Wykonawcy:
Nikolina Gąsior – sopran / klasa dr hab. Aleksandry Kucharskiej-Szefler
Urszula Hazuka – harfa / klasa dr Anny Sikorzak-Olek
Trajan Muryń – dyrygent / klasa dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dra hab. Przemysława Stanisławskiego
Guillermo Rodríguez Calero – marimba / klasa prof. dr hab. Katarzyny Myćki
Paweł Wiśniewski – akordeon / klasa prof. dra hab. Krzysztofa Olczaka i dra hab. Pawła Zagańczyka
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
Sylwia Janiak-Kobylińska – dyrygent
Roman Niczyparuk – dyrygent
Prowadzenie:
Konrad Mielnik
Program:
J. Brahms – Akademicka Uwertura Festiwalowa c-moll op. 80
dyr. Roman Niczyparuk
K. Szymanowski – Sześć pieśni księżniczki z baśni op. 31 na sopran i orkiestrę:
I Samotny księżyc
II Słowik
IV Taniec
Nikolina Gąsior – sopran
dyr. Sylwia Janiak-Kobylińska
B.K. Przybylski – Concerto polacco na akordeon i orkiestrę
Paweł Wiśniewski – akordeon
dyr. Sylwia Janiak-Kobylińska
***
W. Lutosławski – Mała suita
dyr. Trajan Muryń
C. Debussy – Danse sacrée et danse profane na harfę i orkiestrę smyczkową
Urszula Hazuka – harfa
dyr. Sylwia Janiak-Kobylińska
E. Séjourné – Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową (cz. II i III)
Guillermo Rodríguez Calero – marimba
dyr. Sylwia Janiak-Kobylińska
Organizatorzy:
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Bilety w cenie 16-80 zł do nabycia na bilety24.pl
PROMOCJA!
Koszt biletów ulgowych, zakupionych w kasie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, dla młodzieży, studentów oraz seniorów na koncerty symfoniczne 10, 17, 24 i 31 marca wynosi jedynie 15 zł. Promocja nie dotyczy sektora A1. Podstawą ulgi – do okazania w kasie PFB – jest aktualna legitymacja szkolna, legitymacja dowolnej polskiej uczelni wyższej, a w przypadku seniorów stosowny dokument potwierdzający wiek. Na jedną legitymację przypada jeden bilet w cenie ulgowej.
Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa Orlen
Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2023 roku: Ruch Muzyczny
Patroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Pomorskie.eu, Presto
Nikolina Gąsior / sopran
Studentka II roku studiów II stopnia na kierunku śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie dr hab. Aleksandry Kucharskiej-Szefler.
W swoim repertuarze posiada partię Konstancji z Uprowadzenia z Seraju W.A. Mozarta, Cleopatry z opery Juliusz Cezar G. F. Handela, Giulietty z opery I Capuletti e i Montecchi V. Belliniego, Noriny z Don Pasquale G. Donizettiego, Moniki z The Medium G.C.Menottiego, pieśni kompozytorów XIX i XX wieku oraz partie oratoryjno-kantatowe począwszy od epoki baroku po czasy współczesne.
Występowała na wielu scenach w Polsce i zagranicą. Debiutowała w 2022 r. na deskach Opery Bałtyckiej w rolach Ognia i Księżniczki z opery Dziecko i czary M. Ravela. Reżyserem tej realizacji był prof. Jarosław Kilian, zaś kierownikiem muzycznym mgr Michał Krężlewski. W kwietniu 2022 r. zaśpiewała partię solową w Stabat Mater J. Haydna pod kierunkiem znakomitego dyrygenta, George Tchitchinadze – dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Współpracuje z zespołem wokalno-instrumentalnym Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem organisty prof. Andrzeja Szadejko, z kompozytorem Adamem Diesnerem („Kaszubskie Te Deum”).
Wielokrotnie koncertowała z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku, jak również brała udział w licznych projektach i kursach organizowanych przez m.in.: prof. dr hab. Jadwigę Rappe, prof. dra hab. Przemysława Stanisławskiego, prof. dr hab. Witosławę Frankowską, mgra Marcina Kozieła. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania płytowe oraz radiowe.
