Wykonawcy:

Piotr Pławner – skrzypce
Magdalena Ochlik-Jankowska – fortepian

 

W programie:

J.S. Bach – Partita d-moll BWV 1004 na skrzypce solo
I. Allemanda
II. Corrente
III. Sarabanda
IV. Giga
V. Ciaccona

 

L.v. Beethoven – Sonata F-dur op. 24 „Wiosenna” na fortepian i skrzypce
I. Allegro
II. Adagio molto espressivo
III. Scherzo: Allegro molto
IV. Rondo: Allegro ma non troppo

 

H. Wieniawski – Obertas op. 19 nr 1 na skrzypce i fortepian

 

H. Wieniawski – Pieśń Polska op. 12 nr 2 na skrzypce i fortepian

 

H. Wieniawski – Dudziarz op. 19 nr 2

 

Koordynator:

dr hab. Paweł Kukliński

 

Organizator:

Katedra Skrzypiec i Altówki


PIOTR PŁAWNER
Piotr Pławner należy do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. “Ten młody człowiek jest fenomenem,
to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach“ – pisze o artyście gazeta „Stuttgarter Zeitung“, The Times pisze „to wyjątkowy, nieskazitelny talent”, a Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Na estradzie debiutował w dziewiątym roku życia. Studia ukończył z wyróżnieniem
w Akademii Muzycznej w Łodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyróżniony nagrodą specjalną “Tschumi-Preis“ za najlepszy dyplom solistyczny.

Artysta jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranicą. Najważniejsze z nich to zwycięstwa w X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), w Międzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im Henryka Szerynga (1994), 44 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995 – najwyższy laur przyznany
w 55-letniej historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).

Piotr Pławner był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. Henryka Szerynga w Monaco. Wiele koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista. Występował w wielu krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach. Występował z takimi zespołami jak orkiestry Bayerischen Rundfunk
i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo oraz Netherlands Kammerorchester. Artysta współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami naszych czasów.

Brał udział w licznych znanych festiwalach, takich jak Braunschweiger Kammermusikpodium, Internationale Bachakademie Stuttgart, L`esplanade Saint-Etienne, Rheingau Festival, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Internationale Festspiele Passau, Danos Festival, Grazer Frühling, Schlosskonzerte Thun, Musikfestival Braunwald oraz Al Bustan Festival oraz w wielu prestiżowych koncertach organizowanych dla znanych osobistości ze świata polityki (H. Kohla, R. Süssmuth, R. Dreifuss, F. Cotti, Książę Monaco Rainer III) i z okazji ważnych rocznic i wydarzeń europejskich.

Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak: Tivoli Hall w Kopenhadze, Liederhalle w Stuttgarcie, Herkules Saal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, Chatelet w Paryżu, Palau de la Musica Catalona w Barcelonie, Teatro Monumental w Madrycie, Tonhalle w Zurichu, Victoria Hall w Genewie.

Piotr Pławner dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych (m.in. K. Penderecki,
W. Lutosławski, E. Knapik, M. Feldman, S. Gubaidulina). Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii, m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji, TV Hilversum, TV i Radia Bawarskiego, TV Espana, Radio France, SDR, WDR, SWR, DRS oraz ORF. W ostatnich latach dokonał archiwalnych nagrań z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Süddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. W swoim dorobku ma także kilka płyt kompaktowych z utworami polskich kompozytorów. Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona został nagrodzony nagrodą “Fryderyk 2005“. Płyta z utworami kameralnymi Karola Szymanowskiego otrzymała prestiżową nagrodę i została wybrana „Płytą Roku 1998“ przez miesięcznik “Studio“. W roku 2007 otrzymał za płytę z koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego i Karłowicza znaczącą nagrodę ”The Strad Selection" za najlepsze wykonanie koncertów, przyznaną przez miesięcznik „The Strad“. W roku 2009 otrzymał „Fryderyka“, tym razem za płytę z utworami Karola Szymanowskiego i Pawła Kochańskiego, nagraną wspólnie z Wojciechem Świtałą.

Gra i talent Piotra Pławnera została wielokrotnie uznana przez międzynarodową krytykę
Jest zapraszanym jurorem w międzynarodowych konkursach muzycznych. Od 2006 roku jest prymariuszem światowej sławy kwintetu „I Salonisti“.

W 2015 roku odznaczony Medalem Gloria Artis za zasługi w promowaniu muzyki polskiej zagranica. W marcu 2020 roku otrzymał „Fryderyka” za swoją najnowszą płytę CD z koncertami skrzypcowymi Emila Młynarskiego. Nagranie zostało dokonane z Filharmonią
im. Artura Rubinsteina w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego. Począwszy od sezonu 2020/21 będzie współpracował w roli szefa artystycznego ze Śląską Orkiestrą Kameralną w Katowicach. Planowana jest również bliska współpraca z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis.

 

 

MAGDALENA OCHLIK-JANKOWSKA
Magdalena Ochlik-Jankowska urodziła się w Piotrkowie Trybunalskim. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła samodzielnie w wieku czterech lat, na dziewiętnastowiecznym instrumencie, należącym do mamy. Dwa lata później została uczennicą działającej w rodzinnym mieście Państwowej Szkoły Muzycznej. W 1989 roku zdobyła swoją pierwszą muzyczną nagrodę, wygrywając regionalny konkurs pianistyczny dla dzieci. Odtąd często występowała, reprezentując szkołę jako solistka oraz akompaniatorka Jana Justyny – pedagoga skrzypiec. W 1997 roku ukończyła szkołę z wyróżnieniem, jako absolwentka klasy mgr Renaty Bidler. Następnie podjęła studia na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala oraz dra hab. Pawła Rydla, wówczas asystenta. Zaczęła żywo interesować się muzyką kameralną. Przez pięć lat pracowała w trio Senza Nome, w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Wraz z koleżankami z zespołu brała udział w międzynarodowych kursach mistrzowskich w Luzernie, Bad Sobernheim i w Gdańsku. Trio występowało wielokrotnie w Polsce i za granicą. Szczególnym uznaniem cieszyły się koncerty podczas Dni Maxa Regera w Weiden (Niemcy). Podczas studiów współpracowała z Wydziałem Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej
w Gdańsku. Dokonała kilku prezentacji i prawykonań utworów studentów i pedagogów wydziału. 14 czerwca 2002 r. wystąpiła w koncercie dyplomantów uczelni, wykonując wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą prof. Janusza Przybylskiego IV Symfonię koncertującą Karola Szymanowskiego. Po uzyskaniu tytułu magistra sztuki (z wyróżnieniem), doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem prof. Jana Kuleszy w ramach Podyplomowego Studium Pianistyki w Gdańsku. Jednocześnie podjęła zatrudnienie na uczelni
w roli akompaniatorki. Obecnie pracuje w Katedrze Kameralistyki i współpracuje z Międzywydziałową Katedrą Akompaniamentu. W 2016 r. obroniła pracę doktorską na temat „Gra a’vista w pracy pianisty kameralisty (…)” Jest także dyplomowaną nauczycielką fortepianu
i akompaniatorką w Szkole Muzycznej II Stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu.

Magdalena Ochlik-Jankowska pełniła funkcję akompaniatora dyżurnego podczas wielu edycji Międzynarodowego Konkursu Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych w Gdańsku. W 2012 r. została wyróżniona przez Jury za akompaniament, a w 2014 r. towarzyszyła zdobywcy pierwszej nagrody.

Jest laureatką wielu nagród, zdobytych na konkursach krajowych i międzynarodowych, w większości za występy w roli kameralistki/akompaniatorki. Aktywnie koncertuje jako solistka i kameralistka.