Należy do ścisłego grona pierwszych polskich kontratenorów, którzy posiadają istotny udział w rozwoju sztuki wokalnej nurtu autentyzmu w Polsce, przełomu XX i XXI wieku.

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku (uzyskał dyplom w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza w 1999 roku). Kształcił się również pod kierunkiem takich pedagogów śpiewu jak: Kinga Chełmińska, Ryszard Minkiewicz, Kai Wessel, Gerhard Kahry, Dariusz Paradowski.

Marcin Ciszewski już w czasie studiów występował na wielu estradach filharmonicznych w kraju, wykonując głównie repertuar oratoryjno-kantatowy. Śpiewał głosem tenorowym i kontratenorowym, dlatego proces kształcenia przebiegał dwutorowo. Debiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej i Filharmonii Narodowej. Rozpoczął też współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. IL Tempo, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cappella Gedanensis, Parnassos, Musica Antiqua Köln – Reinhardta Goebela oraz Ars Nova Jacka Urbaniaka. Artysta ukończył studia jako tenor, kontratenor i haute-countre, co jest ewenementem w skali światowej.

Obecnie, Marcin Ciszewski śpiewa głosem kontratenorowym. Wieloletnia praktyka wokalna pozwala mu na wykonywanie współczesnych utworów o wyjątkowo rozległej skali; (np. dzieła Mariana Sawy, czy Eugeniusza Brańki, utrwalone na płycie nagranej z Ewą Bąk w 2009 r.)

Artysta koncertował: w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, na Węgrzech i na Ukrainie. Śpiewał na festiwalach i estradach muzycznych w Paryżu (Katedra Notre-Dame w Wersalu) Rouen, Luneville, Saint Denis, Rioclar, Pontoise, Grenoble, Brest, Quimper, St Renan i innych.

Wystąpił w takich salach jak m.in. Concertgebouw (Amsterdam), Tonhalle (Zurich), Casino (Bazylea), Kultur Center Saal (Lucerna), Theatre Royal de Namur (Francja), Audytorium de Lyon, Opera de Besancon, Theatre du Capitole de Tulouse, Generale Theatre de Bourg-en-Bresse.

Marcin Ciszewski w 2002 r. został zaproszony przez wybitnego włoskiego dyrygenta – Rinaldo Allessandriniego, do udziału w przedsięwzięciach muzycznych Europejskiej Akademii Barokowej w Ambronay (Francja). Artysta wystąpił na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in. pod patronatem prezydentów: Aleksandra Kwaśniewskiego i Jacques’a Chiraca (Festiwal Vezere we Francji – program Nova Polska 2004). Artysta koncertował pod batutą wybitnych polskich dyrygentów, takich jak m.in. Stefan Stuligrosz, Marek Tracz, Tadeusz Zathey, Jerzy Kosek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Stanisław Krawczyński, Wojciech Michniewski, Jacek Boniecki, Jan Łukaszewski, Michał Nesterowicz.

Marcin Ciszewski dokonał wielu nagrań CD, radiowych i telewizyjnych – m.in. płyta Święty Kazimierz Król Polski A. Scarlattiego (światowe prawykonanie), została nominowana do nagrody Fryderyka w kategorii Muzyka Dawna. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji, francuskiego telewizyjnego kanału muzycznego Mezzo oraz Radio Classiqe. Należy do europejskiego stowarzyszenia artystów Spedidam z siedzibą w Paryżu. (SPEDIDAM założona w 1959 roku, jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami własności intelektualnej artystów wykonawców).

Od 2006 roku Marcin Ciszewski współpracuje z polską organistką Ewą Bąk. Wspólnie wystąpili na ponad stu krajowych i międzynarodowych festiwalach organowych. Jako wyjątkowy artystyczny duet, dokonują nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych, w tym światowych prawykonań utworów polskich kompozytorów m.in. Mariana Sawy i Jacka Urbaniaka. Przyjmując niejako rolę edukacyjną, prezentują publiczności rozległy repertuar organowy i szerokie możliwości głosu kontratenorowego w najpiękniejszych dziełach mistrzów wszystkich epok – od Renesansu po Współczesność.

Marcin Ciszewski zajmuje się również pracą pedagogiczną – w latach 2001-2012 był kierownikiem Chóru Akademii Morskiej w Gdyni i współtwórcą zespołu. Prowadził również swój autorski przedmiot fakultatywny – impostacja głosu i kultura słowa mówionego na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa.

W 2005 roku Marcin Ciszewski powrócił do macierzystej Uczelni w Gdańsku. Obecnie pracuje na stanowisku profesora na Wydziale Wokalno-Aktorskim w stopniu naukowym doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Prowadzi swoją klasę śpiewu solowego, wykłada również historyczny śpiew solowy oraz literaturę specjalistyczną w Podyplomowym Studium Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Bada historię i fizjologię głosów kontratenorowych, prowadzi prelekcje i szkolenia z zakresu emisji głosu dla licznych grup zawodowych i środowisk akademickich.

 

aktualizacja: 01.12.2022