XVIII Konferencja Naukowa

MUZYKA FORTEPIANOWA

Wyzwania XX i XXI wieku

 

 

ORGANIZATOR:

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki

Katedra Teorii Muzyki

Komitet Naukowy:

prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

prof. dr hab. Krystyna Juszyńska, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

dr hab. Marcin T. Łukaszewski, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

dr hab. Violetta Przech, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

dr hab. Małgorzata Walentynowicz, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Komitet Organizacyjny:

dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna

dr hab. Małgorzata Walentynowicz

mgr Paulina Leda

mgr Karolina Łapińska

 

Program:

9:30 Otwarcie konferencji: JM Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – prof. dr hab. Maciej Sobczak; Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki – dr hab. Renata Skupin, prof. AM

 

10:00–11:30 – sesja I: prowadzenie – prof. dr hab. Krystyna Juszyńska

 

10:00–10:30

prof. Jaime Reis (Escola Suoerior de Música de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa) – From miniature to multi tempi: the piano in the structure and as a structural element in my music

10:30–11:00

dr Anna Stachura-Bogusławska (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie) – Od orkiestrowych Kontrastów (1964) po Rapsodię-Romans na klarnet i fortepian (2014). Brzmienie fortepianu w twórczości Jana Wincentego Hawela

11:00–11:30

dr hab. Joanna Miklaszewska (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego) – Technika sonorystyczna w Wariantach na fortepian i perkusję Krystyny Moszumańskiej-Nazar

 

11:30–12:00 przerwa

 

12:00–13:30 – sesja II: prowadzenie – dr hab. Marcin T. Łukaszewski

 

12:00–12:30

mgr Agata Krawczyk (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) – Trio z taśmą (homage á Chopin) na fortepian, akordeon i perkusję Krzysztofa Olczaka jako przykład aleatoryzmu w twórczości kompozytora

12:30–13:00

dr hab. Violetta Przech (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy) – O Zbigniewa Bargielskiego flirtowaniu z fortepianem: utwory na fortepian na cztery ręce i dwa fortepiany

13:00–13:30

dr Stanisław Bromboszcz (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) – Serynade Helmuta Lachenmanna. Technika gry – język dźwiękowy

 

13:30–15:00 przerwa obiadowa

 

15:00–16:30 – sesja III: prowadzenie – dr hab. Violetta Przech

 

15:00–15:30

dr hab. Marcin T. Łukaszewski (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) – Metamorfozy na fortepian Edwarda Sielickiego – w okowach ponowoczesności i w świetle polskich wariacji fortepianowych po 1989 roku

15:30–16:00

dr Piotr Peszat (Akademia Muzyczna w Krakowie) – Przedłużenie ośrodka nerwowego fortepianu – sampler

16:00–16:30

mgr Monika Pasiecznik (Uniwersytet Wrocławski) – Od abstrakcyjnej struktury dźwiękowej do elektronicznego performansu. Karlheinz Stockhausen i jego Klavierstücke

 

16:30–17:00 przerwa

 

17:00–18:00 – sesja IV: prowadzenie – dr hab. Renata Skupin

 

17:00–18:00

prof. dr hab. Krystyna Juszyńska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), Margot Magin – Sonata nr 4 Miłosza Magina – ostatnie dzieło na fortepian solo kompozytora

 

18:00–18:30 Dyskusja

 

19:00 – RECITAL FORTEPIANOWY IGORA TORBICKIEGO / Aula Koncertowa w budynku czerwonym aMuz

PROGRAM:

Alfred Sznitke – Sonata nr 3

Gérard Pesson – Vexierbilder II

Gieorgij Fiodorow – Cztery fugi i postludia op. 27 (prawykonanie)

Jörg Widmann – Toccata