“Weinberg w języku ojczystym” to drugi koncert organizowany przez Tomasza Raffa w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie artysta jest doktorantem w Szkole Doktorskiej (promotor: prof. dr hab. Ewa Marciniec).
Po wydarzeniu artystycznym “Weinberg.Epitafium.XXVII” – innowacyjnym koncercie łączącym lirykę wokalną Mieczysława Weinberga z wizualizacjami, jazzowymi improwizacjami oraz kreatywnym rozplanowaniem scenicznym i przestrzennym, czas na formę akademicką – prezentującą, edukującą oraz inspirującą środowisko akademickie oraz zebraną publiczność.
Wykonawcami, oprócz Tomasza Raffa (tym razem w duecie z gdańską pianistką Aleksandrą Mozgiel) będą pomorscy śpiewacy mający w repertuarze pieśni Mieczysława Weinberga – mezzosopran, absolwentka aMuz Karolina Borowczyk w duecie z prof. Witosławą Frankowską oraz baryton, magister in spe Wojciech Bałchanowski z Aleksandrą Dąbrowską.
W programie znajdą się cykle pieśni Mieczysława Weinberga do słów polskich poetów – Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima, Leopolda Staffa oraz Elżbiety Szemplińskiej.
Tomasz Raff omówi także repertuar, przybliżając czym dla osiadłego po wojnie w ZSRR kompozytora była polszczyzna oraz liryka wokalna komponowana w języku ojczystym. Bezpośrednio po koncercie będzie także możliwość rozmowy z artystami, do czego szczególnie zachęcamy.
Koncert organizowany jest we współpracy merytorycznej oraz organizacyjnej z prof. dr hab. Jadwigą Rappe, która jako pierwsza zaczęła propagować lirykę wokalną wśród swoich gdańskich studentów.
Wykonawcy:
Karolina Borowczyk – mezzosopran
Wojciech Bałchanowski – baryton
Tomasz Raff – bas
Aleksandra Dąbrowska, Aleksandra Mozgiel, Witosława Frankowska – fortepian
W programie:
Pieśni Mieczysława Weinberga do słów polskich poetów:
- Tryptyk op. 99 ds. L. Staffa
wyk. Tomasz Raff – bas
Aleksandra Mozgiel – fortepian - Biblia cygańska op. 57 ds. J. Tuwima
wyk. Wojciech Bałchanowski – baryton
Aleksandra Dąbrowska – fortepian - Cykl pieśni ds. A. Mickiewicza op. 22
wyk. Karolina Borowczyk – mezzosopran
Witosława Frankowska – fortepian - Pamiątka op. 132 ds. E. Szemplińskiej
wyk. Tomasz Raff – bas
Aleksandra Mozgiel – fortepian
Koncepcja merytoryczna, słowo wstępne:
mgr Tomasz Raff (uczestnik Szkoły Doktorskiej aMuz)
Koordynacja:
mgr Tomasz Raff
prof. dr hab. Jadwiga Rappé (współpraca)
Organizator:
Katedra Wokalistyki
Karolina Borowczyk
Absolwentka studiów magisterskich na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie dr hab. Ewy Marciniec. Studia licencjackie ukończyła w klasie dr Aleksandry Kucharskiej-Szefler. W 2015 roku wykonała „Stabat Mater” G.B. Pergolesiego pod batutą Michała Krężlewskiego w Elblągu. W maju 2015 sama zorganizowała i wystawiła koncertową wersję opery “Orlando” G.F. Haendla, w której zaśpiewała tytułową rolę. Dyplom ten został oceniony na ocenę celującą. w 2016 przeszła pozytywnie przesłuchania i dołączyła do zespołu Internationale Chorakademie Lübeck podbatutą Rolfa Becka, z którym wykonała oratorium “Mesjasz” G.F. Haendla oraz “Petite Messe Solennelle” G. Rossiniego. W obu projektach mezzosopranistka została wybrana na wykonanie części partii solowych (do każdej arii wybierany był inny solista). Dzięki tej kooperacji miała możliwość uczestniczenia w warsztatach z międzynarodowej klasy zespołem Calmus Ensemble. Ponadto w ramach tego projektu wybrani soliści mieli możliwość uczestniczenia w masterclassach prowadzonych przez Margreet Honig oraz Marcela Boone. W czerwcu 2017 Karolina Borowczyk zakończyła uczelnię, wykonując partię Bradamante w operze “Alcina” G.F. Haendla oraz śpiewając swój recital magisterski, na który złożyły się m.in. partia Farnace z opery “Mitridate, re di Ponto” W.A. Mozarta czy aria Erdy z opery “das Rheingold” R. Wagnera.
