Relacja z koncertu na info.elblag.pl

 

Koncert Najlepszych Dyplomantów aMuz 2020/2021

Wykonawcy:

Najlepsi Dyplomanci aMuz 2020/2021:

Michał Krzemiński – kompozycja
z klasy dra Marka Czerniewicza 

Pablo Mor Lillo – marimba
z klasy dr hab. Katarzyny Myćki

 

Dyplomanci specjalności dyrygentura symfoniczno-operowa w ramach egzaminu dyplomowego (studia I st.):

Raman Nichyparuk – dyrygent
z klasy dra hab. Kaia Bumanna

Karol Wojtowicz – dyrygent
z klasy dra hab. Kaia Bumanna

 

Marek Czajka – marimba
absolwent z klasy dr hab. Katarzyny Myćki

 

Elbląska Orkiestra Kameralna


Program:

Mieczysław Karłowicz – Serenada op. 2
dyr. Karol Wojtowicz

Anna Ignatowicz-Glińska – Koncert na dwie marimby i orkiestrę smyczkową
soliści: Pablo Mor Lillo – marimba, Marek Czajka – marimba
dyr. Raman Nichyparuk

Michał Krzemiński – Passacaglia in Re na orkiestrę smyczkową
dyr. Karol Wojtowicz

Béla Bartók – Divertimento na orkiestrę smyczkową, BB118
dyr. Raman Nichyparuk

Organizator:

Elbląska Orkiestra Kameralna

Miejsce:

Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu
(ul. Romualda Traugutta 91)

 

Wstęp biletowany

Rezerwacje: 

Biuro Koncertowe, Ratusz Staromiejski w Elblągu

tel. 55 237 47 49, 513 095 840, biuro@eok.elblag.eu   

Bilety: 40 zł (normalny), 30 zł (ulgowy) 

  

Sponsorzy Elbląskiej Orkiestry Kameralnej: Meble Wójcik, Metal Expert 

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 

Elbląska Orkiestra Kameralna zastrzega sobie prawo do zmian w repertuarze 


Michał Edward Krzemiński – kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Student II roku studiów magisterskich w klasie kompozycji dra Marka Czerniewicza.

 
Uczestnik wielu warsztatów i kursów mistrzowskich w zakresie kompozycji muzyki filmowej, m.in. u Jana A.P. Kaczmarka (2018 i 2020) i Marca Jovani (USA, od 2019). Obecnie bierze udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez Adama Sztabę.
Poza studiami, oprócz komponowania zawodowo zajmuje się edukacją muzyczną w zakresie tworzenia i realizacji muzyki elektronicznej oraz pisaniem muzyki do gier komputerowych.
 
W dorobku kompozytora znajduje się ponad 50 utworów, z których większość stanowi repertuar orkiestrowy i kameralny. Chociaż cechują się one przywiązaniem do tradycji romantycznej i tonalnością, autor nie stroni od wykorzystywania nowoczesnych rozwiązań i w kompozycjach łączy różne elementy muzyki klasycznej, filmowej i jazzowej.
 
Od 2018 roku prowadzi zespół kameralny The Nexus Project, z którym wykonuje swoje utwory elektroniczne z towarzyszeniem fortepianu, oboju i gitary elektrycznej.
 

Kompozytor pozostaje aktywny również w innych dyscyplinach. Jest czynnym trenerem biznesu współpracującym z przedsiębiorcami na terenie całej Polski. W 2014 roku ukończył na Uniwersytecie Gdańskim studia z filologii angielskiej specjalizując się w literaturze brytyjskiej, a w 2016 studia podyplomowe w zakresie szkoleń biznesowych.

 

Pablo Mor Lillo (*1997) rozpoczął naukę gry na perkusji w wieku sześciu lat i w 2015 roku ukończył szkołę z wyróżnieniem. W tym samym czasie rozpoczął studia w Konserwatorium Muzycznym w rodzimej Valencji kontynuując naukę w Niemczech w Detmold.
Liczne kursy mistrzowskie ze znanymi pedagogami, a przede wszystkim stała współpraca z Conrado Moya od 2014 roku zaowocowały nagrodami na konkursach m.in. International Marimba Festiva Competition w Bambergu (2016), PercuFest w Valencji (2014) i Międzynarodowym Konkursie dla młodych wykonawców w Llirii (2014) oraz w Międzynarodowym Konkursie na Perkusyjne Instrumenty Melodyczne w Valencji.

Obecnie Pablo jest studentem II roku studiów II st. w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie perkusji dr hab. Katarzyny Myćki.

W styczniu 2020 roku reprezentował aMuz w Gdańsku na koncercie zagranicznych studentów polskich uczelni w ramach IV Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych w Warszawie.

