Fotorelacje na facebooku:
28.10.2019
29.10.2019
30.10.2019
Wykładowcy VI Akademii Improwizacji:
organiści:
Wolfgang Seifen
Filip Presseisen
Karol Mossakowski
27.10.2019 | niedziela | godz. 17:00
Kościół Chrystusa Zbawiciela w Gdańsku-Osowej (ul. Pegaza 15)
Koncert improwizacji organowej inaugurujący VI Akademię Improwizacji
Wykonawca: Filip Presseisen – organy
Harmonogram kursów:
28-29.10.2019 – prof. Wolfgang Seifen
- Pn, 28.10, godz. 10:00-13:00, 15:00-18:00, Sala Koncertowa PFB w Gdańsku
- Wt, 29.10, godz. 10:00-13:00, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz
Zagadnienia:
- Podstawy harmonizacji chorałów
- Postawy gry polifonicznej
- Budowanie melodii
- Kopiowanie stylów (barok, romantyzm, impresjonizm)
- Praca nad formami m.in.: preludium, fantazja, passacaglia, temat z wariacjami, sonata, fuga
- Swobodna improwizacja
28-30.10.2019 – Filip Presseisen
- Pn, 28.10, godz. 15:00-18:00, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz / Kurs dla osób niezaawansowanych
- Wt, 29.10, godz. 13:00-17:00, Archikatedra w Gdańsku-Oliwie
- Śr, 30.10, godz. 9:00-11:30, Sala 305 w budynku czerwonym aMuz
Zagadnienia:
- Redukcja, czyli jak przełamać strach przed improwizacją – praca wewnętrzna jako podstawa nauki tej ciekawej sztuki. Ćwiczenia pomagające utrzymać koncentrację
- Podstawowe elementy, które odbiera słuchacz: melodia i jej kształtowanie, skale i ich właściwości, ambitus oraz zakres, ćwiczenia w budowaniu fraz opartych o poprzedniki i następniki, punkty kulminacyjne, ważna rola oddechu oraz pauz.
- Rytm jako element porządkujący: charakterystyczne rytmy i ich odwrócenia, współzależności z artykulacją. Motywy jako podstawy muzycznej wypowiedzi i praca z nimi: od kreacji do różnorodnych wariacji takich jak inwersja, augmentacja i diminucja.
- Natchnienie jako podstawa improwizacji. Afekty, różne sposoby gry i jej konsekwencje dla touche i artykulacji: kategorie grawitacji, śpiewności, pełni brzmienia oraz subtelności.
- Rejestracja – klucz do natchnienia. Jak użycie poszczególnych głosów determinuje rodzaj gry oraz prowadzenia improwizacji? W jaki sposób czerpać natchnienie z brzmień? Nietypowe wykorzystanie niektórych rejestrów, efekty specjalne.
- Jak crescendować podczas improwizacji? Zasady dołączania i odłączania poszczególnych rejestrów w zależności od używanego stopażu i faktury.
- Harmonia – najprostszy sposób na basso continuo, czyli jak improwizować XVI-wiecznym stylu.
- Harmonia późnoromantyczna – jak w najprostszy sposób poszerzać umiejętności tworzenia charakterystycznych współbrzmień. Ćwiczenia z losowymi dysonansami.
- Podstawowe formy, czyli jak chcąc improwizować 5 minut nie przekroczyć kwadransu.
30-31.10.2019 – prof. Karol Mossakowski
- Śr, 30.10, godz. 9:30-11:45, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz / Kurs dla osób niezaawansowanych
- Śr, 30.10, godz. 13:00-17:00, Archikatedra w Gdańsku-Oliwie
- Czw, 31.10, godz. 9:00-13:00, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz
Zagadnienia:
I. Podstawy improwizacji. Jak przełamać barierę i czerpać przyjemność z tworzenia muzyki?
W jaki sposób pracować nad rozwojem umiejętności improwizatorskich?
- wyrażanie konkretnych emocji dźwiękami
- skale kościelne i ich zastosowanie w praktyce
- rozwój motywu muzycznego, tworzenie melodii, forma ABA, wariacje
- podstawy systemu tonalnego: analiza i harmonizowanie melodii, praca nad progresjami
II. Chorał gregoriański jako źródło inspiracji
- harmonia modalna w praktyce
- modalizm w muzyce impresjonistów francuskich
- transponowanie i łączenie ze sobą skal
- parafraza gregoriańska
III. Współczesna francuska szkoła improwizacji organowej. Jak rozwijać swój własny styl?
- charakterystyka francuskiej szkoły improwizacji
- improwizowane etiudy na podstawie jednego elementu dzieła muzycznego: interwał, rytm, rejestracja, forma, kanon, paralelizmy
- praktyczne zastosowanie XX/XXI wiecznych technik kompozytorskich
Koordynator:
dr hab. Hanna Dys
Organizator:
Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy
Udział w kursach jest BEZPŁATNY. Zapraszamy studentów, uczniów i wszystkich zainteresowanych!
Zgłoszenia czynnego udziału w VI Akademii Improwizacji zawierające imię, nazwisko oraz nazwę szkoły/uczelni/ośrodka kształcenia należy przesłać do dn. 20 października 2019 r. na adres mailowy: h.dys@amuz.gda.pl. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Wolfgang Seifen / Universität der Künste, Berlin
niemiecki organista, improwizator i kompozytor. Ukończył studia w zakresie muzyki kościelnej w Aachen. W latach 1989-1992 był profesorem klasy organów i improwizacji w Wyższej Szkole Muzycznej w Stuttgarcie, a w latach 1992-2000 w Wyższej Szkole Muzycznej im. Roberta Schumanna w Düsseldorf. Od 2000 roku Profesor improwizacji i gry liturgicznej na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie. W 2002 roku został powołany przez Kardynała Sterzinskiego do Komisji ds. muzyki kościelnej w Berlinie. W 2004 roku został organistą tytularnym Kaiser-Wilhem-Gedächtniskirche w Berlinie.
Wolfgang Seifen w swoim dorobku posiada wiele publikacji o budownictwie organowym, a także o sztuce improwizacji. Komponuje muzykę organową, chóralną oraz kameralną. Jest cenionym w kraju i za granicą rzeczoznawcą organowym.
W 2006 roku miało miejsce prawykonanie kompozycji Wolfganga Seifena Missa Solemnis Tu es Petrus na orkiestrę, chór i organy, z okazji 80. rocznicy urodzin Papieża Benedykta XVI.
W swoim dorobku artysta posiada wiele nagrań dla radia i TV, a także kilkanaście płyt. Jest założycielem i dyrektorem Międzynarodowej Akademii Improwizacji Organowej w Altenberg.
Oprócz niezwykle aktywnej działalności koncertowej w całej Europie, a także w Japonii i USA, często zapraszany jest do udziału w jury międzynarodowych konkursów, a także jako wykładowca improwizacji podczas festiwali i akademii.
Filip Presseisen / Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej, Kraków
polski organista i improwizator urodzony w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h. c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu oraz klasę organów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Uczestnik kilkunastu kursów mistrzowskich z zakresu gry na organach i improwizacji.
Najważniejsze nagrody:
· I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji do kina niemego w Berlinie (2015)
· nagroda specjalna Antalffy-Preis za najlepszą interpretację utworów na organach historycznych na Międzynarodowym Konkursie Organowym ION w Norymberdze (2016)
· I miejsce oraz nagroda specjalna na VI Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017)
· II miejsce oraz nagroda publiczności na Konkursie Improwizacji Organowej w Schwäbisch Gmünd (2019)
Filip Presseisen wygrał w 2015 roku konkurs Centrum Edukacji Artystycznej na napisanie programu nauczania przedmiotu „organy”. Program ten stał się modelem nauczania w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce.
Koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Norwegia, Litwa). Jest wykładowcą Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Pełni funkcję organisty kościoła ewangelicko-augsburskiego w Krakowie.
Karol Mossakowski / Musikene, San Sebastian
Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu (klasa prof. Elżbiety Karolak i dr Jarosława Tarnawskiego) oraz w Narodowym Konserwatorium w Paryżu, gdzie jego profesorami byli m.in.: Olivier Latry, Michel Bouvard (interpretacja), Thierry Escaich, Philippe Lefebvre, László Fassang (improwizacja), Fabien Waksman (kompozycja).
Jest laureatem wielu konkursów organowych, m.in.:
· Mieędzynarodowy Konkurs im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu (2010),
· Międzynarodowy Konkurs „Praska Wiosna”w Pradze, (2013),
· Międzynarodowy Konkurs „Grand Prix André Marchal” w Biarritz (2015)
· Międzynarodowy Konkurs „Boëllmann-Gigout” w Strasburgu (2016)
W 2016 roku został zwycięzcą „Grand Prix de Chartres” – jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie. W tym samym roku otrzymał nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej” przyznawaną przez Instytut Muzyki i Tańca.
W sezonie 2014/15 został Artystą-Rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięcy występował z wieloma recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.
Obecnie jest organistą tytularnym katedry w Lille we Francji oraz Artystą-Rezydentem Radia Francuskiego w Paryżu. Od 2019 roku jest profesorem Wyższej Szkoły Muzycznej w San Sebastián.
Karol Mossakowski koncertuje w wielu krajach europejskich i w USA. Jako improwizator specjalizuje się w akompaniowaniu niemych filmów na organach i fortepianie.