Fotorelacje na facebooku:

28.10.2019

29.10.2019

30.10.2019

 

Wykładowcy VI Akademii Improwizacji:

organiści:

Wolfgang Seifen

Filip Presseisen

Karol Mossakowski

 

27.10.2019 | niedziela | godz. 17:00

Kościół Chrystusa Zbawiciela w Gdańsku-Osowej (ul. Pegaza 15)

Koncert improwizacji organowej inaugurujący VI Akademię Improwizacji

Wykonawca: Filip Presseisen – organy

 

Harmonogram kursów:

28-29.10.2019 – prof. Wolfgang Seifen

  • Pn, 28.10, godz. 10:00-13:00, 15:00-18:00, Sala Koncertowa PFB w Gdańsku
  • Wt, 29.10, godz. 10:00-13:00, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz

Zagadnienia:

  1. Podstawy harmonizacji chorałów
  2. Postawy gry polifonicznej
  3. Budowanie melodii
  4. Kopiowanie stylów (barok, romantyzm, impresjonizm)
  5. Praca nad formami m.in.: preludium, fantazja, passacaglia, temat z wariacjami, sonata, fuga
  6. Swobodna improwizacja

28-30.10.2019 – Filip Presseisen

  • Pn, 28.10, godz. 15:00-18:00, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz / Kurs dla osób niezaawansowanych
  • Wt, 29.10, godz. 13:00-17:00, Archikatedra w Gdańsku-Oliwie
  • Śr, 30.10, godz. 9:00-11:30, Sala 305 w budynku czerwonym aMuz

Zagadnienia:

  1. Redukcja, czyli jak przełamać strach przed improwizacją – praca wewnętrzna jako podstawa nauki tej ciekawej sztuki. Ćwiczenia pomagające utrzymać koncentrację
  2. Podstawowe elementy, które odbiera słuchacz: melodia i jej kształtowanie, skale i ich właściwości, ambitus oraz zakres, ćwiczenia w budowaniu fraz opartych o poprzedniki i następniki, punkty kulminacyjne, ważna rola oddechu oraz pauz.
  3. Rytm jako element porządkujący: charakterystyczne rytmy i ich odwrócenia, współzależności z artykulacją. Motywy jako podstawy muzycznej wypowiedzi i praca z nimi: od kreacji do różnorodnych wariacji takich jak inwersja, augmentacja i diminucja.
  4. Natchnienie jako podstawa improwizacji. Afekty, różne sposoby gry i jej konsekwencje dla touche i artykulacji: kategorie grawitacji, śpiewności, pełni brzmienia oraz subtelności.
  5. Rejestracja – klucz do natchnienia. Jak użycie poszczególnych głosów determinuje rodzaj gry oraz prowadzenia improwizacji? W jaki sposób czerpać natchnienie z brzmień? Nietypowe wykorzystanie niektórych rejestrów, efekty specjalne.
  6. Jak crescendować podczas improwizacji? Zasady dołączania i odłączania poszczególnych rejestrów w zależności od używanego stopażu i faktury.
  7. Harmonia – najprostszy sposób na basso continuo, czyli jak improwizować XVI-wiecznym stylu.
  8. Harmonia późnoromantyczna – jak w najprostszy sposób poszerzać umiejętności tworzenia charakterystycznych współbrzmień. Ćwiczenia z losowymi dysonansami.
  9. Podstawowe formy, czyli jak chcąc improwizować 5 minut nie przekroczyć kwadransu.

30-31.10.2019 – prof. Karol Mossakowski

  • Śr, 30.10, godz. 9:30-11:45, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz / Kurs dla osób niezaawansowanych
  • Śr, 30.10, godz. 13:00-17:00, Archikatedra w Gdańsku-Oliwie
  • Czw, 31.10, godz. 9:00-13:00, Sala 304 w budynku czerwonym aMuz

Zagadnienia:

I. Podstawy improwizacji. Jak przełamać barierę i czerpać przyjemność z tworzenia muzyki?

W jaki sposób pracować nad rozwojem umiejętności improwizatorskich?

  • wyrażanie konkretnych emocji dźwiękami
  • skale kościelne i ich zastosowanie w praktyce
  • rozwój motywu muzycznego, tworzenie melodii, forma ABA, wariacje
  • podstawy systemu tonalnego: analiza i harmonizowanie melodii, praca nad progresjami

II. Chorał gregoriański jako źródło inspiracji

  • harmonia modalna w praktyce
  • modalizm w muzyce impresjonistów francuskich
  • transponowanie i łączenie ze sobą skal
  • parafraza gregoriańska

III. Współczesna francuska szkoła improwizacji organowej. Jak rozwijać swój własny styl?

  • charakterystyka francuskiej szkoły improwizacji
  • improwizowane etiudy na podstawie jednego elementu dzieła muzycznego: interwał, rytm, rejestracja, forma, kanon, paralelizmy
  • praktyczne zastosowanie XX/XXI wiecznych technik kompozytorskich

Koordynator:

dr hab. Hanna Dys

Organizator:

Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy

 

 

Udział w kursach jest BEZPŁATNY. Zapraszamy studentów, uczniów i wszystkich zainteresowanych!

Zgłoszenia czynnego udziału w VI Akademii Improwizacji zawierające imię, nazwisko oraz nazwę szkoły/uczelni/ośrodka kształcenia należy przesłać do dn. 20 października 2019 r. na adres mailowy: h.dys@amuz.gda.pl. Decyduje kolejność zgłoszeń.

 


Wolfgang Seifen / Universität der Künste, Berlin

niemiecki organista, improwizator i kompozytor. Ukończył studia w zakresie muzyki kościelnej w Aachen. W latach 1989-1992 był profesorem klasy organów i improwizacji w Wyższej Szkole Muzycznej w Stuttgarcie, a w latach 1992-2000 w Wyższej Szkole Muzycznej im. Roberta Schumanna w Düsseldorf. Od 2000 roku Profesor improwizacji i gry liturgicznej na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie. W 2002 roku został powołany przez Kardynała Sterzinskiego do Komisji ds. muzyki kościelnej w Berlinie. W 2004 roku został organistą tytularnym Kaiser-Wilhem-Gedächtniskirche w Berlinie.

Wolfgang Seifen w swoim dorobku posiada wiele publikacji o budownictwie organowym, a także o sztuce improwizacji. Komponuje muzykę organową, chóralną oraz kameralną. Jest cenionym w kraju i za granicą rzeczoznawcą organowym.

W 2006 roku miało miejsce prawykonanie kompozycji Wolfganga Seifena Missa Solemnis Tu es Petrus na orkiestrę, chór i organy, z okazji 80. rocznicy urodzin Papieża Benedykta XVI.

W swoim dorobku artysta posiada wiele nagrań dla radia i TV, a także kilkanaście płyt. Jest założycielem i dyrektorem Międzynarodowej Akademii Improwizacji Organowej w Altenberg.

Oprócz niezwykle aktywnej działalności koncertowej w całej Europie, a także w Japonii i USA, często zapraszany jest do udziału w jury międzynarodowych konkursów, a także jako wykładowca improwizacji podczas festiwali i akademii.

 

Filip Presseisen / Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej, Kraków

polski organista i improwizator urodzony w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h. c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu oraz klasę organów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Uczestnik kilkunastu kursów mistrzowskich z zakresu gry na organach i improwizacji.

Najważniejsze nagrody:

· I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji do kina niemego w Berlinie (2015)

· nagroda specjalna Antalffy-Preis za najlepszą interpretację utworów na organach historycznych na Międzynarodowym Konkursie Organowym ION w Norymberdze (2016)

· I miejsce oraz nagroda specjalna na VI Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017)

· II miejsce oraz nagroda publiczności na Konkursie Improwizacji Organowej w Schwäbisch Gmünd (2019)

Filip Presseisen wygrał w 2015 roku konkurs Centrum Edukacji Artystycznej na napisanie programu nauczania przedmiotu „organy”. Program ten stał się modelem nauczania w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce.

Koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Norwegia, Litwa). Jest wykładowcą Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Pełni funkcję organisty kościoła ewangelicko-augsburskiego w Krakowie.

 

Karol Mossakowski / Musikene, San Sebastian

Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu (klasa prof. Elżbiety Karolak i dr Jarosława Tarnawskiego) oraz w Narodowym Konserwatorium w Paryżu, gdzie jego profesorami byli m.in.: Olivier Latry, Michel Bouvard (interpretacja), Thierry Escaich, Philippe Lefebvre, László Fassang (improwizacja), Fabien Waksman (kompozycja).

Jest laureatem wielu konkursów organowych, m.in.:

· Mieędzynarodowy Konkurs im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu (2010),

· Międzynarodowy Konkurs „Praska Wiosna”w Pradze, (2013),

· Międzynarodowy Konkurs „Grand Prix André Marchal” w Biarritz (2015)

· Międzynarodowy Konkurs „Boëllmann-Gigout” w Strasburgu (2016)

W 2016 roku został zwycięzcą „Grand Prix de Chartres” – jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie. W tym samym roku otrzymał nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej” przyznawaną przez Instytut Muzyki i Tańca.

W sezonie 2014/15 został Artystą-Rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięcy występował z wieloma recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.

Obecnie jest organistą tytularnym katedry w Lille we Francji oraz Artystą-Rezydentem Radia Francuskiego w Paryżu. Od 2019 roku jest profesorem Wyższej Szkoły Muzycznej w San Sebastián.

Karol Mossakowski koncertuje w wielu krajach europejskich i w USA. Jako improwizator specjalizuje się w akompaniowaniu niemych filmów na organach i fortepianie.