Prowadzony przez dra Jana Čižmářa II mistrzowski kurs interpretacji pieśni renesansowych i barokowych z lutnią w tym roku poświęcony zostanie dawnym pieśniom angielskim. Przedmiotem szczególnej uwagi będzie twórczość J. Dowlanda, R. Jonesa, Th. Morleya, F. Pilkingtona, H. Purcella, Ph. Rossetera.
Uczestnicy kursu:
Marta Błaszak, Katarzyna Ćwik, Gabriela Kleban, Magdalena Łaszcz, Monika Maciejewska, Karolina Rynkowska, Ewelina Stańczyk / sopran
Dorota Grzegorzewska, Maria Muzyka, Julia Nowikowska, Julia Skuza, Zuzanna Topolska / mezzosopran
Aleksander Pluta / kontratenor
Aleks Skóra / tenor
Mateusz Stajszczak / baryton
Prowadzenie:
dr Jan Čižmář (Brno/Czechy) – lutnia
Harmonogram:
/ Kurs
- 27.10 | piątek | 11:00-14:00, 16:00-19:00 | Sala S2 aMuz
- 28.10 | sobota | 10:30-14:00, 16:00-19:30 | Sala S2 aMuz
- 29.10 | niedziela | 9:00-11:30 | Sala Senatu aMuz
/ Koncert uczestników kursu
- 29.10 | niedziela | 12:00 | Aula aMuz
Koordynator:
prof. dr hab. Witosława Frankowska
Organizator:
Katedra Wokalistyki
Dr Jan Čižmář jest wszechstronnym muzykiem specjalizującym się w grze na instrumentach strunowych szarpanych, zwłaszcza na historycznych lutniach i wczesnych formach gitary. Po ukończeniu studiów gitarowych i muzykologicznych w rodzinnym Brnie studiował gitarę klasyczną, a następnie lutnię w klasie Jakoba Lindberga w Royal College of Music w Londynie. Naukę kontynuował pod kierunkiem Nigela Northa, Joachima Helda, Mike’a Fentrossa i Christiny Pluhar w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Evangelinę Mascardi i Yasonuriego Immamurę. Studiował także muzykologię na Uniwersytecie Masaryka w Brnie i uzyskał doktorat w dziedzinie muzyki dawnej na Akademii Muzycznej im. Leoša Janáčka w Brnie.
Współpracuje z wieloma wydawnictwami jako redaktor muzyczny, m.in. z Wyd. Bärenreiter. Od 2013 roku jest dyrektorem artystycznym cyklu prezentującego opery barokowe „Opera on tour”. W 2014 roku wystawił swoją pierwszą produkcję sceniczną (Didone abbandonata Domenica Sarriego), kierując międzynarodową obsadą i zespołem {oh!} – Orkiestrą Historyczną.
Należy do zespołu naukowego, badającego dawne muzykalia ze zbiorów biblioteki klasztoru cysterskiego w Krzeszowie. Muzyka z tamtejszych manuskryptów, zarejestrowana została przez artystę na płytach i w formie audiowizualnej (Saint Amour, Księga na lutnię). Poza wykonywaniem partii solowych w utworach okresu baroku i renesansu, Jan Čižmář regularnie współpracuje z różnymi zespołami kameralnymi. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Plaisirs de Musique – zespołu specjalizującego się w oryginalnych interpretacjach muzyki dawnej na historycznych instrumentach. Członkowie zespołu, w tym instrumentaliści, śpiewacy, tancerze i aktorzy, należą do czołowych europejskich interpretatorów nurtu muzyki dawnej.