Temat:

„Rola mistrza w zawodowej edukacji i drodze życiowej śpiewaka”

PRELEGENT:

prof. dr hab. Jerzy Knetig

(Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)

MODERATOR:

prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska

ORGANIZATOR:

Katedra Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej

Miejsce:

platforma Zoom

meeting ID: 984 7427 4046


O CYKLU:

Cykl „Wokół emisji głosu” to seria comiesięcznych wykładów on-line dla studentów wszystkich wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku. Cykl ma na celu edukację wokalną, poznanie specyfiki kształcenie wokalnego zarówno solowego, jak i zespołowego, przybliżenie sylwetek wybitnych polskich pedagogów śpiewu i emisji głosu, a także dyrygentów chóralnych oraz ich pracy nad emisją głosu w zespołach chóralnych.


Jerzy Knetig

W 1973 ukończył studia na Politechnice Warszawskiej. W 1977 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Warszawie w klasie śpiewu solowego Eugenii Szaniawskiej. W tym samym roku rozpoczął prywatną naukę śpiewu pod kierunkiem Mieczysława Saleckiego, później kontynuował u Stanisławy Zawadzkiej. Studia wokalne w klasie Heleny Łazarskiej odbył w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem). W latach 1983-84, dzięki stypendium Rządu Austriackiego, doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem Kurta Egniluza w Wiedniu.

Od 1981 współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie (śpiewał pod batutą m.in. Henryka CzyżaKazimierza KordaJana KrenzaKrzysztofa PendereckiegoJerzego SemkowaWitolda RowickiegoStanisława WisłockiegoJerzego SalwarowskiegoTadeusza StrugałyAntoniego Wita), od 1982 z Operą Krakowską, a od 1986 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Koncertował na takich festiwalach, jak „Wratislavia Cantans”„Warszawska Jesień”Festiwal Mozartowski w Warszawie i Madrycie, Festiwal Oper Barokowych w Warszawie, Berliner Festwochen, Carinthische Sommer w Villach, Salzburger Festspiele (udział w światowej prapremierze opery Luciano Berio Un Re in Ascolto), Festiwal Muzyki Europejskiej w Berlinie, Festiwal Muzyki Oratoryjnej w Palermo, a także w Japonii (tournée w 1999 z Weselem Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta) i Izraelu. Ponadto występował w Teatro alla Scala w Mediolanie, Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Comique w Paryżu, w filharmoniach – w Berlinie i Tokio oraz w Holandii z orkiestrą Concertgebouw.

W repertuarze artysty znajduje się kilkadziesiąt oper, głównie Mozarta, około 110 dzieł oratoryjnych (w tym obie pasje Johanna Sebastiana Bacha) i ponad 300 pieśni. Dokonał wielu nagrań dla radia oraz wytwórni fonograficznych (Polskie Nagrania, CD AccordDUX), m.in. wszystkich pieśni Ignacego Jana Paderewskiego. Laureat nagrody przemysłu muzycznego „Fryderyk 2001” za płytę z duetami kompozytorów rosyjskich (wspólnie z Jadwigą RappéUrszulą Kryger i Tomaszem Herbutem).

Od 1991 Jerzy Knetig prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1999 otrzymał tytuł profesora. W latach 2005-2008 kierował Katedrą Wokalistyki, a od 2008 sprawuje obowiązki dziekana Wydziału Wokalnego warszawskiej uczelni. Od 1996 uczy śpiewu również w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie w latach 1998-2007 pełnił jednocześnie funkcję zastępcy dyrektora, a obecnie jest kierownikiem Wydziału Wokalnego. Zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych (m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Profesor Haliny Słonickiej w Wigrach, Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu).

Na kadencję 2009-2013 został wybrany wiceprezesem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Od 2002 organizuje Konferencje Naukowe poświęcone kształceniu piosenkarzy.

Jerzy Knetig został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Nagrodą I stopnia Rektora Akademii Muzycznej w Warszawie za zasługi na polu dydaktyki wokalnej (2002) oraz Złotym Krzyżem Zasługi (2002).

Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007, aktualizacja: listopad 2010.

źródło: culture.pl