en
menu

Należy do ścisłego grona pierwszych polskich kontratenorów, którzy posiadają istotny udział w rozwoju sztuki wokalnej nurtu autentyzmu w Polsce, przełomu XX i XXI wieku.  

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (uzyskał dyplom w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza w 1999 roku). Kształcił się również pod kierunkiem takich pedagogów śpiewu jak: Kinga Chełmińska, Ryszard Minkiewicz, Kai Wessel, Gerhard Kahry, Dariusz Paradowski.

Marcin Ciszewski już w czasie studiów występował na wielu estradach filharmonicznych w kraju, wykonując głównie repertuar oratoryjno-kantatowy. Śpiewał głosem tenorowym i kontratenorowym, dlatego proces kształcenia przebiegał dwutorowo. Debiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej i Filharmonii Narodowej. Rozpoczął też współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. IL Tempo, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cappella Gedanensis, Parnassos, Musica Antiqua Köln – Reinhardta Goebela oraz Ars Nova Jacka Urbaniaka. Artysta ukończył studia jako tenor, kontratenor i haute-countre, co jest ewenementem w skali światowej.

Obecnie Marcin Ciszewski śpiewa głosem kontratenorowym, a doświadczenie i wiedza jakie zdobył w czasie studiów, pozwalają mu na wykonywanie współczesnych utworów o wyjątkowo rozległej skali (np. dzieła Mariana Sawy czy Eugeniusza Brańki, utrwalone na płycie nagranej z Ewą Bąk w 2009 r.).

Artysta koncertował w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, na Węgrzech i na Ukrainie. Śpiewał na festiwalach i estradach muzycznych w Paryżu (Katedra Notre-Dame w Wersalu), Rouen, Luneville, Saint Denis, Rioclar, Pontoise, Grenoble, Brest, Quimper, St Renan i innych.

Wystąpił w takich salach jak m.in. Concertgebouw (Amsterdam), Tonhalle (Zurich), Casino (Bazylea), Kultur Center Saal (Lucerna), Theatre Royal de Namur (Francja), Audytorium de Lyon, Opera de Besancon, Theatre du Capitole de Tulouse, Generale Theatre de Bourg-en-Bresse.

Marcin Ciszewski w 2002 r. został zaproszony przez wybitnego włoskiego dyrygenta – Rinaldo Allessandriniego do udziału w przedsięwzięciach muzycznych Europejskiej Akademii Barokowej w Ambronay (Francja). Artysta wystąpił na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in. pod patronatem prezydentów: Aleksandra Kwaśniewskiego i Jacques’a Chiraca (Festiwal Vezere we Francji – program „Nova Polska 2004”). Artysta koncertował pod batutą wybitnych polskich dyrygentów, takich jak m.in. Stefan Stuligrosz, Marek Tracz, Tadeusz Zathey, Jerzy Kosek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Stanisław Krawczyński, Wojciech Michniewski, Jacek Boniecki, Jan Łukaszewski, Michał Nesterowicz.

Marcin Ciszewski dokonał wielu nagrań CD, radiowych i telewizyjnych – m.in. płyta „Święty Kazimierz Król Polski” A. Scarlattiego (światowe prawykonanie), została nominowana do nagrody „Fryderyk” w kategorii „Muzyka Dawna”. Artysta posiada bogaty repertuar. Wykonuje muzykę wszystkich epok, jednak specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej. Od 2006 roku Marcin Ciszewski współpracuje z wybitną polską organistką Ewą Bąk. Wspólnie wystąpili na ponad stu krajowych i międzynarodowych festiwalach organowych. Jako wyjątkowy artystyczny duet, dokonują nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych, w tym światowych prawykonań utworów wybitnych polskich kompozytorów m.in. Mariana Sawy i Jacka Urbaniaka. Przyjmując niejako rolę edukacyjną, prezentują publiczności rozległy repertuar organowy i szerokie możliwości głosu kontratenorowego w najpiękniejszych dziełach mistrzów wszystkich epok – od Renesansu po Współczesność.

Marcin Ciszewski zajmuje się również pracą pedagogiczną – w latach 2001–2012 był kierownikiem Chóru Akademii Morskiej w Gdyni i współtwórcą zespołu. Prowadził również swój autorski przedmiot fakultatywny „Impostacja głosu i kultura słowa mówionego” na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa.

W 2005 roku Marcin Ciszewski powrócił do macierzystej Uczelni w Gdańsku. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Wokalno-Aktorskim w stopniu naukowym doktora habilitowanego sztuk muzycznych i prowadzi swoją klasę śpiewu solowego. W Akademii Muzycznej w Gdańsku wykłada również historyczny śpiew solowy w ramach Podyplomowego Studium Muzyki Dawnej. Bada historię i fizjologię głosów kontratenorowych, prowadzi prelekcje i szkolenia z zakresu emisji głosu dla licznych grup zawodowych i środowisk akademickich.

 

aktualizacja: 20.06.2020