Urszula Hazuka / harfa
Studentka II roku studiów II stopnia w klasie harfy dr Anny Sikorzak-Olek w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Od 15 lat rozwija swoją pasję muzyczną, którą jest gra na harfie. Budując doświadczenie artystyczne, miała okazję współpracować z wieloma orkiestrami, w tym z: Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Bałtycką Filharmonią Młodych, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, występując jako solistka oraz Operą Bałtycką.
Na przestrzeni lat działalności artystycznej współpracowała z takimi dyrygentami jak George Tchichinadze, José Maria Florêncio, Szymon Morus, Piotr Sułkowski, Przemysław Stanisławski, Zygmunt Rychert, Michał Krężlewski, Sylwia Janiak-Kobylińska, Maciej Tomasiewicz, Marcin Sompoliński. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich u harfistki wiedeńskiej Filharmonii Anneleen Lenaerts oraz jednej z najwybitniejszych polskich harfistek Helgi Storck.
Trajan Muryń / dyrygentura symfoniczno-operowa
Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, student Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W latach 2017-2020 student Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, na kierunku dyrygentura symfoniczna, w klasie dr hab. Marzeny Diakun. Wielokrotny uczestnik kursów dyrygenckich, m.in. z prof. Colinem Mettersem na 41st International Masterclass for Orchestral Conductors w Berlinie (2019), we Wrocławiu, w ramach China-Europe International Culture and Arts Festival (2019) – warsztaty połączone z konkursem, podczas których zdobył wyróżnienie w grupie „studenci” oraz prof. Markiem Pijarowskim we Wrocławiu, z udziałem Akademickiej Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2019). Uczestnik kursów mistrzowskich z argentyńskim dyrygentem Luisem Gorelikiem (2022), z Georgem Tchitchinadzem (2022) oraz prof. Moniką Wolińską (2022). W trakcie edukacji akademickiej dyrygent-praktykant współpracujący z Filharmonią Dolnośląską podczas praktyk dyrygenckich.
W 2020-2021 roku student studiów podyplomowych w zakresie Zarządzanie spółkami i instytucjami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Od października 2021 roku student dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie dyrygentury prof. Przemysława Stanisławskiego. W ramach działalności uczelnianej stale współpracuje z orkiestrą Pro Musica Nova oraz asystuje przy przedstawieniach operowych i koncertach w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W kwietniu 2022 roku dyrygent na koncercie w ramach 8. Koncertu Muzyki Filmowej.
Od roku 2021 ściśle związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, w której jest asystentem do przedstawień operowych (m.in. współpracował przy wystawianiu takich utworów, jak: Fidelio L. van Beethovena, Thaïs J. Masseneta, Don Kichot L. Minkus czy L'Enfant et les sortilèges (Dziecko i czary) M. Ravela). W tej instytucji także jako beneficjent programu stypendialnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” na sezon artystyczny 2022/2023, podczas którego, 17 lutego 2023 roku zadebiutował w Operze Bałtyckiej, prowadząc samodzielnie spektakl „Hrabina” Stanisława Moniuszki. W ramach programu stypendialnego Trajan Muryń współpracuje z takimi dyrygentami jak: Michał Krężlewski, Nicolas Krauze, Franck Chastrusse Colombier czy Yaroslav Shemet.
Guillermo Rodríguez Calero / marimba
Student II roku studiów II st. w klasie perkusji dr hab. Katarzyny Myćki w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Urodzony w 1997 roku w Madrycie (Hiszpania).
W wieku 7 lat rozpoczął naukę w Madryckim Konserwatorium Muzycznym “Arturo Soria Professional Music Conservatory”, gdzie ukończył naukę gry na fortepianie u prof. Carmen Rubio i perkusji u prof. Javiera Belinchóna. Jako uczeń otrzymał najwyższe oceny z przedmiotów: harmonia, repertuar, muzyka kameralna i najlepszą ocenę końcową z przedmiotu perkusja. Ponadto był członkiem Orkiestry i Chóru Młodzieżowego w Madrycie – JORCAM.
W 2021 roku ukończył studia licencjackie na kierunku perkusja w “Hochschule für Musik Franz Liszt” w Weimarze (Niemcy), gdzie kształcił się w klasie prof. Marcusa Leosona i prof. Alejandro Coello.
