fot. Karol Makurat
 
Alt.

Absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Wokalno-Aktorskiego w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej oraz Kompozycji i Teorii Muzyki (oba ukończone w 1992 roku dyplomami z wyróżnieniem). Jako stypendystka DAAD, uzyskując także dyplom z wyróżnieniem, ukończyła studia podyplomowe w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie prof. Luisy Bosabalian. W 2021 r. otrzymała tytuł profesora sztuki.

Laureatka I Nagrody oraz dwóch Nagród Specjalnych – w tym od Krystyny Szostek-Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos” Konkursie Wykonastwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (1991). Finalistka 45th International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch (1994) oraz ARD International Music Competition w Monachium (1996).

Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez autorytety takie jak: Carlo Bergonzi (Accademia Musicale Chigiana – Siena), Paul Esswood (Internationale Händel Akademie – Karlsruhe), Helmut Rilling (Stuttgarter Bach Akademie – Kraków), Adele Stolte (Kurs Interpretacji Muzyki J.S. Bacha – Gdańsk).

Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną (m.in.: J.S. Bach „Matthäus-Passion”, G.F. Händel „The Messiah”, „Alcina”, A. Vivaldi „Griselda”), poprzez romantyczną (G. Mahler „Das Lied von der Erde”, „Kindertotenlieder”, J. Brahms „Rhapsodie für Alt”), aż do współczesności (K. Penderecki „Siedem bram Jerozolimy”, „Credo”, „Powiało na mnie morze snów… – pieśni zadumy i nostalgii”, Elżbieta Sikora „Omnia tempus habent” – prawykonanie skomponowanego na 1000-lecie Gdańska oratorium, W. Kilar „Missa pro pace”).

Ewa Marciniec występuje w wielu krajach europejskich oraz USA, w prestiżowych salach koncertowych jak: Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk – Sinfonieorchester Saarbrucken (Niemcy); Palais des Beaux – Arts, sale filharmoniczne w Liege i Strasbourgu (Belgia); Konzerthaus Luzern, Kongresshaus Zurich, Casino Basel, Casino Bern (Szwajcaria); Teatro la Fenice di Venezia (Włochy); Studio Koncertowe S1 im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, NOSPR w Katowicach, a także w Danii, Holandii, Francji, Watykanie i Izraelu, oraz teatrach operowych: Teatro dell’ Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale „Giuseppe Verdi” di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni di Udine (Włochy), Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaen, Staatstheater Oldenburg (Niemcy); Landestheater Linz (Austria), Richard B. Fisher Center for the Performing Arts (USA).

W Polsce Ewa Marciniec regularnie występuje w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w filharmoniach w Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i na scenach Opery Bałtyckiej w Gdańsku (partia Łariny w „Eugeniuszu Onieginie”, Marfy w „Skrzypcach Rotszylda”) oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (Łarina w „Eugeniuszu Onieginie”). Ewa Marciniec gości na licznych festiwalach polskich i zagranicznych. Do najważniejszych można zaliczyć: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Festival Europalia – Brussel, Kulturfestival Bornholm, Bard SummerScape – Annandale-on-Hudson, Musica Sacra Europea – Nürnberg, Festiwal Mozartiana w Gdańsku, Muzyka na Szczytach – Zakopane.

Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Marc Albrecht, Tomasz Bugaj, Frans Brüggen, Myung-Whun Chung, Danielle Gatti, Toshiyuki Kamioka, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Tadeusz KozłowskiJan Krenz, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Gabor Ötvös, Marek Pijarowski, Stefan Anton Reck, Jerzy Salwarowski, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała, George Tchitchinadze, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski, Bartholomeus-Henri van de Velde, Andrei Yurkevich. Na estradach koncertowych i scenach operowych wystąpiła z uznanymi na świecie artystami, m.in.: Susan Anthony, Susan Bullock, Andrzej Dobber, Albert Dohmen, Simon Estes, Sabine Hass, Julia Juon, Hans Joachim Ketelsen, Christiane Libor, Chris Merritt, Wiesław Ochman, Olga Pasichnyk, David Pittman – Jennings, Kenneth Riegel, Artur Ruciński, Kurt Rydl, Hans Sotin, Elżbieta Szmytka, Alan Titus, Ingrid Tobiasson, Endrik Wottrich.

„…ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec usłyszeć można na nagraniach archiwalnych Polskiego Radia (utwory kompozytorów polskich), a także na płytach CD (G. Rossini „Messa di Gloria”, G.F.Händel „Der Messias” w opracowaniu W.A. Mozarta, L. Janáček „Gladolitic Mass”, G. Mahler „III Symfonia”, „VIII Symfonia”, K. Penderecki „Credo”, „Siedem Bram Jerozolimy”, R. Schumann „Scenes from Goethe’s Faust, K. Szymanowski „Demeter”, „Stabat Mater”, Weinberg VIII Symfonia „Kwiaty Polskie”).

Najnowszym nagraniem Ewy Marciniec jest wydana we wrześniu 2015 roku przez wytwórnię NAXOS płyta z dziełem Krzysztofa Pendereckiego „Powiało na mnie morze snów… – pieśni zadumy i nostalgii” na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę (Antoni Wit – dyrygent, Olga Pasichnyk – sopran, Ewa Marciniec – alt, Jarosław Bręk – baryton, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie).