Msza Św. akademicka za duszę śp. prof. dra hab. Jana Paterka (1942-2021), zmarłego 7 czerwca 2021 r. gitarzysty, pedagoga, pracownika Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Oprawa artystyczna:
Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy
JAN ZYGMUNT PATEREK – pedagogika muzyczna – instrumentalistyka (gitara klasyczna). Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi (Wydział Wychowania Muzycznego, 1968 r.) i Akademii Muzycznej w Katowicach (Wydział Instrumentalny, 1974 r.). Zalicza się do grona pierwszych w Polsce absolwentów klasy gitary (B. Czyż, A. Kowalczyk, J. Paterek) prowadzonej przez K. Sosińskiego w PSM II st. w Łodzi. Od roku 1968 do 2009 prowadził klasę gitary w POSM I i II st. (OSM I i II). W tym samym roku został zatrudniony w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzyczne, a później Akademii Muzycznej, gdzie pracował do roku 2015 (najpierw na Wydziale Wychowania Muzycznego, a od 1974 r. na Wydziale Instrumentalnym). Po przewodzie kwalifikacyjnym w Akademii Muzycznej w Łodzi w r. 1983 zostaje mianowany docentem, a w 1993 r. otrzymuje tytuł profesora. Przez dwie kadencje (od roku 1987) pełnił obowiązki prodziekana Wydziału Instrumentalnego w roli kierownika Studium Pedagogiki Instrumentalnej. Od r. 1985 prowadził klasę gitary w PSM II stop. w Gdańsku-Wrzeszczu. Przygotował do dyplomu wielu uczniów i studentów. Na szczeblu I i II stopnia – 64 (17 w POSM I st. w Gdańsku; 30 w POSM II/OSM II st. w Gdańsku; 17 w PSM II st., w Gdańsku-Wrzeszczu), w tym: 12 na Wydziale Wychowania Muzycznego i 70 na Wydziale Instrumentalnym, z czego 52 własnych i 18 dzielonych (17 z Emilią Majewską i 1 z Moniką Dżułą-Radkiewicz. Łącznie 134 dyplomy plus 3 na studiach podyplomowych (A. Matysek, P. Marczewski i A. Tomala). Wykształcił wielu laureatów ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych. Wśród nich są m.in. D. Domański, P. Błaszczyk, A. Matysek, A. Borys, J. Siemiątkowski, M. Dżuła-Radkiewicz, B. Paprot i inni. Był jurorem na wielu konkursach i przesłuchaniach – piastując często funkcję przewodniczącego jury, m.in. na: Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie im. J.E. Jurkowskiego w Tychach; Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym w Łodzi (wszystkie edycje); na wszystkich konkursach gitarowych dla uczniów szkół muzycznych II st. w Zamościu (później w Koszalinie) i dla uczniów szkół muzycznych I stopnia w Strzelcach Krajeńskich, a później w Koninie. Wielokrotnie uczestniczył w Regionalnych Przesłuchaniach Gitarzystów w Gdańsku (1991-94) i w Zambrowie (co dwa lata) i Sopocie – w roli przewodniczącego jury, a także na Konkursie Promocyjnym im. K. Sosińskiego „Estrada Gitarowych Talentów” organizowanym w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Gdańskie Spotkania Gitarzystów”. Prof. J. Paterek stworzył tę imprezę od podstaw w latach 1984/85, a do roku 2003 doczekała się dwunastu edycji pod jego kierownictwem. Był też pomysłodawcą projektu (wspólnie z Emilią Majewską) pod nazwą Spotkania Metodyczne Gitarzystów (1996), która doczekała się ośmiu edycji i nadal cieszy się ona dużym uznaniem środowiska. Jest też pomysłodawcą i aktualnym prezesem Stowarzyszenia Gitariada, które udało się utworzyć dzięki determinacji pomorskich entuzjastów gitary i muzyki gitarowej już w r. 1990, a które było liczącym się animatorem wielu programów popularyzujących gitarę i muzykę gitarową w skali ogólnopolskiej i międzynarodowej. Już podczas swoich studiów rozpoczął współpracę z Wszechnicą Muzyczną Ludowego Instytutu Muzycznego w Łodzi w ramach tzw. „Ośrodka Gitarowego LIM” (był członkiem Rady Artystycznej LIM), który był pierwszą centralną komórką popularyzującą gitarę w Polsce w sposób systemowy. Brał udział w roli wykładowcy w wakacyjnych kursach dokształcających nauczycieli w: Kaliszu, Kielcach, Słupsku, Gdańsku, Malborku, Pruszczu, Gdyni, Szczawnie Zdroju etc. oraz współpracował w tworzeniu programów i materiałów nutowych dla ognisk muzycznych oraz konkursów ogólnopolskich. Współpracował długo z Ministerstwem Kultury i Sztuki oraz Centrum Edukacji Artystycznej w roli członka zespołu dydaktyczno-naukowego kierunku sekcji gitary (1987 r.), autora programów nauczania gry na gitarze w ognisku muzycznym i szkole muzycznej pierwszego stopnia oraz konsultanta ds. gitary w szkolnictwie muzycznym (w Gdańsku, Szczecinie, Szczecinku, Słupsku, Wejherowie, Lęborku, Pucku, Gdyni, Malborku, Elblągu, Kartuzach, Starogardzie, Koszalinie, Żaganiu, Zielonej Górze itp.). Występował też w roli wykładowcy na międzynarodowych festiwalach gitarowych w Gdańsku, Łodzi i Lublinie oraz uczestniczył aktywnie w programach gitarowej sesji naukowo-artystycznej w Łodzi – organizowanej systematycznie przez Międzyuczelnianą Katedrę Gitary. Ma dość pokaźny dorobek w zakresie promocji młodej kadry naukowej (20 recenzji w przewodach naukowych I i II stopnia). Do chwili obecnej był promotorem 70 pisemnych prac dyplomowych – magisterskich i licencjackich. Jest autorem opracowania (razem z A. Kowalczykiem) zbiorów „Sonaty i sonatiny na gitarę” wydanego przez PWM i Materiałów nutowych dla potrzeb ognisk artystycznych. Był wielokrotnie nagradzany przez władze szkolne, akademickie, środowiskowe i centralne, w tym dwukrotnie przez MKiS – Nagrodą Indywidualną II stop. za szczególne osiągnięcia w dziedzinie dydaktyczno-wychowawczej w wyższym szkolnictwie artystycznym. W roku 2001 r. został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta RP.
Hobby: muzyka, komputer, motoryzacja, fotografika, elektronika, książki.