fot. Wojciech Rozenek
Absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiowała skrzypce barokowe w klasie prof. Sirkki-Liisy Kaakinen, dra Zbigniewa Pilcha, prof. Lucy Van Dael i dr Agnieszki Świątkowskiej.
Bardzo ważnym etapem w jej rozwoju muzycznym i humanistycznym było stypendium Erasmus, a następnie studia podyplomowe we Włoszech w Conservatorio di Musica w Palermo u Enrico Onofriego. Kształciła się również w Conservatorio Statale di Musica w Udine u Elisy Citterio.
Założycielka, koncertmistrzyni i kierowniczka artystyczna orkiestry barokowej Cornu Copiae. Zespół działa od 2016 roku, koncertuje zarówno w Polsce, jak i za granicą, występował m.in. na Kromer Festival Biecz, Gliwickich Dniach Bachowskich czy cyklu Muzyka Dawna w Wilanowie. Do ważniejszych projektów orkiestry należą premiera semi-inscenizowanej wersji opery-baletu „Siedem Planet” (anonim, Drezno 1678) w Pałacu w Wilanowie (2022) oraz współpraca z Jugendkonzertchor Bonn, która zaowocowała wykonaniem oratorium „Mesjasz” G.F. Haendla podczas czterech koncertów w Krakowie i Bonn (2019).
Karolina brała udział w licznych projektach z najważniejszymi muzykami zajmującymi się wykonawstwem historycznym, takimi jak Paul McCreesh, Christophe Rousset, Martin Gester, Enrico Onofri, Lars Ulrik Mortensen, Margaret Faultless, Catherine Martin, Christian Curnyn, Rachel Podger, Robert Hollingworth, Paul Goodwin, Benjamin Bayl, Eduardo Eguez, Vanni Moretto, Monika Toth.
Od 2019 roku ma przyjemność regularnie występować w różnych krajach Europy jako członkini orkiestry Le Concert des Nations, prowadzonej przez legendarnego gambistę i kierownika muzycznego – Jordiego Savalla. Od 2023 roku uczestniczy także w jego projekcie Les Musiciennes du Concert des Nations, wzorowanym na weneckiej orkiestrze Antonio Vivaldiego.
Od 2018 roku jest stałą członkinią najstarszej w Polsce orkiestry instrumentów historycznych: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense w Warszawskiej Operze Kameralnej. W składzie MACV występuje zarówno jako tutti, jak i liderka sekcji czy kameralistka.
Jest współzałożycielką zespołu kameralnego Ensemble Sanguineus, specjalizującego się w muzyce epoki Sturm und Drang. W 2023 roku zespół znalazł się w gronie finalistów konkursu Rheinsberger Hofkapelle w Niemczech.
Karolina Habało była uczestniczką wielu międzynarodowych programów: Academia Beethoven 250, Génération Baroque (jako koncertmistrzyni), Académie baroque européenne d'Ambronay, Orchestra of the Age of Enlightenment Academy, I Giovani della Montis Regalis, Britten-Pears Young Artist Program Baroque Orchestra, Akademia Haendlowska, Akademia Mozartowska i inne.
Występowała z licznymi zespołami muzyki dawnej, między innymi La Chimera (Włochy), Talenti Vulcanici (Włochy), Silete Venti! (Włochy), Capella Sacra (Francja), Wrocławska Orkiestra Barokowa, Royal Baroque Ensemble, Silva Rerum, Capella Cracoviensis, Collegium Copernicus (jako koncertmistrzyni), Fundacja Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie, Capella di Ospedale della Pieta' di Venezia oraz Il Giardino d'Amore, Orkiestra Barokowa Akademii Operowej w Operze Narodowej w Warszawie.
Nagrywała dla prestiżowych wytwórni takich jak Alia Vox, Harmonia Mundi, Warner Music czy DUX, brała też udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu “La corda spezzata” o Alessandro Stradelli.
Zna w stopniu płynnym język włoski, współpracowała jako tłumacz z włoską telewizją i radiem publicznym RAI oraz z Kromer Biecz Festival i festiwalem Bydgoska Scena Barokowa.
opublikowano: 8.03.2024