Wykonawcy:
Robert Marat – fortepian
uczestnicy Mistrzowskiego kursu kameralistyki fortepianowej:
studenci aMuz:
Weronika Cichy, Jan Barszcz, Nina Podkościelna, Tymoteusz Pacześniak, Karolina Zielińska, Piotr Kasiłowski, Weronika Kalupa, Izabela Pożoga, Lāsma Monika Meldere, Alexandra Panasiuk, Krzysztof Lorek, Katarzyna Bąk (aMuz)
uczniowie Szkoły Muzycznej II st. w Gdańsku-Wrzeszczu:
Alicja Rydel, Alicja Leczkowska, Hanna Radke, Kalina Tyszkiewicz
Program:
utwory kameralne w wykonaniu studentów i uczniów:
W.A. Mozart – Koncert klarnetowy A-dur KV 622 cz. II
Weronika Cichy – klarnet, Jan Barszcz – fortepian
przygotowanie duetu z aMuz: mgr Alicja Wieczorek
Duety ze Szkoły Muzycznej II st. w Gdańsku-Wrzeszczu
F. Schubert – Du bist die Ruh, Im Frühling
wyk. Alicja Rydel – śpiew, Alicja Leczkowska – fortepian
przygotowanie duetu: mgr Alicja Wieczorek
W.A. Mozart – Sonata D-dur KV 381 cz. I
J. Brahms – Taniec węgierski g-moll
wyk. Hanna Radke & Kalina Tyszkiewicz – duet fortepianowy
przygotowanie duetu: mgr Małgorzata Stożyńska, mgr Małgorzata Skitek-Staniszewska
Duety z aMuz
W.A. Mozart – Koncert fletowy D-dur KV 314 cz. II
wyk. Nina Podkościelna – flet, Tymoteusz Pacześniak – fortepian
przygotowanie duetu: mgr Alicja Wieczorek
Wł. Żeleński – Czy aniołek, czy diabełek?
I.J. Paderewski – Chłopca mego mi zabrali op. 7 nr 4
wyk. Karolina Zielińska – sopran, Piotr Kasiłowski – fortepian
przygotowanie duetu: dr hab. Elżbieta Pasierowska-Kołodziej
A. Waignein – Rapsodia cz. I
wyk. Weronika Kalupa – saksofon, Izabela Pożoga – fortepian
przygotowanie duetu: dr Izabela Paszkiewicz-Ginter
C. Debussy – Sonata na skrzypce i fortepian g- moll cz. I
wyk. Lāsma Monika Meldere – fortepian, Alexandra Panasiuk – skrzypce
przygotowanie duetu: dr Mirosława Sumlińska
G. Mahler – Rückert – Lieder: Ich atmet‘ einen linden Duft, Blicke mir nicht in die Lieder, Ich bin der Welt abhanden gekommen
wyk. Krzysztof Lorek – tenor, Katarzyna Bąk – fortepian
przygotowanie duetu: dr hab. Anna Mikolon
***
recital fortepianowy Roberta Marata
J.S. Bach – Preludia:
Nun komm der Heiden Heiland
Wachet auf, Rift uns Die Stimme
Jesu bleibet meine Freude
F. Liszt – Sonetto 104 del Petrarca, Parafraza pieśni „Moja pieszczotka” F. Chopina
H. Melcer – Parafraza pieśni „Prząśniczka” S. Moniuszki
Koordynator:
dr hab. Anna Mikolon
ORGANIZATORZY:
Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu
Zespół Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku
Robert Marat – fortepian
Pianista i pedagog, od października 2017 roku profesor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wychowanek szkół muzycznych w Białymstoku, które ukończył pod kierunkiem Heleny Frankiewicz – uczennicy Aleksandra Michałowskiego. Dyplom pianistyczny uzyskał w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego w 1988 roku. Studiował również kameralistykę u prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej, a także grę na organach i klawesynie. Jest laureatem konkursów pianistycznych, m.in. Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi w 1987 roku oraz wielu nagród w zakresie muzyki kameralnej. Przez 29 lat pracował w Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2012 roku uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych. Prowadził klasę fortepianu na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2002-2007). W latach 1997-2009 współpracował
z Mozarteum w Salzburgu. Od lat pracuje jako nauczyciel, początkowo w Liceum Muzycznym w Katowicach, a obecnie w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. Prowadzi liczne kursy, konsultacje, wykłady, zasiada w jury konkursów dla dzieci i młodzieży. Od czasu Konkursu im. Karola Szymanowskiego w 1987 r. często pojawia się na estradach koncertowych Łodzi. W Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów uzyskał kwalifikacje I stopnia w 1997 roku. Recenzentami w przewodach pianistycznych byli m.in. prof. Tadeusz Chmielewski i prof. Anna Wesołowska-Firlej. Jako kameralista współpracował z wybitnymi śpiewakami związanymi z łódzkim środowiskiem artystycznym: Delfiną Ambroziak, Urszulą Kryger, Jadwigą Pietraszkiewicz, Tadeuszem Kopackim. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, występuje z orkiestrami symfonicznymi jako solista, z recitalami pianistycznymi, jako kameralista często towarzyszy śpiewakom. Pojawiał się na prestiżowych festiwalach: Warszawska Jesień, Salzburger Festspiele. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i na płyty CD. Po raz pierwszy zarejestrował „zapomniane” utwory kompozytorów polskich Aleksandra Michałowskiego, Raula Koczalskiego i Henryka Macury. Inspiracje do pracy artystycznej czerpie z bliskiego kontaktu z przyrodą, czynnie uprawia wspinaczkę wysokogórską i żeglarstwo.