Jest wykonawczynią wielu utworów współczesnych napisanych przez gdańskich kompozytorów takich jak: Anna Rocławska-Musiałczyk, Wojciech Frycz, Piotr Jędrzejczyk czy Joanna Złotkowska. Na kursie w Dusznikach-Zdroju 6.02.2015 otrzymała dyplom uznania za wyróżniające się wykonanie utworu podczas finałowego koncertu uczestników. Od początku 2018 związana z zespołem Cappella Gedanensis jako stały doangaż w głosie altowym. W 2020 roku wystąpiła w Filharmonii Gorzowskiej jako solistka w koncercie “Piękny Haendel”. Stypendystka Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i sportu w roku 2021/22 – prowadzi autorski projekt “Mickiewicz.”. Jednocześnie aktywnie koncertuje w kraju i za granicą.
Witosława Frankowska
Kameralistka, etnomuzykolog, pedagog Akademii Muzycznej w Gdańsku. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Teorii i Kompozycji gdańskiej Akademii Muzycznej. Już w trakcie studiów zainteresowała się muzyką dawną, czego konsekwencją był późniejszy wybór pracy magisterskiej – Rękopisy Johanna Jeremiasa du Graina w zbiorach gdańskiej Biblioteki PAN. Praca ta, napisana pod kierunkiem prof. Pawła Podejki, uzyskała III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Uczelni Muzycznych (1989). W ślad za teorią przyszło zainteresowanie praktyczną realizacją niektórych zagadnień związanych z muzyką baroku – w szczególności zaś realizacją basso continuo na klawesynie i organach. Wsparta praktyką w klasie muzyki dawnej, prowadzonej w Akademii Muzycznej w Gdańsku przez Ewę Stąporek-Pospiech, pracowała jako muzyk kameralista w zespole Cappella Gedanensis (1982-1992). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich odbywających się w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie (1992-1994) i Bad Lauchstädt (1994). Jako ceniony realizator basso continuo koncertowała w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Współpracuje z wieloma wybitnymi solistami, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polskim Chórem Kameralnym, Orkiestrą Kameralną „Progress”, Elbląską Orkiestrą Kameralną. Od 1993 roku związana z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia przygotowujące młodych śpiewaków do praktycznej realizacji repertuaru barokowego (czworo studentów zakwalifikowało się w 2006 r. do półfinału Międzynarodowego Konkursu Le Jardin des Voix, organizowanego przez Williama Christie i zespół „Les Arts Florissant” w Paryżu, student Michał Czerniawski został laureatem). Towarzyszyła prof. Paulowi Esswoodowi podczas cyklu Seminariów Barokowych oraz Letniej Akademii Śpiewu.
Wychowana w rodzinie o długoletnich tradycjach kaszubskich i muzycznych, łączy działalność artystyczno-naukową z popularyzacją muzyki dawnej i regionalnej.
W 2013 r. otrzymała z wyróżnieniem stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie etnomuzykologii, przyznany jej przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W 2018 r. decyzją Rady Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka.
Komponuje, opracowuje utwory ludowe i regionalne, jest autorką monografii Kolędowanie na Kaszubach, Dzieje kolęd na Pomorzu od XVI do XXI wieku (IS PAN 2015). Pod jej redakcją ukazał się leksykon Muzyka Kaszub. Materiały encyklopedyczne (2005), Kaszubski śpiewnik domowy (2014), Kaszubski śpiewnik bożonarodzeniowy (2015), Kaszubski śpiewnik szkolny (2016), seria wydawnicza Biblioteka Orkiestrowa Kaszub, Kociewia i Powiśla (2014-2016). Od 2002 roku prowadzi cieszący się dużą popularnością cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. 2015 ).
