Zarezerwuj miejsce

UWAGA! Zmiana daty rezerwacji miejsc z 17.10.2023 na 21.10.2024 o godz. 12:00.

Na scenie Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 24 października 2024 r. spotkają się dwie niezwykłe osobowości polskiej sceny muzyki klasycznej: Ewa Marciniec (wybitna polska alcistka, która ukończyła właśnie gdańską uczelnię artystyczną i jest dzisiaj jej pedagogiem w stopniu profesora zwyczajnego) oraz Maestro Antoni Wit (niekwestionowana legenda polskiej dyrygentury, postać znana i ceniona na całym świecie). Oboje artyści występowali razem wielokrotnie. Każde z nich ma także wybitne osiągnięcia indywidualne tak pedagogiczne jak i artystyczne.

Dobór repertuaru to autorska koncepcja Maestro Antoniego Wita, który postanowił połączyć w niej wiele wątków. Z jednej strony oddaje hołd patronowi gdańskiej Akademii Muzycznej i proponuje Uwerturę do jednej z mniej znanych, a zarazem ostatniej z ukończonych, oper Stanisława Moniuszki – Parii. Jej prawykonanie odbyło się w Warszawie dokładnie 155 lat temu. Druga kompozycja, która zabrzmi tego wieczoru, to niezwykły cykl pieśni Gustawa Mahlera – Kindertotenlider. Wśród wielu tłumaczeń na język polski tego tytułu najwłaściwszym wydają się Treny dziecięce. Austriacki kompozytor wykorzystał w nich poezję Friedricha Rückerta. Dziełu temu trudno odmówić kontekstu autobiograficznego – Mahler stracił ośmioro rodzeństwa i swoją córkę Marię. Ma ono zatem osobisty charakter. Jest niezwykle kameralne, przesycone głębią i niezwykłym tragizmem. Wybór akurat tego cyklu też nie jest przypadkowy – jak kiedyś dowiedział się autor piszący niniejsze słowa – Gustaw Mahler to jeden z ulubionych kompozytorów Pani Profesor Ewy Marciniec.

Na koniec słuchacze usłyszą dzieło zupełnie odmienne pod względem charakteru: pogodną i radosną VI Symfonię Pastoralną F-dur op. 68 Ludwiga van Beethovena. Dzieło nietypowe zarówno pod względem formy i treści (jest to pięcioczęściowa symfonia o wyraźnie zarysowanym programie pozamuzycznym, z elementami malarstwa dźwiękowego) jak i kontekstu kreacji. Powstawała bowiem w latach 1807-1808, kiedy Beethoven już całkowicie zdawał sobie sprawę z faktu, że traci słuch. Była to dla niego wielka osobista tragedia, która niebawem doprowadziła go do przerwania kariery pianisty-solisty. Ale jak prawdziwy heros walczył z przeznaczeniem przez całe swoje życie. Dzieło to jest także wyrazem oświeceniowego umiłowania piękna i doskonałości natury.

Niniejszy koncert to także dla całej uczelnianej społeczności wielkie wydarzenie i zaszczyt. Nieczęsto się bowiem zdarza, aby młodzi adepci sztuki instrumentalnej mogli zetknąć się na scenie z tak wielkimi autorytetami. Jest to zarówno ogromna ekscytacja, wyróżnienie, ale też i wielka odpowiedzialność. Jednak świadomość ogromu doświadczenia Maestro i jego niepodważalny szacunek do muzyki i muzyków ze spokojem pozwala oczekiwać na muzyczną podróż, w którą poprowadzi on nie tylko członków Orkiestry symfonicznej aMuz, ale także wszystkich słuchaczy.

Tekst: dr Mirosław Pachowicz


W programie:

S. Moniuszko – Uwertura do opery „Paria” (opr. G. Fitelberg)
G. Mahler – Kindertotenlieder
L. van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna”

Wykonawcy:

Ewa Marciniec – alt
Orkiestra Symfoniczna aMuz
Antoni Wit – dyrygent

prowadzenie:

Marta Goluch

koordynatorzy:

dr hab. Sylwia Janiak-Kobylińska

dr Mirosław Pachowicz

Organizatorzy:

Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki 

Wydział Instrumentalny

partner:

Patronat medialny: