„Soli Deo gloria”
w ramach interdyscyplinarnego projektu PC Drama

Współczesna sztuka duńska, nagrodzona w 2016 roku nagrodą Reumerta, najbardziej prestiżowym wyróżnieniem teatralnym w tym kraju. Zmarły niedawno Peter Asmussen, autor „Soli Deo Gloria” był prozaikiem i jednym z najważniejszych dramatopisarzy w Danii w ostatnich dekadach, współscenarzystą głośnego filmu Larsa von Triera „Przełamując fale”.
Sztuka składa się z kilkunastu krótkich, kameralnych scen, pozornie nie związanych ze sobą, prezentujących bohaterów w różnym wieku i z odmiennych środowisk w przełomowych momentach ich życia (z czego sami nie zdają sobie sprawy). To chwile pełne rozczarowania, samotności, bólu; momenty, w których zmuszeni są poświęcić, złożyć w ofierze coś ważnego.
Tytuł dramatu odwołuje się do jednej z pięciu zasad protestantyzmu, brzmiącej w tłumaczeniu „Bogu jedynemu chwała” lub „Tylko Bogu chwała”. – To tytuł ironiczny, bo w tej sztuce niebo jest puste – mówi Magdalena Boć, aktorka Teatru Wybrzeże, która reżyseruje czytanie. – Zostaje jedynie metafizyczna tęsknota, której sobie nie uświadamiamy, głód, którego nie umiemy zaspokoić. Asmussen bez efektownych, apokaliptycznych wizji pokazuje koniec świata, który jest tak cichy, że nawet ptaki przestają śpiewać. Koniec świata, a właściwie światów. W każdym fleszu z życia bohaterów obecna jest śmierć, metaforyczna lub dosłowna, a koniec planety pozostaje niezauważony, przegapiony.
 

autor:

Peter Asmussen

Przekład:

Paweł Partyka

reżyseria:

Magdalena Boć

obsada:

Magdalena Boć, Agata Woźnicka, Piotr Jankowski, Janek Napieralski

Oprawa muzyczna na żywo:

zespół wokalny Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku:
soprany: Barbara Plebańska, Wioleta Gorząch, Magdalena Łaszcz
alty: Marcelina Winczewska, Julianna Cieciuch, Bartosz Wasiluk
tenory: Artur Samul, Aleksander Pluta, Aleks Skóra
basy: Dawid Podgórski, Alan Wittbrodt 

Przemysław Stanisławski – dyrygent
Witosława Frankowska, Weronika Kulpa – basso continuo

Prowadzenie spotkania:

Anna Jazgarska

Organizator:

Klub Żak

Bilety:

15 zł – ulgowe*
20 zł – super zniżka* na Kartę do Kultury
25 zł – bez zniżek

Bilety ulgowe i zniżkowe są w sprzedaży wyłącznie w kasie Klubu Żak za okazaniem przed zakupem biletu ważnej legitymacji, Karty, Karnetu (1 bilet na 1 legitymację / 1 Kartę / 1 Karnet). Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji. Bilety bez zniżek na koncerty i przedstawienia można nabywać w sklepie internetowym Klubu Żak: tickets.klubzak.com.pl. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom.

Warunki uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Klub Żak zgodnie z aktualnymi zasadami sanitarnymi, w tym z obowiązującymi limitami.
1. Limity nie dotyczą osób zaszczepionych. Po wyczerpaniu obowiązującego limitu miejsc warunkiem wzięcia udziału w wydarzeniu jest okazanie przy zakupie biletu Unijnego Certyfikatu Covid dokumentującego zaszczepienie, statusu ozdrowieńca lub aktualnego negatywnego wyniku testu na obecność wirusa (nie starszego niż 72 godzin) – zwanego dalej Paszportem Covidowym.
2. Bilety z puli dla osób zaszczepionych będą w sprzedaży 15 minut przed wydarzeniem i można je nabyć po okazaniu aktualnego Paszportu Covidowego wraz z dokumentem ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość kupującego. Okazanie powyższych dwóch dokumentów jest dobrowolne, ale niezbędne do wzięcia udziału w wydarzeniu i tym samym do zakupu biletu.
3. W przedsprzedaży na dane wydarzenie (seans filmowy, koncert, przedstawienie) będą dostępne bilety wyłącznie na pule 30 % miejsc.
4. Bilety na wydarzenia poza pulą limitu 30 % miejsc będą w sprzedaży na 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia: seansu filmowego, koncertu, przedstawienia.
5. Informacje o dostępnych miejscach na dane wydarzenie będą zamieszczane na stronie Klubu Żak: facebook.com/KlubZak.
Niewykorzystane limity wejść na dany karnet po upływie terminu ważności przepadają. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT.
Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie.
Liczba miejsc siedzących na koncertach jest ograniczona, miejsca nie są numerowane. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca nie są numerowane. Miejsca w kinie nie są numerowane.

Zasady rezerwacji
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, seanse filmowe należy odebrać w ciągu 3 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert/przedstawienie/ seans filmowy.
Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu faktycznego wykupienia zarezerwowanych biletów.

Kasa biletowa
Klub Żak, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00 lub 30 minut przed pierwszym seansem.
Kontakt: tel. 58 344 05 73 wew. 117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl

PC Drama to interdyscyplinarny projekt, którego założeniem jest edukacja kulturalna skoncentrowana na innowacyjnym procesie społecznej komunikacji – performatywnym czytaniu dramatu współczesnego. Multimedialne czytania stanowią intelektualny pomost między twórcami i publicznością, różnymi grupami wiekowymi i społecznymi a także stymulują kreatywność odbiorców, przygotowują do czynnego uczestnictwa w kulturze, zachęcają do zdobywania wiedzy. W ramach projektu odbędą się otwarte próby czytane, cykl paneli dyskusyjnych z udziałem twórców i publiczności – na wszystkie wydarzenia wstęp będzie bezpłatny. W części warsztatowej – Instrumentarium Teatru odbywać się będzie blok zajęć dydaktycznych dotyczący najnowszych zjawisk w teatrze, interdyscyplinarne warsztaty krytyczno-literackie, warsztaty muralu „Dramat na murach” i Szkoła Dramatu – koordynowana przez uznanych dramatopisarzy.
Performatywne czytanie to kolaż tekstu, dźwięków i obrazu, to swoiste próby generalne w wyobraźni reżysera, aktorów, widzów. Projekt ma charakter cykliczny, czytania odbywają się w ostatni poniedziałek miesiąca (luty – maj, wrzesień – grudzień). Reżyserzy używają coraz częściej wyszukanych form, posługując się komunikacją multisensoryczną. Klub Żak postanowił zatem spojrzeć na teatr jako genius loci, jako przestrzeń spotkania, w której przenikają się rozmaite media i języki teatralne, w której aktorzy i reżyserzy prowadzą twórczy dialog z publicznością.