fot. Piotr Rodak
Teoretyk muzyki, absolwentka Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (1994), studiowała także pedagogikę instrumentalną (fortepian) na Wydziale Instrumentalnym (1991–1993). Za pracę Kwartety smyczkowe Tadeusza Bairda zdobyła I miejsce w X Konkursie Prac Magisterskich Akademii Muzycznych w Polsce w kategorii teorii muzyki i reżyserii dźwięku. Jako stypendystka rządu francuskiego odbyła staż doktorancki na l’Université Paris-Sorbonne, l’Unité de Formation et de Recherche de Musique et Musicologie, w grupie badawczej Poétique musicale contemporaine (1998). Otrzymała grant w konkursie Komitetu Badań Naukowych na realizację w latach 1998–2000 projektu badawczego Poetyka muzyczna Giacinto Scelsiego (1 HO1C 050 19), w ramach którego wykonała kwerendę i prowadziła badania w archiwum Fondazione Isabella Scelsi w Rzymie. Stopień doktora nauk humanistycznych uzyskała w 2004 r., doktora habilitowanego sztuki — w 2014 r. na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 1994 asystent, a od 2004 adiunkt, od 2014 profesor nadzwyczajny w Instytucie Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia m.in. z analizy dzieła muzycznego, technik kompozytorskich XX i XXI wew. oraz współczesnych metod analizy. W latach 2010–2012 prodziekan, od 2012 dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.
Laureatka Konkursu Związku Kompozytorów Polskich na prace naukowe z dziedziny muzykologii o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (za rozprawę: Poetyka muzyki orkiestrowej Giacinto Scelsiego. Dzieło a duchowość kompozytora — między Wschodem a Zachodem). Członek Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej. Inicjatorka powołania w 2010 r. i redaktor naczelna czasopisma naukowego „Aspekty Muzyki” (aspektymuzyki.amuz.gda.pl).
Zainteresowania badawcze i tematyka publikacji: muzyka Giacinto Scelsiego, egzotyzm i orientalizm muzyczny, analiza dzieła muzycznego, techniki kompozytorskie XX i XXI wieku.
SPIS PUBLIKACJI / PUBLICATIONS
Dr hab. Renata Skupin
I. Książka / Book:
Poetyka muzyki orkiestrowej Giacinto Scelsiego. Dzieło a duchowość kompozytora — między Wschodem a Zachodem, Musica Iagellonica, Kraków 2008.
II. Rozdziały w książkach, artykuły w czasopismach / Book chapters, articles:
1. Joga dźwięku i konstruktywizm w muzyce Giacinto Scelsiego — między Wschodem a Zachodem, w: Filozofia muzyki. Studia, red. Guczalski, Musica Iagellonica, Kraków 2003, s. 188–197.
2. Trzy aspekty Dźwięku w Konx Om Pax Giacinto Scelsiego. Od archetypu do awangardy, w: Dzieło muzyczne i jego archetyp, red. A. Nowak, Wyd. Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2006, s. 205–2017.
3. Orientalna koncepcja dźwięku a praktyka kompozytorska Giacinto Scelsiego. Inspiracja i zakorzenienie, w: Muzyka i jej konteksty, red. T. Brodniewicz, H. Kostrzewska, J. Tatarska, Wyd. Akademii Muzycznej w Poznaniu, Poznań 2006, s. 169–178.
4. W poszukiwaniu sacrum. O poetyce muzycznej i duchowości Giacinto Scelsiego, w: „Musica Sacra Nova” 2007, nr 1, s. 226–239.
5. Cage, Stockhausen, Scelsi — trzy głosy w dialogu międzykulturowym, w: Pokój jako przedmiot międzykulturowej edukacji artystycznej, J. Chaciński, Wyd. Akademii Pomorskiej, Słupsk 2007, s. 221–227.
6. Iter ad Orientem w twórczości fortepianowej Giacinto Scelsiego, w: Muzyka fortepianowa XIV (Prace Specjalne 74), Wyd. Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 2007, s. 262–280.
7. ‘Un royaume différent’ (‘A Different Realm’) — about Hurqualia in the Context of the Musical Style of Giacinto Scelsi, w: „Musicology Today” 2007, vol. 4 (Anthropology — History — Analysis), s. 104–113.
8. Topos drogi w twórczości orkiestrowej Giacinto Scelsiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2007–2008, 6, s. 167–193.
9. W poszukiwaniu transcendencji — sacrum a orientalne inspiracje w twórczości Marcina Błażewicza, w: Muzyka religijna — między epokami i kulturami, t. 1, red. K. Turek, B. Mika, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008, s. 138–148.
10. Teozoficzne inspiracje w muzyce europejskiej XX wieku, w: Muzyka religijna między epokami i kulturami, t. 2, red. K. Turek i B. Mika, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009, s. 217–227.
11. Orient w twórczości Ludomira M. Rogowskiego — obcy czy swojski?, w: Dzieło i muzyczne i jego konteksty, red. A. Nowak, Wyd. Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009, s. 77–90.
12. Egzotyzm i postacie egzotyki w muzyce — próba rewizji problemu, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2010, t. 8, s. 113–124.
