Wokół włoskiego Bel Canta – mistrzowski kurs wokalny

Prowadzenie:

prof. dr Agata Bieńkowska / Conservatorio Rossini di Pesaro 

Harmonogram:

29.11 | Sala 304 w bud. żółtym aMuz
/ 15:00-19:30 

30.11 | Sala 304 w bud. żółtym aMuz
/ 10:30-14:30 

1.12 | Sala 304 w bud. żółtym aMuz
/ 10:00-14:00 

Koordynator:

prof. dr hab. Dariusz Paradowski

Organizator:

Katedra Wokalistyki


Prof. dr Agata Bieńkowska to wybitna polska mezzosopranistka, urodzona w Gdyni. Jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Hochschule für Musik w Stuttgarcie. Jej wyjątkowe osiągnięcia artystyczne obejmują wiele nagród i stypendiów, które pomogły jej
w rozwijaniu kariery. Była stypendystką Urzędu Miasta Gdyni, DAAD, Towarzystwa im. Richarda Wagnera w Bayreuth, Niemieckiej Fundacji Friedricha Naumanna i Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Akademickiego, jak również laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Sylwii Geszty w Luksemburgu, Teinecher Preis/Niemcy, European Union Competition (Baden-Baden) i finalistką konkursu Operalia.

Kariera Artystki rozkwitła już w trakcie studiów, a jej debiuty miały miejsce na renomowanych europejskich scenach operowych, takich jak Gran Teatre Liceu de Barcelona, Opera di Roma, Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale di Ferrara, Teatro Comunale di Modena, Teatro Regio di Torino, Teatro Massimo di Palermo, Teatro Verdi di Pisa, Théâtre des Champs Elysées w Paryżu, Rossini Opera Festival w Pesaro, Opéra Royal de Wallonie (Belgia), Teatro Filarmonico dell’Arena di Verona, Zürcher Opernhaus, Teatro de la Maestranza w Sewilli, Grand Théâtre Généve, Opéra Nice Côte d'Azur, Washington National Opera/Lincoln Center, Carnegie Hall, Baden-Baden Festspiel Haus i innych.

Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak Jesùs Lòpez-Cobos, Vladimir Jurowski, Daniele Gatti, Daniel Oren, Nello Santi, Renato Palumbo, John Neschling, Alberto Zedda, Stefano Ranzani, Christophe Rousset, Maurizio Barbacini, Riccardo Frizza, Gianluigi Gelmetti, Yan-Pascal Tortelier i artystami rangi Luciano Pavarottiego, Mirelli Freni, Marielli Devii, Plàcido Domingo, Dolory Zajick, Marii Guleghiny, Gregorego Kunde, Renee Kollo i Piotra Beczały.

Jej repertuar obejmuje dzieła od baroku po współczesności: Nerone w L’incoronzaione di Poppea C. Monteverdiego, Galatea w Aci, Galatea e Polifemo G.F. Händla, Juditha w Juditha Triumphans A. Vivaldiego, Joanna d’Arc w Dziewicy Orleanskiej i Olga w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Hanna w Nocy majowej N. Rimskiego-Korsakowa, Charlotte w Werterze i Divonne w operze Sapho J. Masseneta, Conception w Godzinie hiszpańskiej M. Ravela, Carmen G. Bizeta, Jokastę w „Oedipus Rex” Strawińskiego, Marie w Wozzecku M. Gurlitta i wiele innych.

Pani Profesor Agata Bieńkowska jest bardzo ceniona za wykonania włoskiej muzyki belcanto. Wcieliła się wielokrotnie w role rossiniowskie: była Rozyną w Il barbiere di Siviglia, Marchesą Melibeą w Il viaggio a Reims, Marchesą Clarice w La pietra del paragone, Malcolmem w La donna del lago, tytułowym Tankredemi Włoszką w Algierze, Madame La Rose w La gazzetta, Marie w Moïse et Pharaone, Clariną w La cambiale di matrimonio, Arsace w Semiramide, poza tym wcieliła się w postaci takie jak m. in. Maffio Orsini w Lucrezii Borgii G. Donizettiego, Romeo w I Capuleti ed i MontecchiV. Belliniego, Annio w La clemenza di Tito, Donna Elvira w Don Giovannim, Marcellina w Le nozze di Figarooraz Die Gerechtigkeit w Die Schuldigkeit des ersten Gebots” W.A. Mozarta, Ernesto w Il mondo della luna J. Haydna, Giunia w La vestale S. Mercadantego...

Artystka wielokrotnie współpracowała z zespołami muzyki barokowej takimi jak: Divino Sospiro (Lizbona), La Confraternita de’ Musici (Brindisi/Włochy), barockwerk hamburg, Gli Archi del Cherubino(L’Aquila), Sonatori de la Gioiosa Marca.
Dyskografia Artystki obejmuje pozycje rossiniowskie: La pietra del paragone (Naxos), Elisabetta, regina d’Inghilterra (Bongiovanni), Matilde di Shabran (Bongiovanni) i La gazzetta (OPUS – DVD w reżyserii włoskiego laureata nagrody Nobla Dario Fò) oraz opery Luigiego Mosca L’italiana in Algeri (Bongiovanni), S. Mercadantego La Vestale, J. Masseneta Sapho (Marco Polo), Nabucco G. Verdiego (DVD), Hamburger Bürgerkapitänsmusik 1780 C.P.E. Bacha (CPO), kantatę Lucrezia HWV 145 G.F. Händela (Navigare). Szczególne miejsce w dyskografii zajmuje solowa płyta poświęcona Faustinie Bordoni La prima Diva (Tactus).

Pani Profesor Agata Bieńkowska angażuje się także w działalność pedagogiczną jako wykładowca śpiewu solowego w Państwowym Konserwatorium Muzycznym im. G. Rossiniego w Pesaro, łącząc swoje wielowymiarowe artystyczne pasje z kształceniem przyszłych pokoleń muzyków.