XVIII Konferencja Naukowa
MUZYKA FORTEPIANOWA
Wyzwania XX i XXI wieku
ORGANIZATOR:
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki
Katedra Teorii Muzyki
Komitet Naukowy:
prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
prof. dr hab. Krystyna Juszyńska, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
dr hab. Marcin T. Łukaszewski, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
dr hab. Violetta Przech, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
dr hab. Małgorzata Walentynowicz, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Komitet Organizacyjny:
dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna
dr hab. Małgorzata Walentynowicz
mgr Paulina Leda
mgr Karolina Łapińska
Program:
9:30 Otwarcie konferencji: JM Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – prof. dr hab. Maciej Sobczak; Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki – dr hab. Renata Skupin, prof. AM
10:00–11:30 – sesja I: prowadzenie – prof. dr hab. Krystyna Juszyńska
10:00–10:30
prof. Jaime Reis (Escola Suoerior de Música de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa) – From miniature to multi tempi: the piano in the structure and as a structural element in my music
10:30–11:00
dr Anna Stachura-Bogusławska (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie) – Od orkiestrowych Kontrastów (1964) po Rapsodię-Romans na klarnet i fortepian (2014). Brzmienie fortepianu w twórczości Jana Wincentego Hawela
11:00–11:30
dr hab. Joanna Miklaszewska (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego) – Technika sonorystyczna w Wariantach na fortepian i perkusję Krystyny Moszumańskiej-Nazar
11:30–12:00 przerwa
12:00–13:30 – sesja II: prowadzenie – dr hab. Marcin T. Łukaszewski
12:00–12:30
mgr Agata Krawczyk (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) – Trio z taśmą (homage á Chopin) na fortepian, akordeon i perkusję Krzysztofa Olczaka jako przykład aleatoryzmu w twórczości kompozytora
12:30–13:00
dr hab. Violetta Przech (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy) – O Zbigniewa Bargielskiego flirtowaniu z fortepianem: utwory na fortepian na cztery ręce i dwa fortepiany
13:00–13:30
dr Stanisław Bromboszcz (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) – Serynade Helmuta Lachenmanna. Technika gry – język dźwiękowy
13:30–15:00 przerwa obiadowa
15:00–16:30 – sesja III: prowadzenie – dr hab. Violetta Przech
15:00–15:30
dr hab. Marcin T. Łukaszewski (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) – Metamorfozy na fortepian Edwarda Sielickiego – w okowach ponowoczesności i w świetle polskich wariacji fortepianowych po 1989 roku
15:30–16:00
dr Piotr Peszat (Akademia Muzyczna w Krakowie) – Przedłużenie ośrodka nerwowego fortepianu – sampler
16:00–16:30
mgr Monika Pasiecznik (Uniwersytet Wrocławski) – Od abstrakcyjnej struktury dźwiękowej do elektronicznego performansu. Karlheinz Stockhausen i jego Klavierstücke
16:30–17:00 przerwa
17:00–18:00 – sesja IV: prowadzenie – dr hab. Renata Skupin
17:00–18:00
prof. dr hab. Krystyna Juszyńska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), Margot Magin – Sonata nr 4 Miłosza Magina – ostatnie dzieło na fortepian solo kompozytora
18:00–18:30 Dyskusja
19:00 – RECITAL FORTEPIANOWY IGORA TORBICKIEGO / Aula Koncertowa w budynku czerwonym aMuz
PROGRAM:
Alfred Sznitke – Sonata nr 3
Gérard Pesson – Vexierbilder II
Gieorgij Fiodorow – Cztery fugi i postludia op. 27 (prawykonanie)
Jörg Widmann – Toccata