Prowadzenie:
prof. Bernd Goetzke (Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover)
Harmonogram:
13.11.2019, środa
11:00 Marta Misztal (F. Chopin – Ballada g-moll op. 23, W.A. Mozart – Sonata D-dur KV 576)
12:00 Katarzyna Dzierzgowska (F. Chopin – Etiuda cis-moll op. 10 nr 4)
13:00 Yuchen Hua (D. Szostakowicz – I Koncert fortepianowy c-moll op. 35)
14:00 przerwa
15:00 Bartłomiej Burakowski (F. Schubert – Fantazja C-dur „Wędrowiec”)
16:00 Maciej Frączek (J.S. Bach/Myra Hess – Chorał z Kantaty BWV 147 „Jesu, Joy of Man’s Desiring”; W.A. Mozart – Sonata A-dur KV 331 cz. 1)
17:00 Patryk Morgaś (F. Schubert – Sonata a-moll D 784, F. Chopin – Mazurki op. 33)
18:00 Han Ying (W.A. Mozart – Sonata F-dur KV 332)
14.11.2019, czwartek
10:00 Bartosz Skłodowski (F. Chopin – Polonez fis-moll op. 44, F. Chopin – Fantazja f-moll op. 49)
11:00 Yiting Luo (W.A. Mozart – Koncert d-moll KV 466)
12:00 Natalia Zaleska (J.S. Bach – Toccata e-moll, D. Szostakowicz – Preludia i fugi d-moll i f-moll)
13:00 Zining Luo (F. Liszt – „Invocation” z „Harmonies poétiques et religieuses”; P. Czajkowski/M. Pletnev – Marsz z baletu „Dziadek do orzechów”)
14:00 przerwa
15:00 Bartosz Wiśniewski (F. Chopin – Scherzo cis-moll op. 39)
16:00 Yijing Li (W.A. Mozart – Koncert fortepianowy A-dur KV 488 I cz., J. Brahms – Intermezzo A-dur op. 118 nr 2)
17:00 Wiktoria Browarek (F. Schubert – Sonata A-dur op. 120, D. 664)
Organizator:
Katedra Fortepianu
Bernd Goetzke urodził się w Hanowerze, w wieku 13 lat został przyjęty do tamtejszej Musikhochschule, gdzie studiował u Karla-Heinza Kämmerlinga aż do egzaminu dyplomowego w 1975 roku.
Ważnym etapem jego edukacji pianistycznej była intensywna współpraca z Arturo Benedettim Michelangelim (1969–1977), który opisał go jako swojego ostatniego ucznia. Brał również udział w kursach beethovenowskich, które prowadzili Wilhelm Kempff i Claudio Arrau.
Bernd Goetzke otrzymał wiele nagród (m.in. w Paryżu, Mediolanie, Epinal, Atenach i Brukseli). Jego repertuar koncertowy obejmuje utwory ze wszystkich epok, od Scarlattiego i Bacha, przez Haydna, Beethovena, Schumanna i Debussy’ego, aż po dzieła XX wieku, odzwierciedlając jego fascynację bogatą i różnorodną stylistycznie epoką późnego romantyzmu i awangardy. Można tu wymienić komplet Preludiów Messiaena lub, w dziedzinie muzyki kameralnej i koncertującej, Kwartet na koniec czasu tego samego kompozytora, Pierrot Lunaire Schönberga, Sonatę na dwa fortepiany i perkusję Bartóka, Kwintet fortepianowy Bartóka (premiera niemiecka), dwie Rapsodie Gershwina lub Prometeusza Skriabina.
Już w wieku 25 lat został wykładowcą w Hochschule für Musik w Hanowerze i ostatecznie został tam profesorem w 1982 r. Dzisiaj Bernd Goetzke jest jednym z najbardziej rozchwytywanych niemieckich nauczycieli fortepianu. W jego klasie fortepianu studiują młodzi pianiści z całego świata, z których wielu jest laureatami prestiżowych konkursów pianistycznych. Prowadzi także kursy mistrzowskie na całym świecie.
Bernd Goetzke jest kierownikiem Katedry Fortepianu Solowego w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover. Jest także zaangażowany w edukację młodych muzyków spoza uniwersytetu, na przykład jako juror w międzynarodowych konkursach muzycznych (Moskwa, Monachium, Bolzano, Orlean, Oslo, Londyn, St. Petersburg, Charków, Salt Lake City, Hilton Head, Shenzen, Szanghaj, Sendai i wiele innych), lub jako doradca artystyczny festiwalu Braunschweig Classix. Od 2000 r. jest dyrektorem założonego z jego inicjatywy na Hochschule Hannover „Instytutu promocji uzdolnionej muzycznie młodzieży” („Institut zur Früh-Förderung musikalisch Hochbegabter“ – IFF), którego działalność jest wzorem dla całego niemieckiego szkolnictwa muzycznego.
Bernd Goetzke opublikował także kilka artykułów na tematy związane z tematyką, w tym Wolność w interpretacji, Charakterystyka melodyki Bacha czy Artykulacja i frazowanie w muzyce klasycznej.