W swojej karierze brał udział w licznych kursach letnich oraz kursach mistrzowskich, podczas których rozwijał swoje umiejętności muzyczne pod okiem wielu wybitnych artystów. Współpracował z wieloma zagranicznymi orkiestrami, jak: „Jenaer Philharmonie Orchester”, „Staatskapelle Weimar”, „Thüringer Symphoniker Saalfeld-Rudolstadt”, „Thüringer Philharmonie Gotha-Eisenach”, „Akademische Orchester der TU Ilmenau”.
W 2022 roku wraz z Zuzanną Jargieło zajął I miejsce w kategorii SENIOR ACADEMIC w sekcji DUO podczas konkursu „13th World Open Music Competition”.
Paweł Wiśniewski / akordeon
Akordeonista, absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Grudziądzu, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie akordeonu mgra Tomasza Kwiatkowskiego. Obecnie student II roku studiów II stopnia w klasie akordeonu prof. dra hab. Krzysztofa Olczaka oraz dra hab. Pawła Zagańczyka w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Laureat znaczących ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów akordeonowych, jako solista i kameralista, m.in. I nagroda w 12th World Open Online Music Competition (Serbia), tytuł Laureata na II Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Tczewie, I nagroda w XIV Grudziądzkim Konkursie Akordeonowym. Ma na swoim koncie również sukcesy jako kompozytor: I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie na Aranżację Dzieł Feliksa Nowowiejskiego. W 2020 oraz 2021 roku otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Grudziądza na organizację festiwalu akordeonowego pod nazwą: „Grudziądzkie Wieczory Muzyczne”. Jest również stypendystą Magnificencji Rektora Akademii Muzycznej oraz Marszałka Województwa Pomorskiego.
Swoje umiejętności doskonalił pod okiem wybitnych instrumentalistów jak: Joseph Petric (Kanada), Giorgio Dellarole (Włochy), Raimondas Sviackevičius (Litwa), Pascal Contet (Francja), Florent Sepchat (Francja), Jarosław Bester (Polska), Rafał Grząka (Polska). Koncertował podczas wielu ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali muzycznych. Wśród nich: III edycja festiwalu “Muzyka Naszych Czasów”, VIII Międzynarodowe Dni Akordeonu „AkoPoznań 2019.
Posiada w swoim dorobku artystycznym prawykonania utworów: “Pięciochwila” Jakuba Junga, “Jubilate” Krzysztofa Naklickiego, „Enigma” Krzysztofa Falkowskiego oraz „Missa pro Pace” Adama Diesnera. Jest muzykiem wielu uznanych w regionie Pomorza zespołów kameralnych, takich jak Gdański Kwartet Akordeonowy, czy Orkiestra Akordeonowa Pulsanti, W 2021 roku stworzył wraz z Pawłem Ratajkiem duet akordeonowy „WRAcc Duo”. Głównym założeniem działalności zespołu jest ukazanie akordeonu, jako koncertowego instrumentu o wysokich walorach artystycznych i zmiana powszechnej opinii o tym instrumencie.
Pomimo kontynuacji swojej muzycznej edukacji w Gdańsku nadal jest silnie związany z regionem, z którego pochodzi, czego dowodem są liczne koncerty na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, a w szczególności w rodzimym Grudziądzu. Współpracując z Zespołem Pieśni i Tańca “Pomorze” z Chełmna oraz Zespołem Pieśni i Tańca “Płomienie” z Bydgoszczy wielokrotnie reprezentował swój region na międzynarodowych festiwalach muzycznych, koncertując m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Czechach, we Włoszech czy na Węgrzech. Obecnie współpracuje również z Zespołem Pieśni i Tańca Uniwersytetu Gdańskiego “Jantar”, z którym nagrał płytę „zGłębinowe” inspirowaną polskim folklorem. Ważnym elementem w kształtowaniu jego muzycznej indywidualności jest improwizacja, co zaowocowało między innymi stworzeniem muzyki do sztuki teatralnej „Zmierzch” w reżyserii Wojciecha Stamma, czy udziałem w cyklu koncertów „Missa Pro Pace”, których założeniem jest improwizacja na temat chorału gregoriańskiego.
