fot. Łukasz Strenkfot. Łukasz Strenk

 

Michał Krężlewski ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku otrzymując tytuł magistra w dwóch dziedzinach: w zakresie gry na fortepianie w klasie prof. Waldemara Wojtala oraz w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej, studiując w klasach prof. Zygmunta Rycherta oraz prof. Kaia Bumanna. Jako pianista uczestniczył w wielu konkursach pianistycznych, w których otrzymywał tytuł laureata, a wśród nich można wymienić:

  • Międzynarodowy konkurs EPTA – Belgia, 2002 – II nagroda
  • Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. I.J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim, 2004 – I nagroda oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworów J.S. Bacha oraz I.J. Paderewskiego.

Muzyka kameralna stanowi ważny punkt w działalności Michała Krężlewskiego. Miał przyjemność współpracować z takimi artystami jak: Agata Szymczewska, Maxim Vengerov, Oystein Baadsvik, Jacques Mauger, Omar Tomasoni. Otrzymywał też liczne wyróżnienia za realizację akompaniamentu w konkursach muzycznych, wśród nich należy wymienić m.in.: dyplom za wyróżniający się akompaniament w 8. Międzynarodowym Konkursie Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych organizowanym przez Akademię Muzyczną w Gdańsku w 2017 roku. W 2016 roku, jeszcze podczas studiów dyrygenckich, otrzymał angaż w Operze Bałtyckiej w Gdańsku jako korepetytor solistów. Pół roku później otrzymał stanowisko asystenta artystycznego dyrygenta. Od sierpnia 2021 roku pełni funkcję kierownika orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas swojej działalności artystycznej w Operze Bałtyckiej pracował na takim dziełami jak:

  • A. Mozart – „Czarodziejski Flet”, „Wesele Figara”, „Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”
  • G. Puccini – „Cyganeria”, „Tosca”, „Madama Butterfly”
  • G. Verdi – „Nabucco”, „Traviata”, „Aida”
  • G. Bizet – „Carmen”, „Poławiacze pereł”
  • J. Offenbach – „Orfeusz w piekle”
  • G. Rossini – „Cyrulik sewilski”
  • P. Czajkowski – „Dziadek do orzechów”
  • J. Massenet – „Thaïs”
  • S. Moniuszko – „Hrabina”
  • A. Cagnoni – „Don Bucefallo”
  • S. Prokofiew – „Kopciuszek”
  • L. van Beethoven – „Fidelio”
  • I. Stravinsky – „Święto Wiosny”
  • C. Debussy – „L'enfant prodigue”
  • A. Honegger – „Judith”
  • J. Antunes – „Olga”

Michał Krężlewski współpracował z takimi orkiestrami jak:

  • Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku
  • Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie
  • Orkiestra Cappella Bydgostiensis
  • Orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku
  • Elbląska Orkiestra Kameralna
  • Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku
  • Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach
  • Orkiestra Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie

Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Maestro Gabriela Chmurę, Maestro Jerzego Salwarowskiego oraz Maestro José Maria Florêncio. 12 marca 2022 roku z orkiestrą Opery Bałtyckiej w Gdańsku towarzyszył Tomaszowi Koniecznemu w orkiestrowej premierze spektaklu „Apokalipsa”, na który składają się „Kindertotenlieder” G. Mahlera oraz 3 pieśni do słów Baczyńskiego A. Nowaka. Było to również prawykonanie wersji orkiestrowej tego utworu wydanego przez PWM.

Jest związany z Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w Gdańsku.

 

aktualizacja: 14.03.2022