Wydarzeniu towarzyszyć będzie wystawa ,,Zbigniew Pniewski – artysta o wielu twarzach'' we foyer Sali Koncertowej aMuz.
Jej organizatorem jest Wydział Instrumentalny oraz Biblioteka aMuz.
Program:
- Trio fortepianowe (1983-84)
wyk. Małgorzata Skorupa – skrzypce
Anna Sawicka – wiolonczela
Andrzej Siarkiewicz – fortepian
- Sopocka Suita Akordeonowa (2019)
wyk. Trio Sopot:
Elżbieta Rosińska – akordeon
Anna Sawicka – wiolonczela
Małgorzata Skorupa – skrzypce
- Trois movements ancien (2020)
wyk. Trio Sopot:
Elżbieta Rosińska – akordeon
Anna Sawicka – wiolonczela
Małgorzata Skorupa – skrzypce
- Divertimento rossetto na gitarę i akordeon (2021)
wyk. Monika Dżuła-Radkiewicz – gitara
Elżbieta Rosińska – akordeon
- Taniec renesansowy, Taniec kaszubski z Suity tańców polskich na trio stroikowe (1984)
wyk. Emilia Kwaśniewska – klarnet
Aleksandra Taubel – fagot
Kacper Wołkanowski – obój
- Turning Points (muzyka elektroakustyczna) (1992)
- Charmes de baroque na fagot i akordeon (2022) – Chaconne, Preludium i fuga
wyk. Mirosław Pachowicz – fagot
Elżbieta Rosińska – akordeon
- Warm Heart na flet i akordeon (2022)
wyk. Rafał Jędrzejewski – flet
Elżbieta Rosińska – akordeon
- Divertimento d’allodola e di colibri (2021)
wyk. Trio Sopot:
Elżbieta Rosińska – akordeon
Anna Sawicka – wiolonczela
Małgorzata Skorupa – skrzypce
Prowadzenie koncertu:
Andrzej Zawilski
Koordynator:
prof. dr hab. Elżbieta Rosińska
Organizator:
Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy
Zbigniew Ryszard Pniewski urodził się 27 sierpnia 1946 r. w Wermelskirchen w Niemczech. Polski kompozytor, pedagog i organizator muzycznego ruchu amatorskiego. Absolwent Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki PWSM w Gdańsku w klasie kompozycji Konrada Pałubickiego (dyplom 1971 r.). Pierwsze samodzielne próby kompozytorskie Zbigniewa Pniewskiego pochodzą z okresu jego nauki
w gdańskim Liceum Muzycznym (w klasie skrzypiec Stefana Hermana); pierwsze lekcje kompozycji pobierał u znanego gdańskiego kompozytora Henryka Jabłońskiego. Zachęcony przez niego podjął studia kompozycji w gdańskiej PWSM.
Pierwszym sukcesem Pniewskiego po ukończeniu studiów była I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów (1972 r.)
za „Muzykę na smyczki, chór, flet, klawesyn i perkusję”. Utwór został wykonany pod dyrekcją Zygmunta Rycherta z orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie i otrzymał bardzo przychylną recenzję Stefana Kisielewskiego (RM, 1974 nr 11). Kolejnym sukcesem było prawykonanie utworu „Grawitacje” na orkiestrę przez FN pod dyrekcją Witolda Rowickiego, a następnie Kazimierza Korda.
Pracę zawodową Pniewski związał głównie z amatorskim ruchem artystycznym. W 1atach 1974-1975 zaczął działać w gdańskim studio piosenki Klubu „SSAK„, dla potrzeb którego pisał piosenki dla dzieci i młodzieży oraz utwory tzw. „poezji śpiewanej” do słów
m.in. Gałczyńskiego i Tuwima (opublikowane w Biuletynie Metodycznym „Ziemia Gdańska" 1975, nr 112). W1atach 1975-1976 przebywał
w Paryżu na stypendium Rządu Francuskiego, które było nagrodą za zajęcie I miejsca w Konkursie Młodych Kompozytorów w Warszawie. Studiował u Nadii Boulanger, jednocześnie zapoznawał się z muzyką konkretną i elektroakustyczną u J. S. Pequeño (Studio Muzyki Eksperymentalnej i Elektroakustycznej).
