Wydarzenie odbędzie się z zachowaniem aktualnie panującego reżimu sanitarnego oraz zgodnie z zasadami określonymi w Zarządzeniu nr 22/2022 Rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku z dnia 2 marca 2022 roku, znoszącym limity w zakresie ilości osób uczestniczących w charakterze publiczności w wydarzeniach organizowanych przez aMuz.
Liczba miejsc jest ograniczona. Prosimy o wcześniejsze przybycie celem obowiązkowego wypełnienia oświadczenia uczestnika.
Formularz można także POBRAĆ TUTAJ, uzupełnić, wydrukować i podpisany przynieść ze sobą na wydarzenie.
Przed wejściem na wydarzenie formularz należy wrzucić do urny przy drzwiach.
Wykonawcy:
Katarzyna Rajs i Mariusz Klimsiak
(Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
W programie:
opracowania dokonane przez Romana Maciejewskiego (1910-1998) na 2 fortepiany utworów:
L. Clérambault, W.A. Mozarta, I.J. Paderewskiego, F. Kreislera i Negro spirituals
organizator:
Katedra Fortepianu
dr hab. Katarzyna Rajs
Studia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy ukończyła w klasie fortepianu prof. K. Popowej-Zydroń, studia podyplomowe odbyła pod kierunkiem prof. J. Sulikowskiego. Jest laureatką wielu festiwali i konkursów muzycznych, m.in. III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. M. Magina w Paryżu, XI Międzynarodowego Konkursu Kontrabasowego w Czechach jako najlepsza kameralistka. Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Uczestniczyła również w kursach pianistycznych, prowadzonych m.in. przez: T. Szebanową, E. Pobłocką, V. Banfielda.
W 2004 r. obroniła doktorat, którego promotorem była prof. K. Popowa-Zydroń. W 2010 r. –Roku Chopinowskim – otrzymała medal za zasługi na polu krzewienia kultury przyznany przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W 2011 r. nagrała komplet mazurków fortepianowych Romana Maciejewskiego oraz wydała książkę „Chopinowski idiom mazurkowy w fortepianowych mazurkach R. Maciejewskiego. Wybrane aspekty poetyki muzycznej”. Realizując plany badawcze i naukowe, odnosi także sukcesy na niwie pedagogicznej, m.in. jej student Rafał Błaszczyk znalazł się w składzie polskiej ekipy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w 2015 r.
W 2013 r. uzyskała tytułu doktora habilitowanego w zakresie sztuki. Wielokrotnie była zapraszana do prac jury polskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Do dnia dzisiejszego studenci jej klasy zdobyli ponad 50 nagród na międzynarodowych konkursach pianistycznych.
Jest ekspertem Polskiej Komisji Akredytacyjnej, ponadto systematycznie występuje w roli recenzenta prac doktorskich i habilitacyjnych.
Plany naukowe związała obecnie z odkrywaniem i kultywowaniem polskiego dziedzictwa muzycznego – nawiązała współpracę z Państwowym Wydawnictwem Muzycznym, wytwórnią CD Accord, która zarejestrowała trzy płyty z transkrypcjami fortepianowymi Romana Maciejewskiego. Obecnie pracuje w bydgoskiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora nadzwyczajnego i pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego.
dr hab. Mariusz Klimsiak
Laureat III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Odbył studia podyplomowe u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego, Viery Nossiny oraz Dang Thai Sona.
Występował w wielu salach koncertowych w Polsce (m. in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej) i prezentował się podczas licznych festiwali muzycznych: Łańcuch IV (Warszawa), Forum Musicum (Wrocław), Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowy Festiwal Bachowski (Świdnica). Koncertował również za granicą, m. in. we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech.
Chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów ze skrzypkiem Pawłem Radzińskim), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Artysta występuje ze zwycięzcą Konkursu im. N. Paganiniego – Mariuszem Patyrą.
Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista występował z Kwartetem Śląskim.
Ważnym elementem zainteresowań artysty jest wykonawstwo na instrumentach z epoki. Początkowo zainteresowania te związane były głównie z instrumentarium doby romantyzmu (m. in. wykonania koncertów Chopina i Schumanna z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa). Obecnie pianista chętnie sięga po instrumenty z epoki Schuberta, Beethovena i Mozarta (m. in. kopie instrumentów Steina i Waltera) wykonując zarówno muzykę solową, jak i kameralną. W listopadzie 2017 r. ukazała się płyta artysty z Koncertem f-moll Chopina nagranym na kopii Pleyela z 1830 r. – było to pierwsze nagranie tego koncertu dokonane przez polską orkiestrę na instrumentach historycznych. W roku 2018 w dwusetną rocznicę powstania sonaty Hammerklavier wykonał ten utwór na oryginalnym instrumencie Broadwooda w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej. W 2019 roku ukazały się jego kolejne płyty – pierwsza z utworami Schumanna i Noskowskiego, druga z sonatą Hammerklavier Beethovena oraz sonatą op. 1 Berga.
Artysta współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką, prof. M. Murawską oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.