Harmonogram:
- Wykład „Fortepian w duecie kameralnym”
Prelegentki: dr hab. Hanna Holeksa, dr hab. Anna Liszewska (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi) - Koncert „Zapomniana romantyczna polska muzyka fortepianowa na 4 ręce”
Wykonawcy:
Bacewicz Piano Duo: Hanna Holeksa & Anna Liszewska
Program:
Juliusz Zarębski – A travers Pologne op. 23
I Chant du départ
II Le mal du pays
III Mazurka
IV Cracovienne
V Kołomyjka
VI Cracovienne
VII Dumka (Reverie)
Karol Kurpiński – Polonez koronacyjny D-dur
Wojciech Albert Sowiński – Fantazja charakterystyczna op. 98
Zygmunt Noskowski – Suita polska op. 28 z. I
I Polonez
II Kujawiak
III Mazur
IV Kujawiak
Koncert pt. „Zapomniana romantyczna polska muzyka fortepianowa na 4 ręce” zrealizowany jest w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Koordynator:
dr hab. Anna Mikolon
Organizator:
Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu
Bacewicz Piano Duo: Hanna Holeksa & Anna Liszewska
Współpraca artystek rozpoczęła się w roku 2021 od realizacji nagrania audiowizualnego Duettu (Andante & Allegro Brillante) A-dur op. 92 F. Mendelssohna-Bartholdy'ego na potrzeby prezentacji online w ramach koncertu w Centrum Kultury Uniwersytetu Łódzkiego.
Hanna Holeksa jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (klasa fortepianu prof. A. Jasińskiego, klasa kameralistyki prof. R. Strokosz-Michalak) oraz Hochschule der Kunst w Bernie (klasa fortepianu prof. T. Herbuta), stopień doktora sztuki uzyskała w macierzystej uczelni, stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Muzyki Kameralnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Anna Liszewska ukończyła studia magisterskie oraz podyplomowe studia w zakresie kameralistyki w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa fortepianu prof. L. Kozubek, klasa kameralistyki prof. B. Halskiej), stopień doktora, a następnie doktora habilitowanego uzyskała w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Muzyki Kameralnej i pełni funkcję Pełnomocnika rektora ds. parametryzacji oraz Dyrektora Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Obie pianistki połączyły we współpracy wspólne zainteresowania bogatą spuścizną polskiej muzyki kameralnej na fortepian na 4 ręce oraz na 2 fortepiany. Każda z nich posiada odrębny dorobek artystyczny zarówno w zakresie gry solowej jak i kameralnej, gra w duecie
fortepianowym otworzyła nowe możliwości poszerzenia repertuaru oraz jego publicznej prezentacji, ponieważ polska muzyka napisana na duet fortepianowy stanowi wyjątkowy i wciąż mało poznany i rozpowszechniony wartościowy materiał muzyczny. Artystki, konfrontując indywidualne doświadczenia wykonawcze, zrekonstruowały i zarejestrowały już prawykonanie dwóch nieznanych, znajdujących się tylko w rękopisach dzieł Witolda Friemanna: Koncertu na dwa fortepiany op. 226 (1960) oraz Concertina na dwa fortepiany op. 256 (1964).
Obecnie przygotowują pierwszą wspólną płytę zawierającą interpretacje oryginalnych pod względem formy i nawiązujących do folkloru, rzadko wykonywanych utworów na fortepian na 4 ręce polskich kompozytorów: Juliana Klemczyńskiego, Karola Mikulego, Juliusza
Zarębskiego, Zygmunta Noskowskiego oraz Romana Palestra. Regularnie koncertują w duecie fortepianowym prezentując zarówno uznane jak i te rzadziej wykonywane dzieła polskich (i nie tylko) kompozytorów.