W piątek 10 maja 2024 r. o godz. 14:00 w Auli w budynku czerwonym aMuz odbyło się Uroczyste Posiedzenie Senatu z okazji dorocznego Święta Uczelni. W wydarzeniu udział wzięli członkowie społeczności aMuz, tj. jej studenci, pedagogodzy i pracownicy, a także zaproszeni goście.
Po przemówieniu Jego Magnificencji prof. dra hab. Ryszarda Minkiewicza, Rektora aMuz, odbyła się ceremonia wręczenia medali „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przez p. Agnieszkę Hejduk-Domańską – Zastępcę Dyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz JM Rektora aMuz.
Za wyróżniającą się postawę w dziedzinie twórczości artystycznej, Minister właściwy do spraw Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na mocy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, nadał:
- Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” prof. drowi hab. Piotrowi Kusiewiczowi,
- Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” prof. drowi hab. Bogdanowi Czapiewskiemu,
- Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” prof. dr hab. Annie Prabuckiej-Firlej,
- Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” prof. dr hab. Bożenie Antoninie Porzyńskiej.
Podczas uroczystości wręczono także nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury dwojgu pedagogom aMuz: prof. dr hab. Annie Prabuckiej-Firlej oraz prof. drowi hab. Piotrowi Kusiewiczowi. Nagrody w imieniu p. Aleksandry Dulkiewicz wręczyła p. Ewa Adamska – Kierownik Referatu z Biura Prezydenta Miasta Gdańska ds. Kultury oraz JM Rektor aMuz.
Kolejnym punktem programu było wręczenie dyplomów i nagród dla lauraetów Konkursu Kompozytorskiego na pieśń do słów Zbigniewa Herberta, zorganizowanego dla studentów aMuz w pierwszym semestrze roku akademickiego 2023/2024. Prace oceniało Jury w składzie: prof. dr hab. Jadwiga Rappé – przewodnicząca, prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, mgr Anna Rocławska-Musiałczyk, mgr Kamil Cieślik – sekretarz. Do udziału w Konkursie zgłoszono 9 kompozycji, z których wszystkie spełniły warunki określone Regulaminem. Nagrody ufundował JM Rektor prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz. Przyznano następujące nagrody:
I NAGRODY – nie przyznano
II NAGRODĘ ex aequo – Joanna Liwo za utwór pt. Z technologii łez
II NAGRODĘ ex aequo – Maria Trzpis za utwór pt. Do rzeki
WYRÓŻNIENIE – Franciszek Rusek za utwór pt. Testament
WYRÓŻNIENIE – Malwina Wiaduch za utwór pt. Kołatka
Nagrody i dyplomy wręczyli laureatom JM Rektor prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz oraz prof. dr hab. Krzysztof Olczak – Kierownik Katedry Kompozycji aMuz.
W dalszej części uroczystości odbyły się promocje doktorskie i habilitacyjne, którą poprowadził prof. dr hab. Marek Rocławski, Prorektor ds. organizacji i nauki aMuz.
PROMOCJE DOKTORSKIE
Dyscyplina: sztuki muzyczne w zakresie: instrumentalistyki |
IMIĘ I NAZWISKO | TYTUŁ PRACY | PROMOTOR |
Nengyi Chen | Problematyka kształtowania artykulacji dźwięku na współczesnym fortepianie na przykładzie: Fantazji chromatycznej i fugi J.S. Bacha – BWV 903, Fantazji – KV 475 i Sonaty – KV 457 W.A. Mozarta oraz wybranych Etiud C. Debussy’ego | Prof. dr hab. Waldemar Wojtal |
Artur Gadzała | Klarnet w twórczości Benedykta Konowalskiego. Studium oraz charakterystyka wybranych dzieł. | Dr hab. Grzegorz Wieczorek |
Kamila Grott-Tomaszek | Obój w angielskiej muzyce kameralnej pierwszej połowy XX wieku. Różnorodność stylistyczna a zagadnienia interpretacyjno–wykonawcze w utworach Benjamina Brittena, Malcolma Arnolda, Gustava Holsta. | Prof. dr hab. Grzegorz Dąbrowski |
Robert Horna | Zagadnienie transkrypcji na gitarę klasyczną na przykładzie wybranych utworów Astora Piazzolli | Prof. dr hab. Piotr Zaleski |
Łukasz Juźko | Muzyka gospel jako inspiracja dla współczesnego saksofonisty | Prof. dr Włodzimierz Nahorny |
Tomasz Licak | Saksofon we współczesnej muzyce improwizowanej w kontekście środków wyrazu wspólnych dla jazzu i muzyki klasycznej, na podstawie autorskiego dzieła muzycznego | Prof. dr hab. Maciej Grzywacz |
