Wydarzenie odbędzie się z zachowaniem aktualnie panującego reżimu sanitarnego.
Liczba miejsc jest ograniczona. Prosimy o wcześniejsze przybycie celem obowiązkowego wypełnienia oświadczenia uczestnika.
Formularz można także POBRAĆ TUTAJ, uzupełnić, wydrukować i podpisany przynieść ze sobą na wydarzenie.
Przed wejściem na wydarzenie formularz należy wrzucić do urny przy drzwiach.


Wykonawcy:

pianiści:

Aleksandra Dąbrowska
Maciej Gański
Yuchen Hua
Dorota Jabłońska-Mazurek
Ma Ke
Kirył Keduk
Rafał Lewandowski
Anna Mikolon
Izabela Paszkiewicz
Paweł Rydel
Ewa Rytel
Roksana Szreder
Igor Torbicki
Sławomir Wilk


Magdalena Molendowska – sopran
Andrzej Wojciechowski – klarnet

program:

  1. M. Czerniewicz – Soave for Asia Bibi (2011)
    Maciej Gański – fortepian
  2. M. Górecki – Sonata na klarnet i fortepian (1993/1994), cz. II Molto energico
    Andrzej Wojciechowski – klarnet
    Izabela Paszkiewicz – fortepian
  3. D. Zhaoyi/M. Ke – Missing
    Ma Ke – fortepian
  4. S. Rachmaninow – Etiuda-obraz a-moll op. 39 nr 2
    Paweł Rydel – fortepian
  5. R. de Boisdeffre – Air de Ballet z Suity op. 44 na 4 ręce
    – Scherzo-Serenade op. 9 na 2 fortepiany (w rekonstrukcji R. Twardowskiego)
    Rafał Lewandowski, Anna Mikolon – fortepian
  6. M. Glinka/M. Balakirev – Romance Ne Govori
    F. Liszt – TarantellaLat pielgrzymstwa – Suplement: Wenecja i Neapol
    Kirył Keduk – fortepian
  7. D. Szostakowicz – Koncert na trąbkę, fortepian i orkiestrę, cz. II Lento
    Yuchen Hua – fortepian
    Maciej Gański – fortepian (partia orkiestry)
  8. J. Widmann –Toccata (2004)
    Igor Torbicki – fortepian
  9. S. Bortkiewicz – II Sonata fortepianowa cis-moll,
    cz. III Andante misericordioso, cz. IV Agitato
    Sławomir Wilk – fortepian
  10. M. Mołodyńska-Wheeler – Przestrzenie, Mała siesta, Tęsknota, Fircyk, Opowieść strumienia, Zmysłowy wiatr z cyklu Kalejdoskop –  Miniatury na 4 ręce
    Ewa Rytel, Roksana Szreder – fortepian
  11. G. Gershwin – Błękitna Rapsodia
    Dorota B. Jabłońska-Mazurek – fortepian
    Rafał Lewandowski – fortepian (partia orkiestry)
  12. R. Strauss – Pieśń Ruhe, meine Seele op. 27 nr 1
    Magdalena Molendowska – sopran
    Aleksandra Dąbrowska – fortepian
  13. P. Glass – Etiudy nr 2 i 6 (1994)
    Maciej Gański – fortepian

Prowadzenie:

Maciej Gański

Koordynator wydarzenia:

Maciej Gański

Organizator:

Wydział Instrumentalny


Profesor dr hab. Andrzej Artykiewicz urodził się 21 października 1955 roku w Łodzi. Tam rozpoczął naukę gry na fortepianie, także w rodzinnym mieście ukończył z wyróżnieniem Liceum Muzyczne. Studia pianistyczne kontynuował w Gdańsku, gdzie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (dzisiejszej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki) kształcił się pod kierunkiem wybitnego pedagoga, prof. Zbigniewa Śliwińskiego, uzyskując w roku 1979 dyplom magistra sztuki.

