KONCERT GDAŃSKI: OLCZAK 65

Wydarzenie w ramach Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2021 (14‒23.05.2021)

 

OGLĄDAJ KONCERT

Wykonawcy:

Trio Sopot:
Małgorzata Skorupa – skrzypce
Elżbieta Rosińska – akordeon
Anna Sawicka – wiolonczela

NeoQuartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce
Paweł Kapica – skrzypce
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela

Paweł Zagańczyk – akordeon

Igor Torbicki – fortepian

Krzysztof Olczak – akordeon

program:

Krzysztof Olczak – Mea na skrzypce, wiolonczelę i akordeon

Zbigniew Bargielski – Noc pożegnań na akordeon i kwartet smyczkowy

Krzysztof Olczak – ACC – 2 na akordeon i taśmę (prawykonanie)

Pierre Jodlowski – cykl Typologies du Regard (2009)

Cz. 1: Resonances

Cz. 4: Etat Mecanique

Cz. 5: Obscurite

Claude Debussy – Clair de Lune na 2 akordeony (aranżacja K. Olczak)

Krzysztof Olczak – Anioły ciemności na akordeon i kwartet smyczkowy

Słowo o muzyce:

Konrad Mielnik

Realizacja:

Dariusz Mazurowski i Studio Nagrań aMuz

Organizator:

Fundacja Gdański Festiwal Muzyczny

Współorganizator:

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Patronat:

Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu

Patronat Medialny:

TVP3 Gdańsk, Dziennik Bałtycki, trojmiasto.pl, polmic.pl


 

Strona Gdańskiego Festiwalu Muzycznego

 


prof. dr hab. Krzysztof Olczak


Gdańsk – miasto o bogatej tradycji muzycznej doczekało się twórcy, którego dokonania kompozytorskie przynoszą splendor miejscu, gdzie wszystko się zaczęło. Krzysztof Olczak (ur. 26.05.1956) przybył na Wybrzeże w 1979 roku po ukończeniu studiów instrumentalnych (klasa akordeonu Włodzimierza Lecha Puchnowskiego) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Miał już w swoim dorobku kilka solowych kompozycji na akordeon (m.in. Manualiter, Fantasmagorie). W gdańskiej uczelni – równolegle z pracą dydaktyczną – podjął studia kompozytorskie w klasie Eugeniusza Głowskiego, zakończone w 1986 roku dyplomem z wyróżnieniem.

Szybko wrósł w życie muzyczne regionu, o czym świadczyły kolejne utwory: Przestrzenie morza, strofy na sopran i fortepian preparowany (1982), Pozymk na czterech wykonawców do wiersza Jerzego Stachurskiego (1982), Szpęgawsk in memoriam na sopran i smyczki (1982), Rząpielnik czyli szkicownik z Pomorza na akordeon solo (1982-1984). Nie tracił przy tym kontaktu z polską i europejską sceną muzyczną. Jego kompozycje wykonywane były na znaczących festiwalach, m.in. Musik Biennale w Berlinie, Internationale Studienwoche w Bonn, Blue Lake Festival – Lappeenranta, Festiwal Fadjr – Teheran, Le forme del Suono – Latina, Varna Summer, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawska Jesień, Scrivi e Suona – Kraków, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „DROGA” i innych. Otrzymywał zamówienia, m.in. od festiwalu Conversatorium Organowe w Legnicy – Intervals na organy i dwa akordeony (1987), Dni Karola Szymanowskiego w Zakopanem – Trio hommage à Szymanowski na skrzypce, gitarę i akordeon (1987), American Waterways Wind Orchestra – Concerto grosso na orkiestrę dętą (1990), Instytut Muzyki i Tańca – Koncert fletowy.

Równolegle rozwijała się jego kariera wykonawcza. Koncertował jako solista i kameralista w kraju i za granicą: w Austrii, Finlandii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Szwecji, Islandii, na Słowacji, we Włoszech, Iranie i USA. Zarejestrował na kilkunastu płytach polską muzykę współczesną.

Dorobek twórczy Krzysztofa Olczaka cechuje swoistego rodzaju dychotomia: z jednej strony czerpanie z tradycji, zwłaszcza tej związanej z małą ojczyzną – częste odniesienia do folkloru kaszubskiego czy też uświetnienie jubileuszu 450-lecia pierwszego gdańskiego carillonu Pieśnią na jubileusz śpiewającego zegara Ratusza Głównego Miasta w Gdańskuz drugiej – sięganie po nowoczesne środki wyrazu: muzykę elektroniczną czy komputerową (Etiuda na jedno złożenie miecha, Signum temporis, Chanson). Uprzywilejowanym instrumentem kompozytora jest akordeon, zestawiany w ciekawe konfiguracje brzmieniowe, których przykłady znajdziemy na m.in. na stronie internetowej kompozytora: krzysztofolczak.com.

Elżbieta Rosińska