13. Koncepcja „polskiej wschodniości” w teorii i w praktyce kompozytorskiej Ludomira M. Rogowskiego, w: De musica commentarii, vol. 2, red. T. Brodniewicz i H. Kostrzewska, Wyd. Akademii Muzycznej w Poznaniu, Poznań 2010, s. 93–108.
14. Alpha… Konstantego Regameya — orientalizm a uniwersalizm, w: Händel, Haydn i idea uniwersalizmu muzyki, red. R.D. Golianek, P. Urbański, Wyd. Akademii Muzycznej w Poznaniu, Poznań 2010, s. 309–324.
15. Izotopia semantyczna i jej zastosowanie w badaniach nad orientalizmem muzycznym — możliwości i ograniczenia, „Aspekty Muzyki” 2011, t. 1, s. 181–202.
16. O nirwanie po polsku i innych toposach Orientu indyjskiego w muzyce polskiej pierwszej połowy XX wieku — próba rekonesansu, w: Muzyka religijna — między epokami i kulturami, 3, red. K. Turek, B. Mika, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012, s. 48–61.
17. L’identité retrouvée. Aspects orientaux et occidentaux de la poétique musicale de Giacinto Scelsi, w: Musik und kulturelle Identität. Bericht über den Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung in Weimar 2004, red. Altenburg, R. Bayreuther, Bärenreiter Verlag, Kassel 2012, s. 505–511.
18. W poszukiwaniu metod analizy orientalizmu w muzyce polskiej I połowy XX wieku, w: Analiza dzieła muzycznego. Historia. Teoria. Praxis, tom II, red. A. Granat-Janki i zespół, Wyd. Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 2012, s. 121–134.
19. Reprezentacje Orientu w Le Tour du Monde en Miniature Aleksandra Tansmana, w: Dzieło muzyczne jako znak, red. A. Nowak, Wyd. Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012, s. 127–139.
20. Giacinto Scelsi — homo viator and his musical itinerary, „Interdisciplinary Studies In Musicology” 2012, vol. 12, s. 127–148.
21. Muzyka ciszy i cisza w muzyce kultur Orientu — zarys problematyki, w: Wokół ciszy. W stulecie urodzin Johna Cage’a, red. M. Grajter, Wyd. Akademii Muzycznej w Łodzi, Łódź 2013, s. 131–141.
22. Tadeusza Z. Kasserna ujęcie Orientu w operze The Anointed według dramatu Koniec Mesjasza Jerzego Żuławskiego, „Aspekty Muzyki” 2013, t. 3, s. 83–109.
23. Orientalism in Tadeusz Z. Kassern’s Concerto for Voice and Orchestra, Op. 8, w: Musical Analysis. Historia — Theoria — Praxis, red. A. Granat-Janki et al., vol. 3, Wyd. Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Wrocław 2014, s. 187–195.
24. Emigracja wewnętrzna Giacinto Scelsiego — studium przypadku, „Aspekty Muzyki” 2014, t. 4, s. 53–64.
25. Topos Orientu w pedagogicznych utworach fortepianowych kompozytorów polskich XX wieku, w: Muzyka fortepianowa. Studia i szkice, red. A. Kozłowska-Lewna, R. Skupin, Wyd. Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 2015, s. 135–150.
26. Problem orientalizmu w muzyce polskiej okresu międzywojennego a narzędzia krytyki postkolonialnej, w: Sto lat muzykologii polskiej. Historia — Teraźniejszość — Perspektywy, red. D. Łopatowska-Romsvik, A. Patalas, Musica Iagellonica, Kraków 2016, s. 294–302.
27. Representations of the Orient in Western Music: Methods of Music Analysis in Theory and Practice, w: The Orient in Music – Music of the Orient, by Małgorzata Grajter, Cambridge Scholars Publishing, New Castle upon Tyne 2017, s. 1–12.
III. Redakcje naukowe, edycje / Editions:
1. „Aspekty Muzyki” 2011, t. 1.
2. „Aspekty Muzyki” 2012, t. 2.
3. „Aspekty Muzyki” 2013, t. 3.
4. Muzyka fortepianowa. Studia i szkice, [współredakcja: Alicja Kozłowska-Lewna], Gdańsk 2014.
5. „Aspekty Muzyki” 2014, t. 4.
6. „Aspekty Muzyki” 2015, t. 5.
7. Maja Pałys, Wielokulturowe aspekty muzyczne i pozamuzyczne Somnium Mieczysława Eligiusza Litwińskiego, [e-book], Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2016.
8. „Aspekty Muzyki” 2016, t. 6.
IV. Prace popularyzatorskie, eseje / Essays
1. Hommage à Pierre Schaeffer. W czterdziestą rocznicę powstania GRM, „Ruch Muzyczny” 1998 nr 25, s. 23–24.
2. Muzyka, multimedia i pedagogika, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 3, s. 15–16.
3. Gérard Grisey i „musique spectrale”, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 23, s. 13–14.
4. Giacinto Scelsi i jego muzyka – mity i rzeczywistość, „Ruch Muzyczny” 2008 nr 10, s. 6–10.
5. Contemporary Music from Gdańsk: Andrzej Dziadek, Pomerania, Tadeusz Dixa, Ballada na skrzypce i orkiestrę kameralną, Sławomir Zamuszko, Sinfonietta, Krzysztof Olczak, Koncert na flet i orkiestrę, [książeczka do płyty CD], DUX 1429 (2017), s. 4–9.