Harmonogram:
Warsztaty:
12.12, czwartek
godz. 9:00-13:00 | Aula Koncertowa w budynku czerwonym
godz. 15:00-19:00 | Sala 203 w budynku czerwonym
13.12, piątek
godz. 9:00-13:00 | Sala Senatu w budynku czerwonym
Próby otwarte do koncertu:
11.12, środa
godz. 18:00-19:30 | Sala Senatu w budynku czerwonym
12.12, czwartek
godz. 19:00-21:00 | Sala 203 w budynku czerwonym
13.12, piątek
godz. 15:00-17:00 | Sala Koncertowa w budynku żółtym
Koncert:
13.12 | godz. 19:30 | Sala Koncertowa w budynku żółtym
Wykonawcy: Julius Berger, pedagodzy i studenci aMuz
W programie: G. Ligeti, L. van Beethoven, M. Kerer, S. Barber
Koordynator:
dr hab. Marcin Zdunik
Organizator:
Katedra Instrumentów Smyczkowych
Julius Berger
Od ponad 40 lat światową scenę muzyki wiolonczelowej ozdabia kreacja artystyczna instrumentalisty z Augsburga. Po zrealizowaniu przez artystę drugiego nagrania Suit wiolonczelowych J. S. Bacha, niemiecki magazyn Frankfurter Allgemeine Zeitung określił go mianem „proroka wiolonczeli”. Julius Berger muzyczny świat wzbogaca wielokierunkowo, jako: wykonawca, nauczyciel, badacz i myśliciel, który nie podąża utartymi ścieżkami. Kształcił się pod kierunkiem Fritza Kiskalta (Monachium), Antonia Janigro (Salsburg) oraz Zary Neslovej (Cincinnati). Utrzymywał bliski kontakt z Mstisławem Rostropowiczem, u którego pobierał lekcje i wielokrotnie wspólnie koncertował. Najważniejsze impulsy do artystycznego rozwoju dała Bergerowi współpraca z Leonardem Bernsteinem, Olivierem Messiaenem, Sofią Gubaiduliną i Gidonem Kremerem, który zapraszał go wielokrotnie na Kammermusikfestival w Lockenhaus (Austria). Julius Berger jest rozpoznawany na świecie zarówno jako solista, jak i kameralista, nagrał wiele albumów z muzyką poważną oraz wychował kilka pokoleń wiolonczelistów, którzy pracują obecnie jako profesorowie lub soliści w najlepszych orkiestrach (np.: w Leipziger Gewandhausorchester). Julius Berger idąc za radą swojego nauczyciela i przyjaciela Mstisława Roztropowicza, szuka kontaktu z żyjącymi kompozytorami i promuje powstawanie nowych dzieł, co należy do jego największych zasług. Ostatnie prawykonania, których dokonał to dzieła Sofii Gubaiduliny, Franghiza Ali-Zhadeha, Adriany Hölszky, Manuela Kerera, Krzysztofa Meyera, Wilhelma Killmayera, Johannesa X. Schachtnera, Markusa Schmitta, Giovanniego Bonato, Hong Jun Seo i innych. Julius Berger miał również ogromny wkład w poszerzenie repertuaru literatury wiolonczelowej, poprzez odkrycie i nagranie dzieł Luigiego Boccheriniego i Leonarda Leo oraz muzyki starszej: utworów na wiolonczelę solo Gabrielego i Antonii. Jest również redaktorem większości wydań powyższych utworów w wersji urtekstowej. Ostatnio Julius Berger oddaje się pracy badawczej poświęconej intelektualnemu tłu największych dzieł Bacha, Beethovena, Brahmsa i innych. W zainicjowanej przez siebie serii artykułów From the Idea to the Work na Uniwersytecie w Augsburgu rozwija tematykę języka, dźwięku i historycznych powiązań w dziełach z kanonu wykonawstwa. Przez wiele lat Julius Berger był dyrektorem artystycznym festiwali w Eckelshausen (Niemcy) i Asiago (Włochy) oraz dyrektorem International Instrumental Competition Markneukirchen (Niemcy). Wiolonczelista odpoczynek znajduje podczas górskich wędrówek, jest także fotografem-pasjonatem i autorem wierszy.