„Maciej Gański jest kontynuatorem złotej ery polskiej pianistyki”; „należy do grona wybitnych polskich pianistów młodego pokolenia”; „objawił się jako tytan fortepianu”; „doskonały wykonawca – o niezwykle przejrzystej, wręcz krystalicznej technice” – to tylko kilka wybranych cytatów z recenzji gry artysty. Ukończył on z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie fortepianu prof. Andrzeja Artykiewicza oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej i prof. Tadeusza Samerka. W sztuce akompaniamentu kształcił się pod kierunkiem prof. Jana Kuleszy. Jest również absolwentem prestiżowych studiów podyplomowych Solistklasse w Danish National Academy of Music w klasie prof. Christiny Bjørkøe. Na gdańskiej uczelni uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych. Umiejętności doskonalił, współpracując z tak wybitnymi osobowościami świata muzycznego jak m.in.: Philippe Entremont, Eugen Indjic, Andrzej Jasiński, Lee Kum-Sing, Wiera Nosina, Ewa Pobłocka czy Bernard Ringeissen. W latach 2020-2022 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego w swojej Alma Mater.

Jest laureatem ponad dwudziestu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Bradshaw & Buono w Nowym Jorku (USA), Konkursu Yamaha Music Foundation of Europe Scholarship Award w Aarhus (Dania), VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Vila de Capdepera na Majorce (Hiszpania), III Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Wilnie (Litwa), VIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. M.K. Ogińskiego w Smorgoniach (Białoruś), V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, VI Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Łodzi, IV Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku, V Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Zabrzu, V Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. L. Stefańskiego w Płocku. Jest laureatem Estrady Młodych na 41. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, gdzie zdobył także nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego. Otrzymał liczne prestiżowe stypendia polskie i zagraniczne, m.in. Rządu Duńskiego, Ministra Kultury (pięciokrotnie), Programu Młoda Polska, Prezydenta Miasta Gdańska (czterokrotnie), Marszałka Województwa Pomorskiego. Za swoją działalność artystyczną został doceniony przyznaniem Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury.

Artysta jest uznanym pedagogiem. Od 2009 roku prowadzi działalność dydaktyczno-naukową w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Gdańsku – obecnie na stanowisku adiunkta. Jego podopieczni zdobywali nagrody na konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich. Kilkunastu absolwentów jego klasy fortepianu pracuje na uczelniach i w szkołach muzycznych, odnosząc sukcesy pedagogiczne. Prowadził wiele kursów mistrzowskich oraz wykładów w zagranicznych uczelniach muzycznych i ośrodkach kulturalnych, m.in. w Pekinie, Kantonie, Chongqing, Wuhan, Wenzhou, Xuzhou, Hefei, Odense, Avellino, na Korfu. Jest jurorem na międzynarodowych konkursach pianistycznych.

Wystąpił na kilkuset koncertach, m.in. w Japonii, USA, Chinach, Egipcie, Francji, Danii, Szwecji, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Gruzji, Bułgarii, Rumunii, Mołdawii, Bośni i Hercegowinie, we Włoszech, na Litwie, Ukrainie, Białorusi. Grał w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. Salle Cortot w Paryżu czy Queen’s HallBlack Diamond w Kopenhadze. Dokonał polskiego prawykonania IV Koncertu fortepianowego Miłosza Magina. Koncert ten wykonał także w sali paryskiego Ratusza l'Hotel de Ville. Wielokrotnie występował jako solista z licznymi orkiestrami, m.in. duńską Odense Symphony Orchestra oraz hiszpańską La Camerata Sa Nostra z Palmy. Brał udział w kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach muzycznych. Nagrywał dla telewizji polskiej, japońskiej, hiszpańskiej, francuskiej oraz dla polskiego i duńskiego radia. Ma w swoim dorobku pięć albumów CD, które spotkały się ze znakomitymi recenzjami od takich osobowości jak m.in. Kevin Kenner czy Antoni Wit. Jeden z trzech albumów solowych, zatytułowany Liszt Transcriptions, stał się częścią składową jego pracy doktorskiej pt. Transkrypcje pieśni i oper w twórczości Ferenca Liszta. Drugi album solowy, wydany na początku 2021 roku, to zapis pierwszego recitalu na odrestaurowanym najstarszym gdańskim fortepianie, wykonanym w Gdańsku w latach 1830/1840 przez Jacoba Bernharda Wiszniewskiego. Niezwykle bogaty repertuar koncertowy Macieja Gańskiego obejmuje m.in. III Koncert fortepianowy S. Rachmaninowa oraz lisztowską transkrypcję uwertury do opery Tännhauser R. Wagnera, które uznawane są za jedne z najtrudniejszych utworów literatury fortepianowej.

Maciej Gański doskonale czuje się również w muzyce XX i XXI wieku. W grudniu 2021 roku nakładem firmy DUX ukazała się płyta, na której dokonał premierowego nagrania I Koncertu fortepianowego „Multimirrors” (2021) gdańskiego kompozytora Kamila Cieślika, z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyr. Sylwii Janiak-Kobylińskiej. Za to nagranie otrzymał we wrześniu 2022 roku nagrody w 2 kategoriach II Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły”. Jako pierwszy Polak dokonał nagrania kompletu 20 Etiud Philipa Glassa (1991-2012) wydanych w dwupłytowym albumie, który ukazał się na przełomie 2022 i 2023 roku nakładem firmy fonograficznej DUX.


facebook.com/GanskiPianist