Harmonogram:
9.12.2022 / Sala Senatu Akademii Muzycznej w Gdańsku
Wykłady:
- 10:00 Zofia Krasnopolska-Wesner / Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Flamand w Anglii. Sir Anthony van Dyck (Antoon van Dijk) na dworze Karola I Stuarta - 10:45 Urszula Bury / Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Voluntary Johna Stanleya, kompozycja czy improwizowana forma? Inne spojrzenie na organową twórczość kompozytora - 11:30 Anna Karasowksa / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Twórczość wirginalistów angielskich – kontekst historyczny - 12:15 Ewa Pilarska-Banaszak / Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Attilio Ariosti i jego twórczość na viole d'amore - 13:00 Tomasz Wesołowski / Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Fagot w XVIII–wiecznym Londynie z perspektywy twórczości G.F. Haendla - 13:45 Aleksandra Żebrowska, Maksym Zajączkiewicz / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Wiliam Lawes Organ Consorts w wykonaniu na dwa szpinety…
10.12.2022 / Sala wielofunkcyjna, Oblackie Centrum Edukacji i Kultury, ul. Elżbietańska 9/10 Gdańsk
19:00 – „Angielski wieczór” – koncert
Wykonawcy:
Anna Zawisza – sopran
Anna Wiktoria Swoboda – lutnia, teorba
W programie:
- Charles Bouquet
Preludium (lutnia solo) - Robert Johnson
Have you seen but a white lilly grow? - John Dowland
Come again, seet love
Mrs. Winter’s Jump (lutnia solo)
Can she excuse my wrongs?
Mr. Dowlan’s Midnight (lutnia solo)
Go, crystal tears
Now, o now I needs must part - Anonim
The Three Ravens - Thomas Morley
It was a lover and his lass - Henry Lawes
Go, lovely Rose - Henry Purcell
Music for a while
Since from my Dear Astrea’s fight
Evening Hymn
Koordynator:
prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka
Organizator:
Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy
Współorganizator:
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
fot. Paweł Pałka
Anna Wiktoria Swoboda – lutnie, teorba, gitara barokowa
Szczególnym zamiłowaniem darzy muzykę solową XVII i XVIII wieku na lutnię barokową oraz muzykę zespołową z użyciem teorby i gitary barokowej jako instrumentów continuo. Traktuje muzykę barokową jak sztukę współczesną i żywą, współgrającą w niezwykły sposób
z naszymi nowoczesnymi potrzebami artystycznymi. Nie interesuje się mechanicznym odtwarzaniem, poszukuje naturalności
i prawdziwych, głębokich emocji. Kocha literaturę. I lutnie.
Ukończyła z wyróżnieniem klasę lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Jerzego Żaka oraz w Hochschule für Musik Trossingen (Niemcy) u prof. Rolfa Lislevanda. Jest także absolwentką wydziału Komparatystyki Literackiej w Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Naukę gry na lutni rozpoczęła pod kierunkiem Antona Biruli; uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Jacoba Lindberga, Joachima Helda, Jürgena Hübschera i Evangelinę Mascardi. Stypendystka Baden-Württemberg-Stipendium oraz Die Vössing-Stiftung. Realizując basso continuo współpracowała z solistami
i zespołami zarówno w kraju, jak i za granicą, a także z teatrami operowymi w Stuttgarcie (Wilhelma Theater), Pforzheim, Krakowie, Warszawską Operą Kameralną oraz z Danmarks Radio Orkestret, Hochschule der Künste Bern i Hochschule für Musik u. Theater Leipzig. Brała udział w premierowym nagraniu oratorium „Golia abbattuto” A. Melaniego (dyr. J. Żak), w nagraniu ścieżki dźwiękowej do sztuki „Szkoła żon” dla Teatru Telewizji (muz. A. Konarski, reż. J. Stuhr) oraz cyklu M. Stachowskiego „Amoretti” (1982) i zbiorów Bibliotheca Rudolphina, a także rejestracji audiowizualnej utworów z tabulatur krzeszowskich dla Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona. W swojej pracy doktorskiej zajęła się bardzo rzadko wykonywaną muzyką kameralną z lutnią obligato na przełomie XVII i XVIII wieku.
Anna Wiktoria jest jednym z redaktorów w międzynarodowym projekcie Le Luth Doré. Prowadzi także warsztaty i wykłady na temat instrumentów lutniowych i ich oryginalnego repertuaru oraz klasę Lutni i Dawnych Instrumentów Szarpanych w Akademii Muzycznej
w Krakowie.
Anna Zawisza – sopran
Ukończyła Liceum Muzyczne w Tarnowie, w klasie kontrabasu i śpiewu, a następnie, z wyróżnieniem, Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Była stypendystką Ministra Kultury w 2004 roku.
Swoje umiejętności doskonali biorąc udział kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Kaia Wessela, Charlesa Danielsa, Olgę Pasiecznik, Petera Koojia i Vincenta Dumestre.
Od wielu lat, jako solistka i kameralistka współpracuje z zespołami, takimi jak: Gabrielli Consort, Le Poeme Harmonique, Vox Luminis, Collegium 1704, Vasa Consort, Capella Napolitana, Capella Cracoviensis.
Koncertuje w kraju i za granicą, w ramach wydarzeń muzycznych, między innymi Misteria Paschalia, Opera Rara, Festival de Musique Baroque d'Ambronay, Festival Oude Muziek Utrecht i Wratislavia Cantans pod batutą znamienitych dyrygentów m.in.: Paula Goodwina, Andrew Parrota, Antonio Florio, Vaclava Luksa, Vincenta Dumestre, Ottavio Dantone i Fabio Bonizzoniego.
Na swoim koncie posiada liczne nagrania studyjne, m.in. muzykę do spektaklu Łucja Szalona w reżyserii Magdaleny Piekorz oraz Karnawał, czyli pierwsza żona Adama, których premiery odbyły się w Teatrze Słowackiego w Krakowie, płytę pt.: Muzykalia Łańcuckie, cztery płyty we współpracy z wydawnictwem Musicon zawierające odnalezioną muzykę jasnogórską oraz, realizowane przez Polskie Radio nagranie dramatopery Agaty Zubel „Oresteja” i Opera Omnia- Psalmy Mikołaja Gomółki pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej – Bennett.