Błażej Musiałczyk | Formotwórcza rola tematu B-A-C-H w wybranych utworach literatury organowej Ferenca Liszta, Maxa Regera i Sigfrida Karga-Elerta. Analiza porównawcza w aspekcie wykonawczym | Prof. dr hab. Roman Perucki |
Ewa Rytel | Wartości artystyczne i problemy wykonawcze w wybranych utworach fortepianowych i organowych Franciszka Liszta inspirowanych tematyką religijną | Prof. dr hab. Monika Karwaszewska |
Adam Skrętny | Kompozycje Marcina Kopczyńskiego jako przykład współczesnej twórczości na gitarę klasyczną | Prof. dr hab. Tomasz Spaliński |
Maksym Zajączkiewicz | Muzyka klawesynowa w Gdańsku do 1700 roku. Próba rekonstrukcji repertuaru oraz oceny jego wartości wyrazowych | Prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka |
Daniel Ziomko | Aspekty wykonawcze niewydanych drukiem sonat fortepianowych Konrada Pałubickiego, Ewy Synowiec i Władysława Walentynowicza | Prof. dr hab. Waldemar Wojtal |
dyscyplina: sztuki muzyczne w zakresie: wokalistyki |
IMIĘ I NAZWISKO | TYTUŁ PRACY | PROMOTOR |
Liang Yu (niebecny)
| Romanze I (1838) oraz Romanze II (1845) Giuseppe Verdiego jako genialny przykład jedności słowa i muzyki. Wyzwania związane z interpretacją kameralnej formy wokalnej. | Dr hab. Robert Kaczorowski |
Janusz Lewandowski | Komplementarność słowa i muzyki, czyli recepcja twórczości W.A. Mozarta na tle aspektów interpretacyjnych i wykonawczych partii Don Alfonso w operze Così fan tutte. Rekonesans badawczy.
| Dr hab. Joanna Tylkowska-Drożdż
|
dyscyplina: sztuki muzyczne w zakresie: dyrygentury |
IMIĘ I NAZWISKO | TYTUŁ PRACY | PROMOTOR |
Agnieszka Długołęcka-Kuraś * rozprawa doktorska z wyróżnieniem | Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych | Prof. dr hab. Waldemar Górski |
Kaja Potrzebska | Inspiracje kujawskim obrzędem weselnym w twórczości chóralnej a cappella kompozytorów regionu Kujaw | Prof. dr hab. Marek Rocławski |
Marek Rogalski | Ekspresja w mszach chóralnych epoki renesansu i współczesności inspirowanych francuskim chanson Ung gay bergier Thomasa Crecquillona | Prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska |
Kamil Szafran | Twórczość chóralna Andrzeja Cwojdzińskiego do słów poetów polskich – specyfika brzmienia i różnorodność problemów wykonawczych na przykładzie wybranych utworów | Prof. dr hab. Marek Rocławski |
Tomasz Tokarczyk (nieobecny) | Praca dyrygenta nad realizacją XX-wiecznego muzycznego dzieła scenicznego na przykładzie opery Sergiusza Prokofiewa Miłość do trzech pomarańczy | Prof. dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski |
dyscyplina: sztuki muzyczne w zakresie: kompozycji |
IMIĘ I NAZWISKO | TYTUŁ PRACY | PROMOTOR |
Przemysław Szczotka | Symphony of the World na orkiestrę kameralną, głosy wokalne, elektronikę i warstwę sceniczną | Prof. dr hab. Aleksander Lasoń |
PROMOCJE HABILITACYJNE:
dyscyplina: sztuki muzyczne w zakresie: instrumentalistyki |
Tomasz Sowiński (nieobecny) | Tomek Sowiński & Maciej Sikała „Amalgamation” |
Anna Szarapka | Inspiracje religijne i sakralne w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw po 1945 roku oraz publikacja monografii Władysław Walentynowicz – twórca, pedagog i organizator życia muzycznego |
W części artystycznej, wieńczącej Uroczyste Posiedzenie Senatu aMuz, wystąpił studencki duet fortepianowy Malwina Pakuła & Miłosz Koślak z klasy kameralistyki dr hab. Bogny Czerwińskiej-Szymuli. Duet ten niespełna miesiąc temu duet odniósł sukces, zdobywając II miejsce na II Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych „Duetissimo” w Krakowie. Artyści wykonali arię z Bachowskiej Kantaty Myśliwskiej, czyli Schafe können sicher weiden oraz Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa nr 16 i 17, które pierwotnie zostały napisane przez kompozytora właśnie na duet fortepianowy.
Wydarzenie uświetniły chóry uczelniane pod dyr. dr Beaty Śnieg i zespół dęty pod dyr. dra Kamila Kruczkowskiego.
Uroczystość poprowadziła Marta Goluch.