Występował z ze studentami aMuz na pierwszym międzynarodowym festiwalu perkusyjnym „Days of Percussion” w Norymberdze (2019) i międzynarodowym festiwalu PULSE 2020 w Kopenhadze (2020).

Ostatnie sukcesy Pabla to:

  • I NAGRODA w kat. „perkusyjne instrumenty melodyczne” w grupie wiekowej A na I Concurso de Percusión para Instrumentos de Láminas w Catarroja (Walencja)/Hiszpania (2020);
  • III NAGRODA w sekcji IV, kat. D na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym OPUS 2021 w Krakowie (2021);
  • III NAGRODA w IV grupie wiekowej na International Marimba Festiva Competition 2021 (online) w Bambergu/Niemcy (2021).

Marek Czajka – perkusista, absolwent studiów magisterskich w klasie perkusji dr Katarzyny Myćki oraz licencjackich u dra Mirosława Adrjanczyka i dra Macieja Lange w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Wcześniej ukończył Szkołę Muzyczną I i II st. im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni, również w klasie perkusji. Na instrumentach perkusyjnych gra od 12. roku życia. W czasie nauki oraz podczas studiów uczestniczył w koncertach, konkursach oraz wydarzeniach perkusyjnych rangi międzynarodowej. Gdańską uczelnię reprezentował przede wszystkim podczas festiwali: Percussion PULSE 2020 w Królewskiej Akademii w Kopenhadze, Days of Percussion w Norymberdze 2019 oraz Days of Percussion we włoskim Montesilvano w 2017 roku. Aktywnie uczestniczył również w licznych wydarzeniach rangi ogólnopolskiej (Gdańsk, Warszawa, Opole) organizowanych przez CEA. W szkole muzycznej II st. był również finalistą ogólnopolskich przesłuchań CEA. Koncertuje zarówno jako muzyk orkiestrowy (współpraca m.in. z Operą Bałtycką, Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku oraz Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie), ale także jako solista i kameralista. Spośród całej gamy instrumentów perkusyjnych najbardziej upodobał sobie marimbę. Na tym instrumencie podczas licznych warsztatów i festiwali pobierał nauki u uznanych na świecie pedagogów oraz wirtuozów. Od roku 2019 r. naucza w szkole muzycznej I st. w Kościerzynie.

Raman Nichyparuk - skrzypek, dyrygent. Pochodzi z Białorusi z rodziny muzyków. Grę na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat pod okiem ojca. Od urodzenia muzycznie związany z miastem Brześć – tu ukończył szkołę oraz liceum muzyczne.

W 2016 roku rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W aMuz studiuje skrzypce w klasie prof. dra hab. Wojciecha Szlachcikowskiego oraz dyrygenturę w klasie dra hab. Kaia Bumanna.

Jako solista i kameralista występował w takich krajach jak Białoruś, Ukraina, Niemcy, Francja, Czechy. Grał w orkiestrach takich jak: Brzeska Orkiestra Kameralna, Brzeska Orkiestra Symfoniczna, ICO 2015-2020, Orkiestra Kameralna Progress, AYO (Amber Youth Orchestra), Expat Philharmonical Orchestra, Bałtycka Filharmonia Młodych, Orkiestra Kameralna BalticAlians, Orkiestra Kameralna Camerata Gedania.

Pracował podczas warsztatów i kursów muzycznych pod okiem Mistrzów takich jak: Łukasz Błaszczyk, Alena Bayeva, Krystyna Jurecka, Maciej Rakowski, Tomasz Tomaszewski, Agata Szymczewska, Krzysztof Jakowicz, Chris Duindam, Maksym Fedotov.

Jako dyrygent licznie uczestniczył w wydarzeniach, m.in.: III Pomorskie Warsztaty Smyczkowe w Sopocie, II Międzynarodowy Festival „Gdańskie Dni Klarnetu” 2020, podczas których współpracował z takimi wybitnymi klarnecistami jak: Jean-Marc Fessard, Grzegorz
Wieczorek, Igor Františak, Andrzej Wojciechowski, Gabor Varga.

 

Karol Wojtowicz – dyrygent pochodzący ze Szczecinka. Z muzyką związany od dzieciństwa. W 2018 roku rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na specjalności „dyrygentura symfoniczno-operowa” w klasie dyrygentury dra hab. Kaia Bumanna. Śpiewał w zespole Cappella Gedanensis w Gdańsku, w Męskim Zespole Chorałowym w Bydgoszczy, zaś obecnie należy do Chóru Orantes, działającym przy parafii Ducha Świętego w Szczecinku. Okazjonalnie występuje w roli organisty szczecineckim kościele Mariackim.

