fot. Bartosz Grzybowski

 

Urodzony w Gdańsku w 1994 roku. Edukację rozpoczął od prywatnych lekcji fortepianu u mgra Krzysztofa Kaczmarzyka i mgr Christy Kamińskiej. Naukę kontynuował w klasie organów mgra Błażeja Musiałczyka i klasie klawesynu dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w ZSM I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu. Następnie ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie i magisterskie w klasie klawesynu dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W 2023 roku obronił doktorat pt. „Muzyka klawesynowa w Gdańsku do 1700 roku”.

Brał udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m.in. przez prof. Elżbietę Stefańską, Marię Banaszkiewicz-Bryłę, Władysława Kłosiewicza, Corinę Marti, Cristiano Holza, Monikę Czarny-Kaczmarską, Liliannę Stawarz, Marcina Świątkiewicza, Tomasza Adama Nowaka, Monikę Tòth.

Jest laureatem czołowych miejsc na ogólnopolskich konkursach klawesynowych (m.in. im. W. Landowskiej w Gdańsku, W rocznicę urodzin Bacha, Händla i Scarlattiego w Krakowie, CEA we Wrocławiu, IV Akademickiego Konkursu Klawesynowego w Poznaniu). W 2014 roku, jako najmłodszy uczestnik (20 lat) przeszedł do drugiego etapu przesłuchań podczas XIX Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku. Występuje jako solista i kameralista w kraju.

Współpracował z takim artystami jak Sigiswald Kuijken, George Tchitchinadze, Michael Zilm, Yaroslav Shemet, Zbigniew Pilch, Maja Miro, Danuta Zawada, Karolina Koślacz, Szymon Morus, Zygmunt Rychert.

Szczególnym uczuciem darzy muzykę wieku XVII, swobodne formy w stylus fantasticus, oraz spuściznę twórców jego rodzinnego Gdańska. Jest współautorem nagrań muzyki kameralnej i orkiestrowej (w tym prawykonania). Jego zainteresowania obejmują oprócz najszerzej pojmowanej muzyki dawnej również muzykę ludową (szczególnie kaszubski repertuar ludowy oraz flamenco).

Jest autorem artykułów i prelekcji podejmujących tematykę muzyki baroku włoskiego oraz muzyki dawnego Gdańska.

Koncertuje jako solista i kameralista w Polsce i poza jej granicami. Jako realizator basso continuo współpracuje m.in. z Operą Bałtycka, Operą Nova, Cappellą Gedanensis, Polską Filharmonią Bałtycką i Polską Filharmonią Kameralną.

Jest pedagogiem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie wykłada m.in. realizację basso continuo, improwizację i czytanie partytur historycznych.

 

Kanał Maksyma Zajączkiewicza na YouTube

Profil Maksyma Zajączkiewicza na Facebooku


opublikowano: 3.03.2025