KONCERT GDAŃSKI: OLCZAK 65
Wydarzenie w ramach Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2021 (14‒23.05.2021)
OGLĄDAJ KONCERT
Wykonawcy:
Trio Sopot:
Małgorzata Skorupa – skrzypce
Elżbieta Rosińska – akordeon
Anna Sawicka – wiolonczela
NeoQuartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce
Paweł Kapica – skrzypce
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela
Paweł Zagańczyk – akordeon
Igor Torbicki – fortepian
Krzysztof Olczak – akordeon
program:
Krzysztof Olczak – Mea na skrzypce, wiolonczelę i akordeon
Zbigniew Bargielski – Noc pożegnań na akordeon i kwartet smyczkowy
Krzysztof Olczak – ACC – 2 na akordeon i taśmę (prawykonanie)
Pierre Jodlowski – cykl Typologies du Regard (2009)
Cz. 1: Resonances
Cz. 4: Etat Mecanique
Cz. 5: Obscurite
Claude Debussy – Clair de Lune na 2 akordeony (aranżacja K. Olczak)
Krzysztof Olczak – Anioły ciemności na akordeon i kwartet smyczkowy
Słowo o muzyce:
Konrad Mielnik
Realizacja:
Dariusz Mazurowski i Studio Nagrań aMuz
Organizator:
Fundacja Gdański Festiwal Muzyczny
Współorganizator:
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Strona Gdańskiego Festiwalu Muzycznego
prof. dr hab. Krzysztof Olczak
Gdańsk – miasto o bogatej tradycji muzycznej doczekało się twórcy, którego dokonania kompozytorskie przynoszą splendor miejscu, gdzie wszystko się zaczęło. Krzysztof Olczak (ur. 26.05.1956) przybył na Wybrzeże w 1979 roku po ukończeniu studiów instrumentalnych (klasa akordeonu Włodzimierza Lecha Puchnowskiego) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Miał już w swoim dorobku kilka solowych kompozycji na akordeon (m.in. Manualiter, Fantasmagorie). W gdańskiej uczelni – równolegle z pracą dydaktyczną – podjął studia kompozytorskie w klasie Eugeniusza Głowskiego, zakończone w 1986 roku dyplomem z wyróżnieniem.
Szybko wrósł w życie muzyczne regionu, o czym świadczyły kolejne utwory: Przestrzenie morza, strofy na sopran i fortepian preparowany (1982), Pozymk na czterech wykonawców do wiersza Jerzego Stachurskiego (1982), Szpęgawsk in memoriam na sopran i smyczki (1982), Rząpielnik czyli szkicownik z Pomorza na akordeon solo (1982-1984). Nie tracił przy tym kontaktu z polską i europejską sceną muzyczną. Jego kompozycje wykonywane były na znaczących festiwalach, m.in. Musik Biennale w Berlinie, Internationale Studienwoche w Bonn, Blue Lake Festival – Lappeenranta, Festiwal Fadjr – Teheran, Le forme del Suono – Latina, Varna Summer, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawska Jesień, Scrivi e Suona – Kraków, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „DROGA” i innych. Otrzymywał zamówienia, m.in. od festiwalu Conversatorium Organowe w Legnicy – Intervals na organy i dwa akordeony (1987), Dni Karola Szymanowskiego w Zakopanem – Trio hommage à Szymanowski na skrzypce, gitarę i akordeon (1987), American Waterways Wind Orchestra – Concerto grosso na orkiestrę dętą (1990), Instytut Muzyki i Tańca – Koncert fletowy.
Równolegle rozwijała się jego kariera wykonawcza. Koncertował jako solista i kameralista w kraju i za granicą: w Austrii, Finlandii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Szwecji, Islandii, na Słowacji, we Włoszech, Iranie i USA. Zarejestrował na kilkunastu płytach polską muzykę współczesną.
Dorobek twórczy Krzysztofa Olczaka cechuje swoistego rodzaju dychotomia: z jednej strony czerpanie z tradycji, zwłaszcza tej związanej z małą ojczyzną – częste odniesienia do folkloru kaszubskiego czy też uświetnienie jubileuszu 450-lecia pierwszego gdańskiego carillonu Pieśnią na jubileusz śpiewającego zegara Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku, z drugiej – sięganie po nowoczesne środki wyrazu: muzykę elektroniczną czy komputerową (Etiuda na jedno złożenie miecha, Signum temporis, Chanson). Uprzywilejowanym instrumentem kompozytora jest akordeon, zestawiany w ciekawe konfiguracje brzmieniowe, których przykłady znajdziemy na m.in. na stronie internetowej kompozytora: krzysztofolczak.com.
Elżbieta Rosińska