Jak każdy utalentowany młody instrumentalista uczestniczył w konkursach wykonawczych; były to zwieńczone nagrodami konkursy na stypendium artystyczne Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Międzyuczelniany Konkurs Beethovenowski. Reprezentował też uczelnię na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, na którym uzyskał nagrodę w postaci stypendium zagranicznego.

Jako pianista obdarzony nieprzeciętną łatwością przyswajania repertuaru wykonywał dzieła od klasyki poczynając, poprzez arcyskomplikowane pianistycznie utwory Liszta, Rachmaninowa, Ravela i Prokofiewa, po muzykę współczesną – utwory kompozytorów z gdańskiego środowiska – Konrada Pałubickiego i Mariusza Dubaja. Przez kilka lat współpracował z orkiestrą kameralną Wojciecha Rajskiego, co zaowocowało kilkunastoma występami w różnych miastach Polski, z których najważniejszy był koncert na estradzie Filharmonii Narodowej w Warszawie w 1987 roku, transmitowany w programie Telewizji Polskiej i ówczesnej Interwizji. Występował także za granicą: w Japonii, na Wyspach Karaibskich, w Bułgarii (koncert zorganizowany w roku 2010 przez Ambasadę RP w Filharmonii Sofijskiej). W Polsce tych koncertów też było niemało – pianista dał się poznać publiczności wielu miast, m.in. Łodzi, Gdańska, Starogardu Gdańskiego, Płocka; inaugurował swym recitalem festiwal pianistyczny „Fermata” w Kolbudach w roku 1999, występował na tym festiwalu także podczas jego późniejszych edycji.

Główną domeną działalności zawodowej Andrzej Artykiewicza była jednak pedagogika. Jako nauczyciel gry na fortepianie związał się przede wszystkim z dwiema instytucjami: Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz macierzystą uczelnią, w której przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej – od asystenta po profesora. W obu tych placówkach przez całe lata prowadził wiodące klasy fortepianu; jego uczniowie i studenci ze znakomitymi rezultatami występowali na estradach konkursowych w kraju i za granicą, ilość zdobytych przez nich nagród konkursowych imponuje. Są wśród wychowanków Profesora świetni soliści, m.in.: wybitny pianista jazzowy Leszek Możdżer i Maciej Gański – pianista znany z wielu estrad koncertowych. Inni to m.in.: Rafał Lewandowski, Tomasz Stroynowski, Joanna Duda, Ewa Rytel, Adam Czulak. W trudnej sztuce akompaniowania specjalizują się Anna Mikolon i Izabela Paszkiewicz, wielu innych pracuje jako nauczyciele; niektórzy z nich legitymują się już znaczącymi osiągnięciami.

Osiągnięcia artystyczne oraz pedagogiczne Andrzeja Artykiewicza sprawiły, że zyskał w swej specjalności renomę prawdziwego autorytetu. Zasiadał w komisjach konkursowych w Polsce i za granicą, był autorem lub współautorem programów konkursowych, należał do grona pomysłodawców festiwalu i warsztatów pianistycznych „Fermata” (Gdańsk-Kolbudy-Lublewo). Prowadził niezliczone kursy i seminaria dla pianistów i nauczycieli gry na fortepianie, przez kilka lat był konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej prze Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Był człowiekiem skromnym, o wielu jego osiągnięciach dowiadywaliśmy się często nie od niego, lecz innych osób, i to dopiero po pewnym czasie. Jak mało kto znał literaturę fortepianową, był koneserem nagrań z muzyką fortepianową, kolekcjonował je przez całe życie i zgromadził fonotekę o imponujących rozmiarach.

W latach 2012-2016 piastował w gdańskiej Akademii Muzycznej stanowisko Prorektora ds. studenckich. W 2016 roku wybrano go na nie ponownie, na kolejne cztery lata.

Zmarł nagle 3 sierpnia 2016 roku.