał kilkaset koncertów kameralnych, grając w Zespołach stworzonych i prowadzonych przez siebie: Gdańskim Trio Stroikowym, Gdańskim Kwartecie Obojowym, Gdańskim Kwintecie Dętym, Gdańskim Zespole Instrumentów Dętych zwanym także Gdańskim Oktetem Dętym oraz w innych składach kameralnych. Recenzenci wielokrotnie podkreślali pozytywny wpływ tych koncertów na poziom gdańskich orkiestr.

Józef Raatz kilkadziesiąt razy wystąpił w roli solisty grając z orkiestrami symfonicznymi w Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, z Polską Filharmonią Kameralną, z Toruńską Orkiestrą Kameralną, z Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” we Wrocławiu, ze Słupską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną „Progress”, mając w repertuarze kilkanaście pozycji ze światowej literatury przeznaczonej na obój z orkiestrą.

Wykonał kilkadziesiąt recitali solowych z towarzyszeniem fortepianu, klawesynu czy organów.

Pracując na etacie I-oboisty orkiestr Opery czy Filharmonii Bałtyckiej współpracuje jednocześnie ze Słupską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną, Scholą Cantorum Gedanensis, Capellą Gedanensis, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Gdyni, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Pilską Orkiestrą Klasyczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy.

Odbył około 100 zagranicznych poróży artystycznych z orkiestrami Opery i Filharmonii Bałtyckiej, Opery Krakowskiej, Opery Bydgoskiej, Słupskiej Orkiestry Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, z zespołem „Capella Gedanensis”, z Orkiestrą Kameralną Wojciecha Rajskiego.

Występuje na wielu liczących się festiwalach i w cyklach muzycznych takich jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Musica nos unit” w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Łódzkie Spotkania Kameralne, Koncerty Jubileuszowe Akademii Muzycznej w Gdańsku, „Akademia Muzyczna w Politechnice Gdańskiej”, Muzyka w Zabytkach Gdańska, Filharmonicy w Ratuszu, Koncerty na Kamiennej Górze w Gdyni, „Goście Scholi Cantorum”.

Dokonał wielu prawykonań oraz nagrań radiowych i płytowych, głównie muzyki kameralnej.

Równolegle z działalnością artystyczną zajmuje się pracą pedagogiczną. Od roku 1986 jest pedagogiem Akademii Muzycznej w Gdańsku, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego. Pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego Uczelni (1990-1993) oraz przez dwie kadencje (1993-1999) był prorektorem do spraw naukowych i studenckich, a od roku 2008 do 2016 kierował Katedrą Instrumentów Dętych i Perkusji.

Przez wiele lat prowadził także klasę oboju w POSM I i II st. w Gdańsku.

Jako prorektor Akademii Muzycznej brał udział w pracach Rady Programowej obchodów milenijnych Gdańska, zajmując się projektami muzycznymi tego wielkiego Jubileuszu.

Współpracuje z wydawnictwami „Euterpe” i „Eufonium” jako redaktor.

 

Marta Różańska - born 5th of November 1983 in Bydgoszcz, Poland. At the age of 6 she began her studies in music learning piano and later by the age of 12 started her studies with oboe. During her time at the secondary school of music, she received several awards in national competitions in Poland. In parallel she began to perform solo concerts with orchestras in Poland and France. By the year 2002 she began her studies at The Academy of Music in Gdańsk, Poland, under the tuition of Professor Jozef Raatz. During her studies at the Academy of Music she was enrolled in several projects as an oboist for chamber music, orchestra and solo with orchestra.

In 2004 she was awarded at the 1’Concorso Internazionale per Oboe Giuseppe Ferlendis w Adrara S. Martino in Italy. In 2007 together with the Reed Trio „MAG” she was awarded with honors at the VIII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej (8th International Competition for Contemporary Chamber Music) in Krakow, Poland. During the period of 2005-2006 she received a scholarship from the Minister of Culture in Poland. In 2005 she studied under the tuition of professor Jean Louis Capezzali and Jerome Guichard as an exchange student at the Erasmus program in Lyon, France. In 2007 she was enrolled as first oboe player at the European Union Youth Orchestra performing abroad in Europe as well as in Poland. In 2008 she received scholarship to continue her studies at the Royal Northern College of Music in Manchester, England under the tuition of professor Jonathan Small.

Since the year 2006 she is a member of the faculty at the Academy of Music in Gdańsk and since 2009 she is a member of the faculty at the Public School of Music in Gdańsk, Poland. In 2015 she graduated under the PhD Art of Music program at the Academy of Music in Gdańsk. In parallel she has been responsible for the oboe class at the same institution. Since the year 2013 she is a member of the Reed Trio Gdańsk, with whom she has been performing in Poland and abroad receiving several awards: in 2014, 3rd prize at the International Music Competition in Malta; 2015, 1st prize at the 25th International Competition for Young Musician”Citta di Barletta”, as well as special prize in the category for performance musical work composed after the year 1960.

Since her time as a student at the Academy of Music in Gdańsk until today her activities as a professional oboist can be observed in several orchestras around Poland, where she has been performing as a soloist and also as part of the orchestra, standing out as: first oboist at the Opera Bałtycka in Gdańsk; member as first oboe at the Sinfonietta Pomerania in Gdańsk; Polish Chamber Philharmonic Orchestra Sopot; Symphonic Philharmonic Orchestra in Słupsk; Baltyk Philharmonic Orchestra in Gdańsk; Chamber Orchestra in Elblag; Chamber Orchestra Progress in Gdańsk.