Wydarzeniu towarzyszyć będzie wystawa o historii Hanzy „Mamy wiatr do żeglowania”

wykonawcy:

Tomasz Raff – bas
Anna Mikolon – fortepian

w programie m.in.:

F. Schubert – pieśni: Am Meer, Die Stadt, Das Fischermädchen, op. 21: Auf der Donau, Der Schiffer, Die Ulfru fischt
R. Wagner – Aria Dalanda / Der fliegende Holländer
M. Karłowicz – Śpi w blaskach nocy, Po szerokim morzu
T. Baird – Sonet 91 do słów Szekspira

koordynator:

prof. dr hab. Anna Mikolon

organizatorzy:

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Muzeum Miasta Gdańska


Tomasz Raff (*1985) – urodzony w Warszawie, mieszkający w Gdyni polski bas, absolwent Universität der Künste Berlin w klasie Kammersängera prof. Petera Mausa i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Od 2022 roku Doktorant Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Stypendysta MKiDN oraz m.st. Warszawy.

Gościnny solista Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Sarastro – „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta), Polskiej Opery Królewskiej (Komandor – „Don Giovanni” W. A. Mozarta, Zbigniew – „Straszny Dwór” S. Moniuszki, Don Basilio – „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego) i Opery Bałtyckiej (Archiereios – „Król Roger”)

Jego debiutem wokalnym, jeszcze w czasie studiów była rola Uberta z opery „La serva padrona” G. B. Pergolesiego w 2007 roku. Od tamtej pory regularnie występuje w pierwszoplanowych partiach solowych min. jako Daland („Latający holender” R. Wagner), Sarastro, Zachariasz („Nabucco” G. Verdiego), Mefistofeles („Mefistofeles” A. Boito), Colline („Cyganeria” G. Pucciniego), Osmin („Uprowadzenie z Seraju” W. A. Mozarta), Gremin („Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego) na deskach teatrów i oper Polski i Niemiec, w tym Oper Halle, Mainfrankentheater Würzburg, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Hebbel am Ufer Berlin.

Jest ambasadorem liryki wokalnej Mieczysława Weinberga – dokonał prawykonań oraz pierwszych światowych nagrań polskich pieśni na bas z fortepianem tego kompozytora, które wykonywał min. w Wiedniu, Salzburgu, Hanowerze, Lipsku i Getyndze. Wyprodukował także album z powyższym repertuarem zatytułowany „Weinberg – Mother tongue”. który ukazał się w 2021 roku nakładem wydawnictwa Opus Series. W 2019 roku powstał spektakl o życiu i twórczości M. Weinberga – poemat muzyczny pt. „M. Wajnberg. Epitafium”, którego powstanie Tomasz Raff zainspirował oraz wcielił się w rolę tytułową. Współpracuje także z współczesną kompozytorką polską Katarzyną Brochocką (*1982) – dokonał prawykonań napisanych z myślą o nim „Psalmów na głos basowy i kontrabas”, zorganizował oraz wziął udział w prawykonaniu opery pt. „Do nieba”. W roku 2020 zorganizował międzynarodowy projekt artystyczny poświęcony zjawisku migracji pt. „neue_heimat: anderswo”, na potrzeby którego nagrał cykl pieśni F. Schuberta do słów S. Barańczaka i W. Müllera pt. „Podróż zimowa” (Winterreise).

Regularnie występuje także w repertuarze koncertowo-oratoryjnym – Pasjach Bachowskich, „Mesjaszu” G. F. Haendla, „Passio” A. Pärta, „Requiem” oraz Mszach W. A. Mozarta.

Tomasz Raff jest także współzałożycielem, fundatorem i Członkiem Zarządu odpowiedzialnym za organizację artystyczną oraz fundraiserem Fundacji o.to.ja. Z ramienia Fundacji zajmował się koordynacją merytoryczną, logistyczną, techniczną oraz promocyjną wszystkich dotychczasowych zadań i wydarzeń.

prof. dr hab. Anna Mikolon – pianistka, stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi, laureatka Konkursu Solfeżowego w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka. W 2023 r. Prezydent RP Andrzej Duda nadał  jej tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Od 2022 r. pełni funkcję Kierownika Międzywydziałowej Katedry Akompaniamentu. Jako konsultant Centrum Edukacji Artystycznej z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym przyczynia się do integracji środowiska pianistów-kameralistów zatrudnionych w szkolnictwie muzycznym. Pianista podczas 12 przewodów doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich oraz wielu kursów mistrzowskich artystów tej miary, co: prof. Bożena Harasimowicz, prof. Izabela Kłosińska, prof. Urszula Kryger, prof. Charlotte Lehmann, prof. Helena Łazarska, prof. Jadwiga Rappe, prof. Claudio Desderi, prof. Paul Esswood, prof. Bogdan Makal, prof. Ryszard Minkiewicz, Agnes Wolska, dr hab. Jarosław Bręk, dr hab. Anna Radziejewska, dr Katarzyna Dondalska, Andrzej Saciuk, Andre Orlowitz, dr Marek Rzepka, dr Wojciech Mrozek, dr Jacek Szymański. Wielokrotnie nagradzana jako akompaniator na konkursach. Artystka i naukowiec o szerokim spektrum zainteresowań. Autorka monografii: Rola wyobraźni w procesie kształcenia pianisty, Język muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje (60) i nagrania (40), m.in.: twórczość fortepianową Z. Noskowskiego, utwory solowe i kameralne R. Boisdeffre, H. Pachulskiego, D. Szostakowicza, solo fortepianowe w operze Rosenkavalier R. Straussa, utwory kameralne J. Bruzdowicz (płyta miesiąca miesięcznika Muzyka 21), pieśni A. Kątskiego, R. Quiltera, E.W. Korngolda, G. Finzi’ego, F. Chopina, S. Moniuszki, B. Brittena, G. Verdiego, V. Belliniego, K. Pałubickiego, H. Jabłońskiego, W. Walentynowicza, M.K. Ogińskiego, R. Kłoczko i wielu innych. Prowadząc różnorodną działalność koncertową – kameralną i solową – współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami Anna Mikolon wykonała już 1300 koncertów w Polsce, Bułgarii, Austrii, Danii, Francji, Czechach, na Litwie, w Rosji i na Białorusi. Uczestniczy w festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne – Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Nie stroni od prawykonań muzyki nowej (Olivier Greif, Marcin Łukaszewski, Rafał Kłoczko, Kamil Cieślik, Manuel Dominguez Salas) lub dawno zapomnianej. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. Zagrała ok. 1000 prób, 180 spektakli jako muzyk orkiestrowy, otrzymała Nagrodę POB za realizację opery Rosenkavalier R. Straussa, współpracowała z Teatrem w Ingolstadt, realizowała Gwałt na Lukrecji B. Brittena dla TV Mezzo, akompaniowała podczas przesłuchań dla: ZBF Agentur Leipzig 2003, European Opera Center Liverpool 2007 i Belvedere Competition 2014, 2015 i 2016. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska. W 2021 uzyskała odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.