Kontakt z Witoldem Lutosławskim, któremu Pniewski przedstawił swoje dotychczasowe kompozycje, zaowocował otrzymaniem u niego prywatnego stypendium, umożliwiającego kontynuację studiów w Paryżu. Zbigniew Pniewski poznał bliżej twórczość m.in. Messiaena, Bouleza i Xenakisa. Po powrocie z Francji był w latach 1977-1978 kierownikiem muzycznym Zespołu Estradowego Wojsk Ochrony Pogranicza „Granica„ dla którego komponował piosenki i utwory instrumentalne. Pod jego kierownictwem zespół zdobył III nagrodę na festiwalu Zespołów Estradowych Wojska Polskiego w Połczynie. Za osiągnięcia w pracy Pniewski został odznaczony medalem dowództwa Wojsk Ochrony Pogranicza „Za Zasługi w Obronie Granic PRL” oraz Ministerstwa Obrony Narodowej – brązowym medalem „Za Zasługi dla Obronności Kraju" Z tego okresu pochodzi kilkanaście utworów skomponowanych dla potrzeb orkiestry koncertowej Wojska Polskiego.
W latach 1978-1983 był nauczycielem muzyki w Gdańskim Pałacu Młodzieży, a od 1983 w Młodzieżowym Domu Kultury w Sopocie. Twórczość Zbigniewa Pniewskiego obejmowała początkowo dwa odrębne nurty: muzykę artystyczną (z predylekcją do muzyki instrumentalnej, symfonicznej i kameralnej) i rozrywkową. Z czasem granica ta zaciera się, zaczyna dominować muzyka „środka„, często o funkcjach użytkowych (piosenki dziecięce i młodzieżowe, wojskowe, „poezja śpiewana”, muzyka do widowisk teatralnych, muzyka dla radia i telewizji), a w nurcie artystycznym kompozytor chętnie korzysta z elementów jazzu tradycyjnego, stosuje pastisz, stylizację tańców, ilustracyjność. Cytat: „Uważam, że muzyka powinna budzić jakieś emocje i związane z tym napięcia. Z jednej strony może być relaksująca, a innym razem mocno energetyczna lub rubaszna i groteskowa„. W celu osiągnięcia raczej zróżnicowanych efektów dźwiękowych (a nie dążenia do wypracowania indywidualnego stylu) sięga Pniewski po różne środki wyrazu i techniki kompozytorskie: serializm, aleatoryzm, sonoryzm, modalizm, a także komponowanie z wykorzystaniem syntezatora dźwięku. Cytat: „Podstawowym tworzywu jest dla mnie sam dźwięk, a muzyka jest dramatem samym w sobie. Po wcześniejszych próbach z awangardowymi technikami kompozytor skłania się ostatecznie ku tradycyjnemu myśleniu o muzyce. Cytat: „Staram się nie tracić kontroli nad materiałem muzycznym w sensie rozwoju linii melodycznych, kontrapunktycznych, rytmu i spinającego całość brzmienia harmonicznego (...) Ważne jest dla mnie, aby każdej kulminacji towarzyszyło jej przeciwieństwo, aby nasycenie ruchem i intensywność brzmienia nie pozostawały bez oddechu”.
W swojej twórczości Pniewski sam wyróżnia pięć okresów: I - (od 1963) obejmujący próby kompozytorskie na różne składy instrumentalne; II – (od 1969, „Sonata na altówkę i fortepian”) związany z okresem studiów w PWSM w Gdańsku; III – (od 1972, „Muzyka na smyczki, chór, flet, klawesyn i perkusję”) obejmujący utwory sonorystyczne; IV – (od 1979, „Suita” na 2 flety i kwartet smyczkowy, Wyd. AA); V – (od 1988, „Points du jour”), którego początek wyznacza powstanie pierwszego utworu nagranego z zastosowaniem syntezatora dźwięku. Kompozycje Pniewskiego uzyskały szereg nagród: I nagroda na XV Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów (Warszawa 1972) za „Muzykę na smyczki, chór, flet, klawesyn i perkusję”; dwie drugie nagrody na festiwalach Pieśni Sakralnej „Sacrosong„ w Toruniu (1973) i Lublinie (1976); III nagroda na I Ogólnopolskim Konkursie na utwór kameralny z okazji „Dni Muzyki Kameralnej” w Łańcucie (1980) za „Suitę” na 2 flety i kwartet smyczkowy; Nagroda Teatralna Wojewody Gdańskiego (1982) za muzykę do spektaklu „Musikkraker” Teatru Muzycznego w Gdyni; I nagroda na Konkursie Kompozytorskim z okazji 700-lecia Sopotu (1983) za „Stella Maris” na orkiestrę smyczkową. Zbigniew Pniewski jest członkiem zwyczajnym ZKP oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a także członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Wykonawców Muzyki Rozrywkowej.
Źródło: PWM -Kompozytorzy I Autorzy, Zbigniew Pniewski, Biogram