fot. Adam Dereszkiewicz

 

Absolwentka Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie w 2005 r. uzyskała tytuł magistra sztuki w specjalności teoria muzyki.

W roku 2013 ukończyła Środowiskowe Studia Doktoranckie w dziedzinie sztuki muzyczne, dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki (specjalność: Teoria muzyki), na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Stopień doktora sztuk muzycznych uzyskała w 2013 r. na podstawie dysertacji pt. „Idiom kompozytorski Andrzeja Dobrowolskiego w kontekście przemian stylistycznych w muzyce polskiej II połowy XX wieku” w Akademii Muzycznej w Krakowie. Badania te finansowane były przez Narodowe Centrum Nauki w ramach promotorskiego projektu badawczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizowanego w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

W 2019 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki (specjalność: Teoria muzyki) na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Od 2023 r. jest profesorem tytularnym sztuk muzycznych.

W 2022 r. odbyła w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego e-służbę przygotowawczą w służbie cywilnej zakończoną egzaminem, gwarantując najwyższy poziom kwalifikacji i kompetencji w zakresie szeroko pojętej administracji publicznej oraz rozwoju profesjonalnej kadry.

Zawodowo związana jest z Akademią Muzyczną w Gdańsku od 2006 roku – obecnie pracuje na stanowiskach profesora oraz kierownika Biura ds. Nauki, Rozwoju Kadr i Wydawnictwa. Od 2018 r. obejmuje dodatkowo funkcję Redaktora naczelnego uczelnianego Wydawnictwa, od 2020 r. Pełnomocnika Rektora ds. ewaluacji jakości działalności naukowej, a także w 2021 r. wybrana została na Wiceprzewodniczącą Rady Dyscypliny Artystycznej, będąc obecnie jej członkiem. Wchodzi w skład Rady Naukowej Szkoły Doktorskiej aMuz.

Jest teoretykiem muzyki – prowadzi aktywną działalność naukowo-badawczą zarówno w kraju, jak i zagranicą oraz posiada znaczące osiągnięcia naukowe, dydaktyczne i na polu organizacji nauki.

Wieloaspektowy krąg zainteresowań teoretycznych koncentruje się wokół szeroko pojętej analizy twórczości muzycznej XX i XXI wieku, a w przeważającej części kompozytorów polskich, otwartej na metodologie intermedialne i intertekstualne. Po uzyskaniu stopnia doktora swoje zainteresowania naukowe skierowała w kierunku badań interdyscyplinarnych, zajmując się adaptacją włoskiej transawangardy, z malarstwa włoskiego na teren muzyki polskiej, oraz badań nad zagadnieniem intermedialności i jej znaczeniem dla interpretacji dzieł muzycznych.

Istotnym problemem badawczym studiów intermedialnych stały się wzajemne relacje literatury i muzyki, malarstwa i muzyki, czy muzyki i choreografii (dzieł powstałych w oparciu o technikę generatywną lub nowe technologie), które wpływają na interpretację powstałego przekazu artystycznego. Zgłębiając związek pomiędzy poszczególnymi mediami werbalnymi i niewerbalnymi sformułowała autorskie pojęcia ekfrazy i infrazy artystycznej, które zastosowała do interpretacji współczesnych dzieł intermedialnych, dokonanej na poziomie emocjonalnym i symbolicznym.

Wśród publikacji naukowych znajdują się istotne dla dyscypliny sztuk muzycznych pozycje: monografia, będąca pierwszym kompleksowym omówieniem całej spuścizny Andrzeja Dobrowolskiego (Andrzej Dobrowolski. Muzyka Czystej Formy, opublikowana w 2017 r. przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku), recenzowane artykuły w czasopismach, które indeksowane są w uznanych dla nauki międzynarodowych bazach cytowań, rozdziały w monografiach zbiorowych krajowych i zagranicznych, a także opracowania. Jest członkiem recenzentów międzynarodowych czasopism naukowych oraz  członkiem międzynarodowego zespołu redakcyjnego czasopism naukowych (Serbia, Ukraina).

Wyniki badań prezentuje na prestiżowych międzynarodowych i krajowych kongresach, konferencjach i sesjach naukowych, dzięki czemu uzyskują one szeroki rezonans na świecie.

Ponadto zapraszana jest do udziału w pracach eksperckich z zakresu ewaluacji działalności naukowej i artystycznej oraz z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych na zlecenie MEiN, Instytucji Systemu Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz instytucji kultury.

Bierze czynny udział w projektach naukowo-badawczych i w programach MEiN jako koordynator merytoryczny oraz jako koordynator odpowiedzialny za wnioskowanie i rozliczanie.

W 2019 r. na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczona Nagrodą Prezydenta RP za zasługi dla kultury polskiej – Brązowy Krzyż Zasługi.

Jej dokonania naukowe, organizacyjne i dydaktyczne zostały wielokrotnie nagrodzone przez Rektora.

 

 

aktualizacja: 14.08.2023