Pozyskała dla twórczości Pomorza wielu znamienitych interpretatorów, dokonała szeregu nagrań archiwalnych dla radia i telewizji, uczestniczyła w wydaniu płyt z kręgu muzyki regionalnej (Mòrze 2004, Ptôszkòwie na lëpie 2006, Gdze mòja chëcz 2006, Kaszuby w pieśni artystycznej, 2015 – wespół z Aleksandrą Kucharską-Szefler) i muzyki dawnej (m.in. TACET’s Four Seasons 2008, Navigare 2018).
Laureatka Medalu Stolema (2006).
Członek Rady Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kadencję 2021-2025.
Aleksandra Mozgiel
Jedna z najbardziej wszechstronnych pianistek swojego pokolenia. Jej wyjątkowy talent pozwala na znakomite wyrażenie się w każdym stylu muzycznym zarówno w roli solistki jak i akompaniatora, muzyka kameralnego czy orkiestrowego. Piękno brzmienia, wyrafinowanie, błyskotliwość, naturalność prowadzenia frazy i wyczucie czasu to tylko niektóre cechy jej wykonań.
Aleksandra Mozgiel ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Studiowała także w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (prof. Michel Béroff i prof. Eric Le Sage) oraz Hochschule für Musik und Theater w Hannowerze (prof. Gerrit Zitterbart). Jest absolwentką Podyplomowego Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, a także Studiów Podyplomowych z zakresu Zarządzania Oświatą.
Pianistka była wieloletnią stypendystką rozmaitych instytucji (Ministerstwo Kultury i Sztuki, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Towarzystwo im. F. Chopina, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Prezydent Miasta Gdańska, Stowarzyszenie Czerwonej Róży, Fundacja Yamaha, Rząd Polski, Rząd Francji, Fundacja Haffner-Wettstein), brała udział w licznych Kursach Mistrzowskich pracując pod kierunkiem światowej klasy artystów-pedagogów fortepianu, wokalistyki i kameralistyki (Joseph Kalichstein, Henry Meyer, Laszlo Simon, Miro String Quartet, Michel Béroff, Jean-François Heisser, Olga Pasiecznik, Jerzy Artysz, Maja Nosowska, Axel Bauni, Adi Bar, Katarzyna Jankowska-Borzykowska, Jadwiga Rappé, Tomasz Herbut, Krystyna Borucińska, Anna Radziejewska, Agata Zubel, Sebastian Hamann i inni). Była także stażystką podczas prestiżowych kursów muzycznych w Académie Internationale de Musique Maurice Ravel w St.-Jean-de-Luz (Francja) i w Académie Internationale d'Été de Nice (Francja).
Aleksandra Mozgiel była uczestnikiem XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F Chopina w Warszawie. W 2010 r. uczestniczyła w jubileuszowym projekcie „Chopin 2010” dając w sumie około 60 recitali w Polsce, Finlandii, Szwajcarii, we Włoszech i na Słowacji. Jako solistka występowała pod batutą Massimiliano Caldi, Maxa Pommera, Mirosława Błaszczyka, Michała Nesterowicza, Bohdana Jarmołowicza. Artystka dała poznać się szerokiej publiczności na scenach Polski, Bułgarii, Niemiec, Francji, Holandii, Szwajcarii, Norwegii, Finlandii, Austrii, Włoch, Słowacji i Gwadelupy.
