link do spotkania on-line:

https://zoom.us/j/98752157704

Identyfikator spotkania: 987 5215 7704

prowadzenie:

Marta Kluczyńska

koordynator:

dr Sylwia Janiak-Kobylińska

organizator:

Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki


fot. Magda Hueckel

 

Dyrygentka młodego pokolenia o szerokim repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym,
od lat związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Stale poszukuje nowych dróg
interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności. Od roku
2021 pełni funkcję kierownika muzycznego Polskiego Baletu Narodowego.
W 2022 roku przywróciła do życia twórczość kompozytora Henryka Jareckiego, którego operę
Barbara Radziwiłłówna opracowała i wykonała z Orkiestrą i Chórem Teatru Wielkiego-Opery
Narodowej po raz pierwszy od prawykonania we Lwowie w 1893 roku. Kontynuacją tych działań
będzie poprowadzenie koncertowego wykonania zapomnianej opery Ludomira Różyckiego Beatrix
Cenci w maju 2024 roku w TWON.
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury
symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-
Krasztel. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich
dyrygentów, jak: Colin Metters, Gabriel Chmura i Jerzy Salwarowski. Uczestniczyła w warsztatach
organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival
(Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011,
warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell). W roku 2019 wzięła
udział w programie-rezydencji Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera.
Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie
zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl W krainie czarodziejskiego fletu. Następnie
powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe i baletowe takie jak: Straszny dwór, Romeo
i Julia, Dziadek do orzechów, Don Kichot, Korsarz, Giselle, La Bayadere, Tristan, I przejdą
deszcze... W latach 2013 i 2014 objęła kierownictwo muzyczne prawykonań oper w ramach
Projektu ‘P’ — dla głosów i rąk Jagody Szmytki, Transcryptum Wojtka Blecharza, Zwycięstwo
nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego oraz Solarize Marcina Stańczyka.
Występowała także z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia
w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią w Szczecinie,
Filharmonią Łódzką, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej,
Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną UMFC, The Dallas
Opera, Operą Wrocławską (La Cenerentola, Oberto), Landestheater Coburg (Le Nozze di Figaro),
Polską Operą Królewską, Operą na Zamku w Szczecinie. Jako dyrygentka brała również udział
w wielu festiwalach — Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova czy Bydgoski
Festiwal Operowy.
Od roku 2018 obejmuje kierownictwo muzyczne corocznych plenerowych wystawień operowych
przed Pałacem Radziwiłłów w Nieborowie, gdzie do tej pory pokazano m. in. opery: Goplana
Władysława Żeleńskiego, Szarlatan czyli wskrzeszanie umarłych Karola Kurpińskiego,
Don Giovanni oraz Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Najbliższe plany artystki obejmują debiut m.in. w Teatrze Wielkim w Poznaniu, oraz z orkiestrą
Filharmonii Sarajewskiej.