Wykonawcy:
Adam Bruderek – skrzypce
Anna Prabucka-Firlej – fortepian
w programie:
W.A. Mozart
Sonata na skrzypce i fortepian D-dur KV 306
I. Allegro com spirito
II. Andante cantabile
III. Allegretto
K. Kątski
Sonatina
I. Allegro moderato
II. Andante
III. Presto
La Cinquantaine. Dialogue
Mazurek op. 29
Melodia – Loin du Pays
Romance sans paroles – Délire
Walc – Souvenir de Bury
Prowadzenie:
Marta Goluch
Koordynator:
mgr Magdalena Lewandowska
Organizatorzy:
Bytowskie Centrum Kultury
Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Adam Bruderek
W 2015 roku z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej i dr Anny Wandtke-Wypych oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Swoje umiejętności gry na skrzypcach doskonalił także na kursach mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych pedagogów i artystów jak: Zakhar Bron, Pierre Amoyal, Tomasz Tomaszewski, Michael Vaiman, Edward Gracz, Krzysztof Jakowicz, Elmira Darvarova.
Jest laureatem licznych krajowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Wraz z kwartetem fortepianowym AKME był uczestnikiem oraz laureatem następujących konkursów: na IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Sergiusza Taniejewa w Kałudze (Rosja, 2011 r.) – IV nagroda oraz cztery nagrody specjalne, w tym nagroda publiczności, na VI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2012 r.) – III nagroda, uczestnictwo w półfinale na 19. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Poertschach (Austria, 2012 r.).
W 2014 r. w duecie z pianistą Arkadiuszem Godzińskim na XIII Międzynarodowym Konkursie „Don Vincenzo Vitti” w Castellana Grotte (Włochy) zdobył I nagrodę w kategorii muzyka kameralna. We wrześniu 2015 ten sam zespół zakwalifikował się do rundy finałowej I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach.
W 2018 r. w trio z Janem Lewandowskim – wiolonczela oraz Danielem Ziomko – fortepian, został laureatem Grand Prix na IV International Youth Music Competition „With Music Through Europe” w Wilnie. W 2019 roku, jako członek tego samego zespołu, otrzymał I nagrodę na „VI Turnieju Kameralnym w trzech odsłonach” w Bydgoszczy.
Jako solista występował z orkiestrami Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Ma na swoim koncie szereg recitali i koncertów kameralnych w różnych ośrodkach kraju. Brał udział w muzycznych festiwalach, m.in. Międzynarodowy Studencki Festiwal Muzyki Kameralnej w Tallinie (Estonia), Cooperate Festival w Łodzi, Green Music Festival w Piegaro (Włochy), Euro Chamber Music Festival w Gdańsku.
W 2021 r. ukazała się jego płyta CD, wydana przez wytwórnię DUX, którą nagrał wraz z prof. Anną Prabucką-Firlej. Album zawiera sonaty na skrzypce i fortepian trzech kompozytorów amerykańskich: Charlesa Ivesa, Aarona Coplanda oraz Johna Corigliano.
Adam Bruderek od 2014 r. związany jest z Polską Filharmonią Bałtycką im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2019 r. uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka oraz nawiązał współpracę z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w katedrach kameralistyki oraz instrumentów smyczkowych.
Prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej jest absolwentką w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej Akademii Muzycznej w Gdańsku, którą ukończyła 1974 roku. Tytuł profesora sztuk muzycznych otrzymała w 1994 roku. W latach 2003–2020 pełniła funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki. W latach 1985–2005 była zapraszana jako akompaniator i wykładowca na Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Weimarze, Bad Sobernheim (Niemcy), Kozani (Grecja). Towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego jak m.in: Siegfried Palm, Eduard Melkus, Thomas Zehetmair, Peter Damm, Maria Czajkowska, Kazimierz Wiłkomirski, Ralf Manno, William Bennett. Jej bogata działalność artystyczna obejmuje występy solowe (w recitalach i koncertach symfonicznych) oraz kameralne, w ośrodkach muzycznych w kraju, większości państw Europy, a także w Chile, Peru, Iranie i Tajlandii. Jest członkiem Tria Gdańskiego, z którym brała udział w wielu znaczących festiwalach muzycznych. Godnym szczególnego podkreślenia jest fakt, że w programach swoich koncertów umieszcza dzieła kompozytorów polskich, w tym gdańskich jak m.in.: W. Walentynowicz, H.H. Jabłoński, E. Głowski, K. Olczak, C. Paciorek, M. Czerniewicz, K. Falkowski, A. Rocławska-Musiałczyk. Nagrała 8 płyt CD, z których dwie ostatnie to ze skrzypkiem Adamem Bruderkiem „American Sonatas – Ives, Copland, Corigliano”, o której sam kompozytor John Corigliano napisał: …„Byłem pod wielkim wrażeniem wirtuozowskiej, ogromnie muzykalnej interpretacji tego bardzo trudnego mojego dzieła…oboje tak pięknie pokazują znakomitą technikę, ekspresję i liryzm w tym utworze, bardzo pokochałem to wykonanie” oraz ze skrzypaczką Paulą Preuss i wiolonczelistą Janem Lewandowskim „Polskie Tria Romantyczne – Chopin, Sowiński”, gdzie Trio Sowińskiego to światowa premiera fonograficzna tego dzieła. Jej studenci i uczniowie zdobywali nagrody i wyróżnienia (przeszło 230) w konkursach kameralnych m.in. w Paryżu, Rzymie, Oslo, Sztokholmie, Illzach, Wilnie, Druskiennikach, Vallberg, Pörtschach, Smorgoniach, Kałudze, Kijowie, Jeseniku, Nowym Jorku, Płowdiw, Monaco a także w Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Białymstoku, Bydgoszczy oraz wielu innych. Jest inicjatorem i organizatorem dwóch konkursów – Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (od 1997 co trzy lata), Makroregionalnych Spotkań Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku (15 edycji) oraz Międzynarodowych Festiwali Duetów Fortepianowych (Gdańsk, 2014, 2016, 2019) i Ogólnopolskich Sesji artystyczno-naukowych „Z zapomnianych kart polskiej muzyki kameralnej”. Prowadziła kursy mistrzowskie, seminaria i wykłady w Szwajcarii, Niemczech, Holandii, Finlandii, Grecji, Bułgarii, Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi, Rosji, Chile, Peru, Iranie i Tajlandii oraz w Polsce. Zapraszana jako juror licznych konkursów i przesłuchań krajowych i zagranicznych. Była promotorem doktoratów (10) oraz recenzentem (43) przewodów artystycznych, doktoratów i habilitacji oraz postępowań do tytułu profesora. Jako pianistka partnerowała w 17 przewodach artystycznych i doktoratach. Odznaczono ją Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, medalami: Za Długoletnią Służbę (złoty), Komisji Edukacji Narodowej i Gloria Artis oraz Krzyżem Kawalerskim „Polonia Restituta”.