Od 2003 r. prowadzi klasę fortepianu i kameralistyki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gdańsku, gdzie jest kierownikiem Sekcji Instrumentów Klawiszowych. Jej uczniowie odnoszą sukcesy na krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych (aktualnie to niemal 60 nagród). Wykłada w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie z prof. Jadwigą Rappé prowadzi klasę liryki wokalnej. Wraz ze śpiewaczką Anną Fabrello prowadziła Mistrzowskie Kursy Muzyki Polskiej w Genewie (Szwajcaria) i Plovdiv (Bułgaria) dla pianistów i wokalistów. W roku 2019 występowała w charakterze oficjalnego pianisty I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W 2021 r. została odznaczona resortowym medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania, w 2022 r. odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Aleksandra Mozgiel jest laureatką 31 nagród na 26 polskich i międzynarodowych konkursach, jako solistka i kameralistka. Jej występy nagrywane były m.in. przez Polskie Radio i TV.
mozgiel.pl
Aleksandra Dąbrowska
Pianistka, wokalistka, kompozytorka, autorka muzyki i tekstów. Jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, gdzie aktualnie pracuje na stanowisku Asystenta. W latach 2011/2012 doskonaliła swoje umiejętności w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie prof. Joan Havill. Koncertuje w kraju i za granicą. Na swoim koncie ma liczne występy dla międzynarodowej
publiczności we Francji, Belgii, Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz Australii. Można było usłyszeć ją m.in w Sali koncertowej NOSPR, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie czy Barbican Hall w Londynie.
Pianistka ma na swoim koncie wiele osiągnięć artystycznych o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym. Laureatka Grand Prix
Międzynarodowego Konkursu Val Tidone we Włoszech. Jest dwukrotną laureatką Międzynarodowego Konkursu Muzycznego
im. J. Zarębskiego w Łomiankach oraz jedyną polską laureatką Nagrody Instytutu F. Chopina w Brukseli, co umożliwiło pianistce wyjazd
na staż muzyczny do Francji, gdzie pracowała pod okiem wybitnego pianisty, pedagoga i jurora Międzynarodowego Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli – Jean'a Claude'a Vanden Eyndena. W 2008 r. została stypendystką Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej i Fundacji J&S Pro Bono Poloniae, debiutując w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ponadto jest beneficjentką programu stypendialnego Erasmus, dwukrotną stypendystką Kammersmusikkurs w Niemczech oraz stypendystką belgijskiej Fundacji
im. F. Chopina, na zaproszenie której zagrała cykl recitali w Ambasadzie Polski w Brukseli. Od wielu lat aktywnie współpracuje
z Programem Trzecim Polskiego Radia jako pianistka, kompozytorka i wokalistka przy spektaklach muzycznych w reż. Katarzyny Stoparczyk. W roku 2014 została uhonorowana nagrodą dla Najlepszego Studenta Akademii Muzycznej w Gdańsku, oraz wyróżnieniem
w VI Edycji konkursu dla najlepszego studenta w Polce „Studencki Nobel 2014”. W roku 2015 została przyjęta w charakterze
pianisty-akompaniatora do prestiżowego programu „Akademia Operowa” działającego przy Teatrze Wielkim w Warszawie.
Obok działalności koncertowej skupionej wokół muzyki klasycznej, artystka od wielu lat rozwija swój autorski projekt pod nazwą Odet. Została Laureatką nagrody Soundedit Spotlight, otrzymując tytuł Artysty Roku 2018. Na swoim koncie ma debiutancki minialbum
Ep (2017), dwie płyty długogrające współtworzone z kolektywem Ars Latrans Orchestra (2021, 2022) oraz płytę winylową z zapisem koncertu poświęconego twórczości C.K. Norwida, którego premiera miała miejsce w tym roku.
