Program:
8.05.2023 / poniedziałek
Sala Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku
- 10:30 – otwarcie konferencji
- 10:45 – ks. dr hab. Jacek Bramorski, prof. aMuz (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
Antyczne i biblijno-patrystyczne źródła teologicznego znaczenia chóru - 11:30 – ks. mgr Piotr Przybysz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
Chór wobec sacrum - 12:15 – mgr Piotr Ziółkowski (Instytut Sztuki PAN w Warszawie)
Pytania o liturgiczność wielogłosowego śpiewu – refleksja teologiczna nad muzyką sakralną w Kościele Łacińskim i Kościołach Wschodnich - 13:00 – przerwa obiadowa
- 14:00 – dr Paweł Nodzak (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
Feliks Nowowiejski i jego twórczość mszalna – prawie zapomniana karta w chóralistyce sakralnej - 14:45 – dr Sławomira Raczyńska (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu)
Światłocień zmierzchu i poranka w wybranych utworach sakralnych Marka Raczyńskiego - 15:30 – mgr Łukasz Czartowski (Fundacja „Lumen de lumine”, Wrocław),
Muzyka wielogłosowa w celebrowaniu śpiewanej Liturgii Godzin po Soborze Watykańskim II - 16:15 – dyskusja
- 17:00 – próba śpiewu
kościół św. Barbary w Gdańsku, ul. Długie Ogrody 19
- 18:00 – Msza św.
- 19:00 – Koncert w wykonaniu Zespołu Nuove Voci
9.05.2023 / wtorek
Sala Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku
- 9:00 – ks. prof. dr hab. Robert Tyrała (JM Rektor – Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
Zadania i powołanie chóru według Benedykta XVI - 9:45 – prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
Chóralne oblicze sacrum w „War Requiem” Benjamina Brittena - 10:30 – prof. dr hab. Wiesław Delimat (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
Muzyczny język „sacrum” – fakty czy urojenie - 11:15 – przerwa
- 11:30 – prof. dr hab. Roman Grucza (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
Sacrum jako dominanta w repertuarach. Doświadczenia własne - 12:15 – dr Aneta Majda (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
Antyfony „O” – źródłem inspiracji chóralnej twórczości a cappella - 13:00 – mgr Marek Rogalski (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
Koncert „Missa Ung Gay Bergier” jako przykład przenikania się sacrum z profanum oraz tradycji z nowoczesnością - 13:45 – dyskusja
- 14:30 – zakończenie konferencji
Koordynator:
ks. dr hab. Jacek Bramorski
Organizatorzy:
Katedra Muzyki Kościelnej
Studenckie Koło Naukowo-Artystyczne Muzyki Kościelnej