harmonogram:
/ 10.05.2024 | piątek | 10:00–18:45
/ 11.05.2024 | sobota | 10:00–14:00
temat:
„Muzyka włoska – bel canto w praktyce wykonawczej”
prowadzenie:
Agnes Orlowicz
pianistka towarzysząca:
prof. dr hab. Anna Mikolon
KOORDYNATOR:
prof. dr hab. Ewa Marciniec
ORGANIZATOR:
Katedra Wokalistyki
Agnieszka Wolska
śpiewaczka (sopran)
Ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Łódzkiej w klasie prof. Grażyny Krajewskiej-Ambroziak (1994).
Kontynuowała studia w prywatnym instytucie wokalnym Andrzeja Orłowicza (André Orlowitza) w Konpenhadze. Zdobywczyni Srebrnego Grand Prix na Międzynarodowym konkursie w Tuluzie (Francja) w 1998 roku.
Zadebiutowała w Operze Bałtyckiej jako Norina w „Don Pasquale” G. Donizettiego.
W 1997 rozpoczęła współpracę z Operą w Rydze (Gilda w Rigoletto G. Verdiego, Violetta w Traviacie). Jako Violetta odbyła tourne z Operą w Rydze po największych scenach Holandii. W 1998 rozpoczęła współpracę z Operą Narodową w Warszawie jako Gilda w „Rigoletto” G. Verdiego pod dyr. Tiziano Severiniego. Na scenie Narodowej wystąpiła także jako Violetta w Traviacie G. Verdiego, Zerlina w Don Giovannim W.A. Mozarta, Oscar w Balu Maskowym G. Verdiego, Amenaide w Tankredzie, Desdemona w Otellu G. Verdiego. W 1999 rozpoczęła współpracę z Teatro del Liceu w Barcelonie (Adalgisa w Normie V. Belliniego, Elwira w Purytanach). W tym samym roku Wielki Recital w Teatro Liure w Barcelonie oraz w Operze w Rejkiaviku (Islandia), a także Uroczysty Koncert Pojednania (II Symfonia G. Mahlera) pod dyr. Zubina Mehty. Otrzymała zaproszenie na jeden z największych festiwali w Europie „Bregenz Festpiele” (Bal Maskowy, Stabat Mater F. Schuberta pod dyr. Marcello Viottiego).
W 2001 wzięła udział w polskiej premierze dzieła G. Verdiego Luisa Miller wykonując rolę tytułowej postaci tego dzieła Luisy (Opera Bałtycka). W tym samym roku w Cordobie (Hiszpania) Violetta w Traviacie G. Verdiego, debiut jako Desdemona w Otellu (Opera Narodowa) oraz solowy recital na scenie Teatru Narodowego Opery Narodowej. W listopadzie 2001 wystąpiła w wielkiej Gali poświęconej V. Belliniemu w Teatro del Liceu w Barcelonie.
W 2002 zadebiutowała w roli Normy w koncertowym wydaniu tego dzieła. Rolę tę na stałe włączyła do swojego repertuaru operowego i wykonuje ją na scenach polskich i za granicą (Niemcy). W listopadzie 2002 wykonała solową partię w Requiem W.A. Mozarta na wielkim koncercie w Kościele Królewskim (Holmes Kirke) w Kopenhadze.W 2003 pierwsze sceniczne wykonanie Normy V. Belliniego na deskach teatru w Poznaniu.
W 2004 zadebiutowała jako Małgorzata w Fauście Ch. Gounoda w reżyserii M. Grzesińskiego (Opera Bałtycka). W tym samym roku Wielki koncert pod patronatem prezydenta Warszawy na uczczenie Rocznicy Tragedii 11 Września 2001.
Reprezentowała Polskę na Uroczystych Koncertach wejścia Polski do Unii Europejskiej w Sztokholmie pod dyr. W. Rajskiego, w Dublinie pod dyr. J. Krenza oraz Rzymie pod dyr. W. Michniewskiego. W tym samym roku (2004) w czerwcu gościła w Teatro Munnicipal w Rio de Janeiro, gdzie pod dyr. R. Gandolfiego wykonała kantatę Sergiusza Prokofieva „Aleksander Nevsky”. Gościła także w Urugwaju wykonując partię solową w Stabat Mater G. Rossiniego. Jako pierwsza Polka wykonała rolę Anny Boleny w operze G. Donizettiego pod tym samym tytułem (2005). Wystąpiła także jako Małgorzata w Fauście Ch. Gounoda.Wzięła również udział w polskiej premierze opery I Masnadieri (Zbójcy) G. Verdiego wykonując rolę Amalii. Agnieszka Wolska znana jest również z wykonań dzieł oratoryjnych takich jak: Requiem G. Verdiego (tourne z Filharmonią Narodową pod dyr. K. Korda), Requiem A. Dvorzaka (Hamburg Musichalle), Festiwal w Lańcucie pod dyr. Tadeusza Wojciechowskiego, Symfonia Pieśni Żałosnych M. Góreckiego, Stabat Mater G. Rossiniego (Vratislavia Cantans pod dyr. A. Wita), Msza Koronacyjna W.A. Mozarta (Pisa – Włochy) oraz recitali operowych z orkiestrą oraz wykonawstwa wieczorów pieśniarskich (Chopin, Moniuszko, Karłowicz, Schumann, Strauss).