Dyrygentka, kompozytorka i pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziałach Wychowania Muzycznego i Dyrygentury Chóralnej (w klasie prof. Z. Bruny, 1989), Kompozycji i Teorii Muzyki (odbyte studia z Teorii Muzyki, 1994; równolegle Kompozycja w klasie prof. E. Synowiec, 1995). W roku 2001 uzyskała kwalifikacje I st. w zakresie prowadzenia zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych (doktor sztuki muzycznej) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, a w 2013 roku stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Uczestniczka wielu sympozjów krajowych i międzynarodowych oraz seminariów dla dyrygentów.

Przez wiele lat związana z Instytutem Muzyki Akademii Pomorskiej w Słupsku oraz chórem akademickim Iuventus Cantans, z którym oprócz utworów a cappella przygotowywała wielkie formy wokalno-instrumentalne wykonywane z Polską Orkiestrą Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku, Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej i Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (W. Kilara „Victoria” „Magnificat” oraz muzyka do filmu „Dracula”, W.A. Mozarta Requiem d-moll KV 626, S. Moniuszki „Sonety krymskie”, G. Pucciniego opera „Tosca”, K. Szymanowskiego: „Stabat Mater”, „Demeter”, „Litania do Najświętszej Maryi Panny”, J. Ruttera „Magnificat” oraz „Gloria”). Na swoim koncie posiada przygotowanie chóru do prawykonań zarejestrowanych i wydanych na płytach CD: Kazimierz Rozbicki „Missa Festiva” (2002), Leszek Kułakowski „Missa Miseri Cordis” (2008).

W latach 2003-2004 współpracowała z Sopockim Chórem Kameralnym Continuo. W 2009 roku założyła Pomorski Chór Kameralny Cantus Pomeraniae i prowadziła go do 2013 roku. W latach 2013-2014 współpracowała z Chórem Żeńskim „Gaudium per Canto” Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od września 2015 roku jest dyrygentem Chóru Festiwalowego Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych Mundus Cantat. Z wymienionymi chórami zdobyła wiele nagród na festiwalach oraz konkursach krajowych i międzynarodowych. Do ostatnich, zdobytych z chórem Mundus Cantat należą: pierwsze miejsce w kategorii Chóry dorosłe na VII International Choir Festival „Music and Sea” Paralia w Grecji oraz Złote Pasmo w kategorii Chóry mieszane na XIX Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek, Chełmno. Koncertowała we Włoszech, Watykanie, Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii, Szwecji, Hiszpanii, Rumunii, Irlandii Północnej, Grecji, Litwie, Meksyku, Izraelu.

Od 2013 roku zatrudniona na stanowisku pracownika naukowo-dydaktycznego na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmu i Jazzu. Od roku 2016 pełniła funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Dyrygentury Chóralnej oraz Oratoryjno-Kantatowej i funkcję Kierownika Pracowni Kompozycji, Aranżacji i Edukacji Muzycznej. Od 2019 roku została powołana na stanowisko
profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie prowadzi zajęcia dydaktyczne: dyrygowanie, czytanie partytur, kompozycja i aranżacja, kontrapunkt, instrumentacja.

Aktywnie uczestniczy w komisjach doktorskich i habilitacyjnych w charakterze członka i recenzenta. Zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali muzycznych.

W jej dorobku twórczym znajdują się kompozycje: Trzy kolory na orkiestrę, muzyka do dramatu o życiu i męczeństwie św. Wojciecha pt. Sic itur ad Deum (wpisany do oficjalnego kalendarza obchodów 1000-lecia Gdańska 1997), kantata na sopran solo, chiński instrument ludowy – Jinghu, 8-gł. chór mieszany i orkiestrę pt. Mu Guiying Takes Command of Troops (Xiamen 2019, Chiny), ponadto liczne
utwory i aranżacje na zróżnicowany skład wykonawczy. 
Od 2008 roku, przez okres wielu lat, jako kompozytorka i dyrygentka realizowała międzynarodowy projekt kulturalny propagujący ideę pokoju i pojednania między narodami, zakończony wydaniem dwupłytowego albumu CD Damit sie alle eins sind/Aby wszyscy byli jedno.
Utwory wokalno-instrumentalne powstałe na zamówienie w ramach projektów Studiów Doktoranckich Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Akademii Sztuki w Szczecinie doczekały się prawykonań oraz nagrań w Polsce i Chinach, a także teoretycznych analiz w czterech dysertacjach doktorskich. Wszystkie kompozycje powstały na kanwie tematów muzycznych należących do zabytków muzyki chińskiej, jak również tematów wpisanych na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Druga część kantaty Mu Guiying Takes Command of Troops została nagrodzona na Pierwszym Konkursie Chińskiej Nowej Ery w Xiamen (2019 – dyr. Youlin Ye). Beata Wróblewska jest autorką hymnu Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat wielokrotnie wykonywanego podczas
kolejnych edycji przez uczestniczące w nim chóry (od 2015 roku). Kompozycje ww. były wykonywane w kraju i za granicą (Kanada, Niemcy, Chiny). W swoim dorobku naukowym i popularyzatorskim jako autor publikacji, nut lub recenzent, posiada współpracę z Wydawnictwem Akademii Muzycznej w Gdańsku, Wydawnictwem Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydawnictwem Akademii Jana Długosza w Częstochowie, Strube Verlag GmbH w Monachium oraz Wydawnictwem Acte Préalable.

Wielokrotnie nagradzana za swoją działalność artystyczną, pedagogiczną, naukową i organizacyjną przez Rektora Akademii Pomorskiej w Słupsku (2001, 2008, 2009, 2012, 2013) oraz Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku (2017, 2019, 2021). W 2014 roku otrzymała Złotą Odznakę Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, w 2019 roku – Dyplom Uznania dla Dyrygenta od Sekretarza Edukacji Festiwalu Mundial de Coros Puebla od Stowarzyszenia Edukacji Narodowej w Puebla oraz Dyplom Uznania „Visitante distinguido” od Honorowej Rady Miasta Puebla (Meksyk). W 2021 roku została odznaczona Złotym Medalem za Długoletnią Służbę. W 2022 roku otrzymała Stypendium Rady Miasta Sopotu na realizację autorskiego programu chóru Mundus Cantat promującego polską muzykę
chóralną w Izraelu.

Jej dorobek naukowy i twórczy skupia się wokół polskiej i światowej muzyki chóralnej a cappella i muzyki wokalno-instrumentalnej.

 

aktualizacja: 4.07.2024