 

Elbląska Orkiestra Kameralna została założona w 2007 roku i w ciągu przeszło 10 lat działalności stała się artystyczną wizytówką miasta i regionu. Jej znakiem rozpoznawczym jest różnorodny repertuar, który obejmuje najwybitniejsze dzieła mistrzów baroku, klasycyzmu, romantyzmu i XX wieku, od Arcangela Corellego i Fryderyka Chopina po Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. W programie Orkiestry znajdują się również utwory z pogranicza awangardy, jazzu i muzyki rozrywkowej. Swój repertuar realizuje we współpracy z wybitnymi artystami polskimi i zagranicznymi.

Realizuje szereg projektów, służących popularyzacji muzyki klasycznej i współczesnej. Jednym z najważniejszych jest Festiwal „Muzyka Polska na Żuławach” (od 2018 roku „Muzyka Polska na Warmii i Żuławach”), którego ideą jest prezentacja najsłynniejszych dzieł rodzimej kameralistyki w zabytkowych wnętrzach gotyckich kościołów. Podczas sześciu edycji (lata 2014-2019) zagrano m.in. utwory Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, a Orkiestrze towarzyszyli uznani soliści: Janusz Wawrowski, Iwona Sobotka, Szymon Komasa, zespół VOŁOSI, Marcin Wyrostek & Coloriage, Katarzyna Moś z zespołem. Nad przebiegiem koncertów czuwał natomiast maestro Marek Moś. Dotychczas w koncertach festiwalowych uczestniczyło około 18 000 słuchaczy.

EOK wielokrotnie uczestniczyła w projektach służących promocji polskich kompozytorów i ich dorobku artystycznego za granicą. Należy do nich program „Promocja kultury polskiej za granicą – Promesa”, dzięki któremu elbląscy muzycy koncertowali m.in. na XXV Międzynarodowym Festiwalu „Zilele Muzicii Noi” (The Days of New Music) w Kiszyniowie, XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Afekt w Tallinnie i Tartu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki „Autumn Tbilisi” w Tbilisi oraz na Międzynarodowym Festiwalu Dark Music Days w Reykjaviku. Natomiast program „Kulturalne pomosty” umożliwił EOK występ w ramach Festiwalu „Indian Summer in Levoca” w Lewoczy.

Orkiestra prowadzi również działalność nagraniową. Dzięki nawiązaniu współpracy z Krzysztofem Herdzinem powstała płyta „Krzysztof Herdzin – Concerto and Concertino”, której premiera odbyła się we wrześniu 2018. Zostały na niej zarejestrowane dwa utwory z udziałem Orkiestry: Koncert podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną oraz Concertino na trio stroikowe i smyczki. Album został nominowany, w dwóch kategoriach, do Fryderyków 2019: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z kolei współpraca z Leszkiem Możdżerem zaowocowała zarejestrowaniem utworu (specjalnie skomponowanego dla EOK) Preludium i fuga na orkiestrę smyczkową, który znalazł się na płycie The Very Best Of Leszek Możdżer. Ponadto, EOK ma w dorobku albumy: „Mercadante Doppler Karłowicz” (2011) oraz  „Rynek” (2012, nagrana we współpracy z Ryszardem Rynkowskim).

EOK stara się promować polskich kompozytorów młodego pokolenia poprzez prawykonania ich dzieł. W ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, Orkiestra w 2017 roku po raz pierwszy wykonała dzieło Tomasza Opałki „Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową”. W 2018 roku odbyło się zaś prawykonanie kompozycji Nikoli Kołodziejczyka „Koncert podwójny na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową”. Ponadto, Orkiestra ma w dorobku prawykonania utworów takich twórców, jak Jerzy Maksymiuk, Mikołaj Majkusiak, Lisa Hirsch, Ghenadie Ciobanu czy Cezary Duchnowski. EOK uczestniczy również w programach, których celem jest promowanie polskich artystów młodej generacji, zarówno solistów, jak i dyrygentów – „Artysta-Rezydent” i „Dyrygent-Rezydent”.

W swojej działalności EOK kładzie duży nacisk na przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym. W ciągu przeszło dekady Orkiestra realizowała m.in. projekty: „Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!” – dzięki niemu elbląscy uczniowie szkół średnich mogą uczestniczyć w koncertach abonamentowych Orkiestry; „Muzyka dla ucha malucha” – cykl interaktywnych, multimedialnych widowisk dla uczniów przedszkoli i szkół podstawowych; „Klasyka dla smyka” – koncerty edukacyjne skierowane do najmłodszych widzów.

Za swą działalność artystyczną Orkiestra została uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Elbląga (2008 i 2009), Nagrodą Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego (2010), otrzymała także tytuł Kreatora Kultury (2015). Orkiestra może liczyć na grono wiernych słuchaczy – w ostatnich latach w koncertach EOK uczestniczy rocznie średnio 50 tysięcy osób.