Wojciech Bałchanowski – baryton
Urodził się w Kielcach, gdzie uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej im. Ludomira Różyckiego. Obecnie student pierwszego roku studiów magisterskich w klasie śpiewu solowego dra hab. Marcina Ciszewskiego. Brał udział w licznych warsztatach wokalnych
prowadzonych m.in. przez Bogdana Makala, Jana Ballarina, Zdzisława Madeja, Renatę Kuczyńską. Już na pierwszym roku studiów wziął udział w studenckiej premierze opery Henry Purcella Dydona i Eneasz (partia Eneasza). Brał udział również w studenckiej
prapremierze operetki Karla Zellera Ptasznik z Tyrolu (partia Szneka). Wystąpił w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina
w Gdańsku w operze dla dzieci Piotra Staniszewskiego Królewna Śnieżka (partia Sługi i Krasnala). Zadebiutował na deskach Opery Bałtyckiej partią Zegara w operze Dziecko i Czary. Umiejętności aktorskie rozwijał pod okiem aktorów takich jak: Marta Jankowska, Piotr Jankowski, Dariusz Szymaniak, Magdalena Boć. Występował pod batutą wielu dyrygentów, m.in. Sylwii Janiak-Kobylińsiej, Przemysława Stanisławskiego, Piotra Staniszewskiego, Agnieszki Franków-Żelazny, Jagody Wyrwińskiej, Bartolomeja Buráša, Michała Krężlewskiego, Georg’a Tchitchinadze. Brał udział w koncertach w kraju i za granicą m. in. w Koszycach (Słowacja), Königswinter (Niemcy).
Tomasz Raff – bas
Urodzony w Warszawie, mieszkający w Gdyni polski bas, absolwent Universität der Künste Berlin w klasie Kammersängera prof. Petera Mausa i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Od 2022 roku Doktorant Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Stypendysta MKiDN oraz m.st. Warszawy. Jest gościnnym solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Sarastro – „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta) oraz Polskiej Opery Królewskiej (Komandor – „Don Giovanni” W.A. Mozarta, Zbigniew – „Straszny Dwór” S. Moniuszki, Don Basilio – „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego). Jego debiutem wokalnym, jeszcze w czasie studiów była rola Uberta z opery „La serva padrona” G.B. Pergolesiego w 2007 roku. Od tamtej pory regularnie występuje
w pierwszoplanowych partiach solowych min. jako Daland („Latający holender” R. Wagner), Sarastro, Zachariasz („Nabucco” G. Verdiego),
Mefistofeles („Mefistofeles” A. Boito), Colline („Cyganeria” G. Pucciniego), Osmin („Uprowadzenie z Seraju” W.A. Mozarta), Gremin („Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego) na deskach teatrów i oper Polski i Niemiec, w tym Oper Halle, Mainfrankentheater Würzburg, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Hebbel am Ufer Berlin. Jest ambasadorem liryki wokalnej Mieczysława Weinberga – dokonał prawykonań oraz pierwszych światowych nagrań polskich pieśni na bas z fortepianem tego kompozytora, które wykonywał
m.in. w Wiedniu, Salzburgu, Hanowerze i Lipsku. Wyprodukował także album z powyższym repertuarem zatytułowany „Weinberg – Mother tongue”. który ukazał się w 2021 roku nakładem wydawnictwa Opus Series. W 2019 roku powstał spektakl o życiu i twórczości
M. Weinberga – poemat muzyczny pt. „M. Wajnberg. Epitafium”, którego powstanie Tomasz Raff zainspirował oraz wcielił się w rolę tytułową. Współpracuje także z współczesną kompozytorką polską Katarzyną Brochocką (*1982) – dokonał prawykonań napisanych
z myślą o nim „Psalmów na głos basowy i kontrabas”, zorganizował oraz wziął udział w prawykonaniu opery pt. „Do nieba”. W roku 2020 zorganizował międzynarodowy projekt artystyczny poświęcony zjawisku migracji pt. „neue_heimat: anderswo”, na potrzeby którego nagrał cykl pieśni F. Schuberta do słów S. Barańczaka i W. Müllera pt. „Podróż zimowa” (Winterreise). Regularnie występuje także
w repertuarze koncertowo-oratoryjnym – Pasjach Bachowskich, „Mesjaszu” G.F. Haendla, „Passio” A. Pärta, „Requiem” oraz Mszach
W.A. Mozarta. Tomasz Raff jest także współzałożycielem, fundatorem i Członkiem Zarządu odpowiedzialnym za organizację artystyczną oraz fundraiserem Fundacji o.to.ja. Z ramienia Fundacji zajmował się koordynacją merytoryczną, logistyczną, techniczną oraz promocyjną
wszystkich dotychczasowych zadań i wydarzeń artystycznych, które Fundacja o.to.ja zrealizowała od jej założenia w 2015 roku.