Sylwia Janiak-Kobylińska Dyrygentka symfoniczno-operowa, doktor sztuk muzycznych, Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, prezeska Fundacji Wspierającej Młodych Artystów SAJ, założycielka Orkiestry Bałtyckiej Filharmonii Młodych, członkini Rady Artystycznej Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Od 2021 roku jest dyrektorką artystyczną Festiwalu Muzyki Pięknej na Warmii, jurorką VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego, organizowanego przez Operę i Filharmonię Podlaską w Białymstoku, oraz jurorką w Konkursie Pro Bono Poloniae, organizowanym przez Muzeum II Wojny Światowej. Od 2020 roku wchodzi w skład jury Gdańskiego Konkursu Poetyckiego.
Cyklicznie prowadzi warsztaty orkiestrowe Polish Raising Music Stars dla utalentowanych młodych muzyków w ramach programu stARTer, organizowane przez Euro Chamber Music Festival i Nadbałtyckie Centrum Kultury, oraz warsztaty orkiestrowe Krakowska Filharmonia Młodzieżowa, odbywające się podczas Philharmonic Music Summer w Filharmonii Krakowskiej. Współorganizuje wiele projektów artystycznych oraz edukacyjno-kulturalnych. Jest dyrektorką artystyczną wydarzeń muzycznych organizowanych przez Fundację Kultura.Teraz!
Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi. Do 2016 roku była dyrygentem Orkiestry Symfonicznej OSM I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku. W latach 2013-2015 pełniła funkcję asystenta dyrygenta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Od roku 2020 prowadzi Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Ponadto od ponad 10 lat dyryguje zespołami artystycznymi aMuz, przygotowując koncerty symfoniczne, spektakle operowe i operetkowe.
- Nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w dwóch kategoriach, za prawykonanie i wydawnictwo płytowe (2022)
- Nagród II i III st. Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku (2022, 2020, 2016)
- Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Młoda Polska (2016)
- Nagrody II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2014)
- Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii Nadzieja artystyczna (2013)
- Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2012)
- Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów (2005-2007)
Roman Niczyparuk
Skrzypek, dyrygent. Pochodzi z Białorusi z rodziny muzyków. Grę na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat pod okiem ojca. Od urodzenia związany muzycznie z miastem Brześć, w którym ukończył szkołę oraz liceum muzyczne.
W 2016 roku rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. dra hab. Wojciecha Szlachcikowskiego (dyplom magisterski w 2022 roku). Do 2022 roku studiował także dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie śp. prof. dra hab. Kaia Bumanna.
Jako solista i kameralista występował w takich krajach jak: Białoruś, Ukraina, Niemcy, Francja, Czechy, zaś jako dyrygent – w Polsce i na Białorusi. Grał w orkiestrach takich jak: Brzeska Orkiestra Kameralna, Brzeska Orkiestra Symfoniczna, ICO 2015/2020, Orkiestra Kameralna Progress, AYO (Amber Youth Orchestra), Expat Philharmonical Orchestra, Bałtycka Filharmonia Młodych, Orkiestra Kameralna Baltic Alians, Orkiestra Kameralna Camerata Gedania, Okiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku, Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.
Pracował podczas warsztatów i kursów muzycznych jako skrzypek pod okiem Mistrzów takich jak: Łukasz Błaszczyk, Alena Bayeva, Krystyna Jurecka, Maciej Rakowski, Tomasz Tomaszewski, Agata Szymczewska, Krzysztof Jakowicz, Chris Duindam, Maksym Fedotov, zaś jako dyrygent: George Tchitchinadze, Marek Pijarowski.
Jako dyrygent licznie uczestniczył w wydarzeniach tj. m.in.: III Pomorskie Warsztaty Smyczkowe w Sopocie, II Międzynarodowy Festiwal „Gdańskie Dni Klarnetu” 2020, podczas których współpracował z takimi wybitnymi klarnecistami jak: Jean-Marc Fessard, Grzegorz Wieczorek, Igor Františak, Andrzej Wojciechowski, Gabor Varga. Jako asystent dyrygenta brał udział w przygotowaniach do oper „Hrabina” Stanisława Moniuszki i „Fidelio” L. van Beethovena.