Wykład online „Anatomia i podstawowe struktury fizjologii głosu jako punkt wyjścia i kryterium w optymalnej metodyce prowadzenia głosu solowego”
z cyklu WOKÓŁ EMISJI GŁOSU

Wydarzenie skierowane jest do studentów aMuz wszystkich specjalności.

PRELEGENT:

prof. dr hab. Zdzisław Madej
(Akademia Muzyczna w Krakowie, Wydział Wokalno-Aktorski, kierownik Katedry Wokalistyki)

MODERATOR SPOTKANIA:

prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska

ORGANIZATOR:

Katedra Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej

MIEJSCE:

platforma Zoom
Meeting ID: 941 1428 1571


O CYKLU:

Cykl „Wokół emisji głosu” to seria comiesięcznych wykładów on-line dla studentów wszystkich wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku. Cykl ma na celu edukację wokalną, poznanie specyfiki kształcenie wokalnego zarówno solowego, jak i zespołowego, przybliżenie sylwetek wybitnych polskich pedagogów śpiewu i emisji głosu, a także dyrygentów chóralnych oraz ich pracy nad emisją głosu w zespołach chóralnych.


Zdzisław Madej – tenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno kantatową, dysponujący głosem lyrico- spinto. Obecnie występujący gościnnie, jako solista na scenie Opery Wrocławskiej.

Studia rozpoczął w Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy), w klasie śpiewu solowego prof. Rheginaldo Pinheiro. Po powrocie do kraju kontynuował kształcenie na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, pod kierunkiem prof. Ewy Czermak. Odbył Studia podyplomowe w Hochschule fur Musik und Theater und Medien w Hannoverze, Niemcy, w klasie śpiewu solowego prof. Markusa Schaefera. W roku 2013 uzyskuje tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka, na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Z zespołem Opery Wrocławskiej wykonywał następujące partie: S. Moniuszko – Halka– partia Jontka, Straszny Dwór – partia Stefana, G. Orefice – Chopin – partia tytułowa, R. Strauss – Die Frau ohne Schatten – partia cesarza, G. Puccini – Tosca – partia Cavaradossiego, G. Bizet – Les Pecheurs de Perles – partia Nadira, P. Mascagni – Cavaleria rusticana – partia Turiddu. Ma w repertuarze także następujące partie operowe: R. Leoncavallo – I Pagliacci – Canio, W.A. Mozart – Die Zauberflote – Tamino, Die Entführung aus dem Serail – Belmonte, R. Wagner – Parsifal – partia tytułowa, G. Donizetti – L’Elisir d’Amore – Nemorino.

Wykonuje partie solowe w ramach koncertów i festiwali, m. in: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal Non Sola Scripta, Turniej Tenorów w Szczecinie, Festiwal Silesia Sonat, Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju. Współpracuje także z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Maestro J. Geiserem, Maestro A. Chorosińskim, Maestro J. Gembalskim. Koncertował w Polsce i za granicą, m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii i USA.

Oprócz wykonywania muzyki operowej, koncertuje jako śpiewak oratoryjno-kantatowy: partie solowe w następujących oratoriach, J. Haydn Stworzenie świata, (2001 Colmar- Francja, 2004 Wrocław); A. Bruckner Te Deum (2001 Wrocław, 2003 Lyon- Francja); G. Puccini Messa di gloria (2003 Szczecin, 2006 Francja – Lyon, Strasburg); W.A. Mozart – Requiem(2002 Freiburg – Niemcy), A. Ramirez – Missa Criolla(2010 Wrocław).

W repertuarze ma następujące partie oratoryjno-kantatowe:
J.S. Bach: “Matthäuspassion” (Ewangelista, Arie), “Johanness- Passion” (Ewangelista, Arie), “Weihnachtsoratorium”, “Magnificat”, “h-moll Messe”, “Die Kantaten”; L. van Beethoven: “IX Symphonie”, “Missa Solennis”, “Missa C-dur op. 86”; A. Bruckner: “Te Deum”; A. Dvorak: “Stabat Mater”, “Requiem”; G.F. Haendel: “Acis und Galatea”, “Messiah”, “Dixit Dominus”; J. Haydn: “Die Schöpfung”, “Die Jahreszeiten”, “Missa Sanctae Caeciliae”, “Nelson-messe”; W. Kilar: “Missa pro pace”; G. Mahler: “Das Lied von der Erde”; F. Mendelssohn-Bartholdy: “Paulus”, “Elias”; S. Moniuszko: “Litania Ostrobramska”, “Msza Des-dur”; W.A. Mozart: “Missa brevis B-dur”, “Requiem”, “Krönungsmesse”, “Arie Koncertowe”, “Messe c-moll”; G. Puccini: “Messa di Gloria”; A. Ramirez: “Missa Criolla”; G. Verdi: “Messa di Requiem”.
Ma w repertuarze pieśni z fortepianem takich kompozytorów jak: L.van Beethoven (“An die ferne Geliebte”), J. Brahms, F. Chopin, S. Moniuszko, W.A. Mozart, F. Schubert (“Die schöne Müllerin”, “Schwanengesang”, “Winterreise”), R. Schumann (“Dichterliebe”), P. I. Tschaikowsky.

Od roku 2013 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.